opne me 03Som journalist skal jeg have et åbent sind og bevarer evnen til at formidle fakta omkring spilindustrien med et kritisk blik og en vurdering om de mange løfter leveres eller er varm luft. Det er mange gange svært ikke at lade følelserne få frit spil og kalde en spade for en spade. Sådan har jeg haft det med augmenteret realitet, eller forbedret/forstærket virkelighed. Det er alt det hvor du benytter et kamera for at få computer gererede objekter vist sammen med din dagligstue eller hvor du lige er.

opne me 04Ja det vil så sige lige til jeg har fået hænderne på spillet Open Me til PS Vita. Det er udviklet af Sony Japan som er et studie der udgiver mange af de mere skæve og altid nyskabende titler. Det er så også til en pris på omkring 60 kroner så det er på den måde også attraktivt. Nå, men nok indledning jeg må i gang med at fortælle om spillet.

Open Me er augmenteret realitet og den bedste undskyldning for at lede efter de AR kort der fulgte med din PS Vita. Spillet har et meget simpelt koncept, du skal åben kasser for at få en belønning. De første kasser er meget enkle opgaver. Du løfter låget og får belønningen. Det bliver hurtigt mere avanceret. Du skal trykke på knapper på hver side af kassen for at åbne. Så bliver der fælder hvor du får klippet i dine fingre hvis du ikke er hurtig nok. Der er glide låse, elektroniske låse, opgaver hvor du synkront skal åbne begge sider på samme tid og så videre og så videre. Der er 12 opgaver med hver 4 kasser så der er masser at give sig i kast med.

OPne me 01Det er så også et spil der kræver indlevelse og fysisk aktivitet. Placer dit AR kort på f.eks. et bord og bevæg dig rundt om den virtuelle kasse der bliver vist. Du skal rundt og se den fra alle sider for at finde løsningen på lige denne opgave. Første gang kræver det at du prøver dig frem til du kender løsningen. Derefter bliver det en spørgsmål om at låse gåden så hurtige at du opnår den eftertragtede S vurdering. Den er helt standard med S, som bedste, så A, B og C som laveste. Skalaen er ikke væsentlig selvom forståelse af hvad der er bedst selvfølgelig er det som driver dig frem til en top placering

open me 02Du kan også lave dine egen opgaver der kan sendes til dine venner, med en begrænsning på en om dagen. Multiplayer er der også blevet plads til og det er som party spil er det faktisk vældigt underholdende. Det er samtidig blevet på dansk som mange andre Sony spil og det gør altid et spil lettere tilgængeligt.

Open Me er det augmenterede realitets spil der tvinger mig til at æde min fordomme omkring det som æggehovederne hos bl.a. Sony har tænkt kunne være en god idé. Open Me er uden sammenligning det bedste AR spil der findes, af alle dem jeg har haft i hænderne og det er da ved at være et par stykker. Ja, for den gennemsnitlige amerikaner som foretrækker at et kamera kan genkende dig når du samler en kontroller op fra sofabordet bliver det aldrig et hit. I Europa omkring et godt oplyst spisebord i venner lag så er det tæt ved genial underholdning. Jeg kvitterer med en top karakter og begraver mine fordomme.