Spil-apps stormer frem og ifølge ny undersøgelse udgør salget på mobil og tablet alene 284 mio. kr. i Danmark i 2013

En af de mest populære danske apps er børnespillet Rasmus Klump, der er hentet over 500.000 gange alene i Danmark, hvilket er imponerende set i forhold til kernemålgruppens størrelse. Pt er der nemlig ca. 200.000 danske børn i alderen 2-5 år.

3-årig veteran

”Rasmus Klump-app’en er netop fyldt 3 år og er dermed en af de ældste danske app’s på markedet, så det er jo et meget ungt marked vi taler om. Der er dog ingen tvivl om, at en halv million downloads på blot 3 år, er langt over vores forventning,” fortæller Stefan Krogh Hansen fra Egmont Publishing, der står bag Rasmus Klump-app’en.

Selv de mindste har en tablet

En af grundene til den store succes er den eksplosive udbredelse af tablets som iPad blandt danske børn:

”Der købes tablet- og mobilspil for næsten 300 mio. kr. årligt i Danmark. Og det er bestemt ikke kun de voksne, der har en tablet. En ny undersøgelse viser, at hver fjerde danske barn mellem 3-6 år der bor i et hjem med en tablet, har deres helt egen tablet – af de 7-11 årige er tallet helt oppe på 49 procent. Og disse tal er støt stigende. Hertil skal lægges alle de børn der spiller på deres forældres mobiltelefoner, både iPhone og Android,” slutter Stefan Krogh Hansen.

store-ios