Den italienske udvikler Forge Reply er i dag aktuelle med deres offline multiplayer titel In Space We Brawl. GamersLounge fik mulighed for at tale med Game Designer Alessandro Mazzega om denne helt nye PlayStation titel. Vi kommer selvfølgelig også med en anmeldelse når vi har fået spillet det igennem.

(Jan) Fortæl om Forge Reply til dem som ikke kender studiet.

(Alessandro) Forge Reply er et udviklings studie der er ejet af Reply Group, der er en stor virksomhed der, med base i Italien, opererer i markedet i Italien, Tyskland, England og USA. Studiet er placeret i Milano og vores første spil var baseret på eventyr bøgerne Lone Wolf skrevet af Joe Dever der var populær i 80erne og 90erne. 

(Jan) Og lidt om In Space We Brawl?

in space we brawl 03(Alessandro) In Space We Brawl er i sin kerne en lokal multiplayer twin stick shooter med et stort fokus på tilpasninger og konkurrence. Det startede som et hobby projekt med en meget primitiv prototype. Det blev brugt som afslapning i frokostpauser og sidst på fredagene. Her demonstrerede spillet sin holdbare underholdningsværdi, så vi besluttede at lave det som et rigtigt spil. Det er vi færdige med nu og spillet udkommer eksklusivt på PlayStation 3 og PlayStation 4.

(Jan) Hvis jeg er ny til genren, er det let at lære?

(Alessandro) Selvom du aldrig har prøvet en twin stick shooter så er In Space We Brawl lige til at gå til. Du bruger den ene pind til at styre og den anden til at sigte. Der er så lige den forskel at selvom den ene pind anvendes til at sigte så skal du trykke på aftrækkeren for at skyde. Det er fordi hver projektil tæller og vi ikke ønskede skærmen bliver et virvar af projektiler. Det er et spil hvor du skal udnytte evnerne på de 11 forskellige rumskib og de 11 forskellige våben. Rumskibene har desuden en skjold generator og et hastigheds boost, så hver kamp kræver færdigheder, strategi og held.

(Jan) Nogle gode råd til første gang du spiller In Space We Brawl?

in space we brawl 01(Alessandro) De første gange virker det kaotisk. Det skal du ikke bekymre dig om. Det er helt normalt. Det bedste du kan gøre er at eksperimentere med forskellige kombinationer af rumskibe og våben, så du finder den kombination der passer dig. Nogle foretrækker et rumskib med meget skjold og en præcis riffel mens andre hælder til et hurtigt rumskib med et våben der spreder mere. Det svarer til at vælge din favorit figur i et kampsportsspil. Anvend de fordele dit våben giver dig sammen med mulighederne med rumskibet. Når du er tilfreds så kan du anvende boost og skjold så du kæmper som en pro.

(Jan) Nogle deltaljer – lyd, grafik, gameplay – som jeg skal være særligt opmærksom på?

(Alessandro) Der er masser af detaljer i spillet. Nogle er bare sjov og ballade mens andre ændre på gameplay, hvilket først opleves efter nogle kampe.  Stemmerne er fyldt med skørt indhold og hver gang du vælger hovedmenuen så er det en ny stemme der lyder. Stemmen beskriver mulighederne for at vælge rumskibe, våben og blandt hvilke planeter du ønsker at kæmpe. Der er også lydbidder der aktiveres når du bliver skudt og dør eller hvis du rammer en asteroide.

På gameplay siden så har hvert våben sin specielle effekt der let overses når du går i gang. Plasma sværdet kan skære gennem rumskibe samtidig med at det kan bruges til at stoppe projektiler. Så derfor har det både en offensiv og en defensiv egenskab. Blandt de 8 forskellige områder er der også masser af fælder som også i nogle tilfælde er skjulte. Alien nests udgyder en række bio-rumskibe med en avanceredet AI. Skyder du sådan en der er tæt ved en rival så kan du lade bio-rumskibene klare ærterne.

(Jan) Hvad har været den største udfordring?

in space we brawl(Alessandro) Det er helt sikkert at få balance mellem de mere end 100 forskellige kombinationer af rumskibe og våben. Vi har haft spillet med til mange events rundt i verden og feedback fra alle der har været forbi og prøvet In Space We Brawl har hjulpet utroligt. Det har specifikt givet anledning til tilpasninger af hastigheden forskellige rumskibe kan flyve og den skade det enkelte våben gør. Alle disse parametre er gemt i Sony’s Cloud så det er muligt at justerer dem uden at skulle opdaterer i selve spillet. Vi har en trialer der viser play testing i Milano, Torino og Firenze som vist ovenfor og som også på vores officielle hjemmeside.

(Jan) Noget som I er særligt stolte af i In Space We Brawl?

(Alessandro) Ja, det er hele kampsystemet og balancen i det. Det er som udgangspunkt meget enkelt og efter kun et par kampe så kan du begynde at se det udfordrende. Der er masser af forskellige strategier samtidig med at det kan kombineres med forskellige rumskibe og våben, så du finder din metode til at vinde. Der findes også Bounties, som er en dusør, sammen med hemmelige trofæer. Dette giver yderligere point som vises når spillerne slutter af på podiet når turneringen er slut.

(Jan) Hvornår kan jeg spille In Space We Brawl på PlayStation?

(Alessandro) Det er ude til PlayStation 3 og PlayStatoin 4 som cross-buy i Europa 16. oktober. Der er nogle ekstra features på PlayStation 4 i kraft af DualShock 4. Farven på kontrolleren er den samme farve du har på skærmen og dermed er det lettere at sætte en dusør på hovedet af en af dine modstandere for at få ekstra points. Der er selvfølgelig også lydeffekter i kontrolleren som matcher stemmerne fra hovedmenuen.

(Jan) Hvad er I mest begejstret for at vise frem i In Space We Brawl?

(Alessandro) Det er den kæmpe variation der er i rumskibe og våben. Det gør hver enkelt kamp helt uforudsigelig. Vi har spillet i flere hundrede timer og vi gælder os til at se kampe streamet på f.eks. Twitch. Jeg tror der hurtigt er spillere som bliver meget bedre end os.

(Jan) Noget yderligere I gerne vil dele?

(Alessandro) Det vigtigste er at have det sjovt med spillet. Som nævnt så kan vi stadig ændre rigtigt mange ting via Sony’s Cloud så fortæl hvis der er noget som du synes kunne være bedre. Der findes en Wiki på denne side http://inspacewebrawl.wikia.com/wiki/Inspacewebrawl_Wiki  hvor du kan lære meget mere om spillet. Hver område, rumskib og våben er beskrevet så du kan sikre en fordel når du giver dig i kast med Space We Brawl.

(Jan) Tusind tak for for din tid.

Du finder også mere på spillets officielle hjemmeside: http://www.inspacewebrawl.com/