I videospillets landskab formår få titler at indfange essensen af klassisk ’80’er actionfilm som “RoboCop: Rogue City.” Udviklet af Teyon, kendt for deres tidligere arbejde på “Terminator: Resistance,” er dette spil en kærlighedserklæring til æraen af overvældende vold, dystopiske verdener og moralsk tvetydige helte. Mens det omfavner fortiden med åbne arme, bærer det også særhederne fra en svunden spilæra med sig, hvilket gør det til en fascinerende blanding af nostalgi og moderne gaming. Kan Robocop: Rogue City gør dig til en ægte cyborg-politimand?

En solid dosis ’80’er Action!

Sat mellem begivenhederne i “RoboCop 2” og “RoboCop 3” filmene, kaster spillet dig ud i Detroits dystre verden, der er overrendt af bander og firmaers grådighed. Som den ikoniske lovhåndhævelsesbetjent, RoboCop, begiver du dig ud på en mission for at genoprette orden og nedlægge fjender med nådesløs effektivitet. Spillets åbningsscenarier frigør RoboCops ildkraft på spektakulær vis og drager spillere ind i en hvirvelvind af ødelæggelse, der ville ære 80’ernes actionfilm.

Handlingen er utvivlsomt tilfredsstillende, med hver skud og eksplosion, der leverer en adrenalinfremkaldende, nostalgisk rus. Spillet bruger intelligente omgivelser som våben, hvilket giver dig mulighed for at kaste genstande på dine fjender eller endda smide dem ud af vinduer. Dette er specielt fedt og så se dem falde dybt ned fra en skyskraber. Det er en passende hyldest til filmens tendens til overvældende vold. Hvis man har set filmene, så er volden og action delen, meget tro til hvad man ser i dem. Det er utrolig godt skruet sammen og der er en god blanding mellem historie, action sekvenser og de stille stunder.

Ikke ‘bare’ et skydespil!

“RoboCop: Rogue City” er ikke bare et tankeløst skydespil. Det forsøger at dykke ned i de dybere temaer om identitet og moral, som “RoboCop”-franchisen er kendt for. Hvis man husker filmene, kan man huske at RoboCop jo før var en helt almindelig politimand, ved navn Alex Murhpy. I filmene var han i konstant kamp med sig selv, efter at være blevet RoboCop og det afspejles pænt i spillet her.

Spillet lader dig udforske Detroit Police Department, deltage i dialog sekvenser med forskellige karakterer og træffe valg om RoboCops menneskelighed. Selvom udførelsen af disse elementer kan være en smule klodset til tider, så tilføjer de et interessant lag til gameplayet.

“Old Detroit has a cancer. That cancer is crime.”

Derudover introducerer spillet en betydelig åben verden i Downtown Detroit. Denne del af spillet tilbyder en følelse af sted og værdi for udforskning, hvor du kan håndhæve loven fra udstedelse af parkeringsbøder til deltagelse i mere komplekse sideopgaver. Det er en kreativ hilsen til filmene og en mulighed for at inkarnere hele bredden af RoboCops primære direktiver.

Opgraderinger i højsædet!

Spillets dybde viser sig i dets skilltree-system, der giver spillerne mulighed for at tilpasse RoboCops færdigheder og egenskaber. Dette system indeholder forskellige opgraderinger, der kan låses op ved at tjene erfaringspoint. Spillerne kan fokusere på at øge RoboCops skadesmodstand, forlænge slow-motion tidsrammer og få non-kampfærdigheder, der åbner op for nye dialogmuligheder og adgang til safekasser.

Hver opgradering i skilltree-systemet tilføjer en perk, der forbedrer RoboCops færdigheder yderligere. Disse perks kan variere fra en hurtig dash-maneuver til en rustning, der reflekterer små skydevåbenprojektiler tilbage mod fjenderne.

Spillets skilltree-system tilføjer et lag af dybde til spillet, hvilket gør det mere end bare et lineært skydespil. Det tilskynder spillerne til at udforske spilomgivelserne, finde spor og fuldføre bonusmål for at tjene erfaringspoint og tilpasse RoboCop i overensstemmelse med deres spillestil.

Imponerende Æstetik og Nostalgi

“RoboCop: Rogue City” leverer en imponerende syntese af grafik og lyd, der sammen skaber en autentisk og mindeværdig spiloplevelse. Grafikken i spillet er en hyldest til det dystopiske æstetiske univers, der kendetegner “RoboCop”-filmene. Det er råt, mørkt og dystert. Karaktermodeller og omgivelser er detaljerede og nøjagtige i deres gengivelse af Detroit i forfald. Der er fuld smæk på stemnings øjeblikke og man føler at man står midt i Detroits gader.

