Sidste års indie-gyser har fundet vej fra Steam til PlayStation 3 og Vita. Her er tale om en opdateret udgave med nyt indhold, passende kaldt Director’s Cut. Spillet er designet og udviklet egenhændigt af Jasper Byrne, der udover at lave spil også har skrevet musik til blandt andet Hotline Miami. I Lone Survivor spiller du som en ung mand, af udvikleren kun beskrevet som ’dig’, der dagligt må omgås og bekæmpe mareridtsagtige monstre for at overleve i en mørk verden.

screenshotD

Spilindustrien, AAA-titler såvel indietitler, bugner med zombiespil og postapokalyptiske fortællinger og derfor er det nemt at afskrive Lone Survivor som endnu et forsøg på at koge mere suppe på de levende døde og deres velkendte hjernegnaskeri. Sagen er dog en helt anden; i Lone Survivor er fokus ikke lagt på uhyrene eller truslen fra samme, men snarere den personlige kamp for at overleve, både fysisk og psykisk. Hvor konflikter med uhyrene helt kan undgås spiller søvn, mad, drikke og mentalhygiejne alle væsentlige roller i ’din’ rejse igennem den mørke verden du befinder dig i. Hvis man ikke imødekommer disse behov har det konsekvenser på gameplayet, såvel som historien, idet grænserne mellem virkelighed og fantasi forvrænges og udviskes.

screenshotG

Spillet henter en del inspiration fra Silent Hill-serien og formår, på trods (eller i kraft) af den simple grafik og skæve lydside, at skabe en atmosfære der er tung og deprimerende og som kun afløses af lidt mørk humor i ny og næ. Gameplayet minder om en todimensionel udgave af Silent Hill eller resident evil, hvor ting skal undersøges, samles op, gemmes væk eller kombineres for nye resultater. Med overlevelse som det vigtigste præmis er spillet ikke altid helt nemt og du har derfor muligheden for engang imellem at blive hjulpet på vej ved hjælp af forskellige piller. Gennem dem kan du vinde lidt ekstra mad eller ammunition, men alting har konsekvenser og brugen af dem påvirker også spillets gang og udfald. Faktisk bryster spillet sig af at have fem forskellige slutninger og det, kombineret med muligheden for at snige sig frem eller skyde alt, giver anledning til flere gennemspilninger.

screenshotE

Alt i alt er der tale om en vellykket indie-perle, hvis introduktion til Sony’s maskiner er meget velkommen. Du finder ikke eksplosioner, motorsavsmordere eller et stort våbenarsenal, men derimod en autentisk gyseroplevelse som på mange måder overgår hvad de populære, men fortyndede gyserfranchises selv har at byde på.

Forrige indlægNæste kapitel i Space Hulk bliver “Fangs of Fenris”