Omgivelserne i spillet er omhyggeligt udformet, og de præsenterer en nøjagtig gengivelse af Detroit i forfald, som fans af franchisen vil sætte pris på. Gadebilledet er fyldt med kriminalitet og forfald, hvilket skaber den rette dystopiske stemning. Anvendelsen af animerede effekter er især bemærkelsesværdig, især i action-sekvenserne, hvor eksplosioner, skader på omgivelserne og kampene skaber en visuel fest. Et helt almindelig kontor lokale, kan hurtig blive til en slagmark på brutal vis.

Lydsiden supplerer spillets action på perfekt vis. Spillet benytter sig af lydeffekter og musik, der passer perfekt til den nostalgiske ’80’er-oplevelse. Synth-musikken skaber den rette stemning, mens ikoniske RoboCop-lyde, herunder hans karakteristiske fodtrin og våbnene, bidrager til en autentisk lydoplevelse. Lydsiden er i den grad med til, at man føler sig, som en decideret kampvogn, der bare tonser gennem fjende efter fjende. Stemmeskuespillet, især Peter Weller i titelrollen, leverer autentiske præstationer og genkendelige stemmer, der bringer karaktererne til live.

Samlet set skaber kombinationen af grafik og lyd i “RoboCop: Rogue City” en dyb og engagerende spiloplevelse, der ærer og genopliver det ikoniske ’80’er-univers fra filmene. Spillet formår at fange både det visuelle og auditive aspekt af RoboCops verden på en imponerende måde, hvilket gør det til et must for både fans af franchisen og dem, der søger en visuelt og lydmæssigt imponerende spiloplevelse.

Udfordringer, der står i vejen!

Imidlertid er “RoboCop: Rogue City” ikke uden fejl. Spillet mangler den polering, som dets større budgetkolleger har, med stive og utroværdige animationer og karaktermodeller, der ofte halter på det ansigtsmæssige animationsområder. Selvom Downtown-området af Detroit er en interessant tilføjelse, kunne det have haft gavn af en mere varieret række steder at udforske. Tekniske problemer, som karakterer der glitcher igennem vægge, og et ubarmhjertigt checkpoint system, kan føre til frustrerende tilbageskridt.

“I’d buy that for a dollar!”

En af spillets største ulemper er, at dets historie bevæger sig på velkendt grund. Den gentager temaer og plotpunkter fra de originale film, hvilket, selvom det er trofast over for kildematerialet, måske ikke tilbyder meget nyt til fans, der forventede en frisk fortælling. Selvfølgelig på den anden side, hvis man slet ikke kender til RoboCop, så er dette en fed måde at opleve historien og dets verdens på.

En Nostalgisk Oplevelse Værd at Tage med

“RoboCop: Rogue City” er en rejse tilbage i tiden, der kanaliserer ånden fra ’80’er action og leverer det med brølende action. Det er et vidnesbyrd om karakterens ikoniske appel og den dystopiske verden. Selvom det ikke er en fejlfri oplevelse, er det en unik og spændende rejse for dem, der længes efter dage med overvældende action og moralsk tvetydige helte. Teyons forpligtelse til at levere en autentisk RoboCop-oplevelse skinner igennem og gør det til et spil, der er værd at spille, især for fans af RoboCop serien. Det er en påmindelse om, at nogle gange, i spilverdenen, kan en smule nostalgi gå utrolig langt.

RoboCop: Rogue City blev anmeldt på PlayStation 5.
Er også ude nu på Xbox Series X|S og PC.

RoboCop: Rogue City udkommer d. 2 November, 2023

TL;DR
Vurdering:
Forrige indlægCall of Duty: Modern Warfare III info til PC spillere
Næste indlægASTROSMASH – Anmeldelse
En ung fyr fra det Nordjyske. Vokset op med spil lige fra Commodore 64 og til nutidens konsoller. Holder af et spil med en fed historie og action. Er en gut med lidt for mange spil og alt for lidt tid. Arbejder til daglig på et lager, men i fritiden handler det om livet med fruen og spil. PSN - Xbox Live - Steam @ MrJonasDK
robocop-rogue-city-anmeldelse"RoboCop: Rogue City" er en spiloplevelse, der tager dig tilbage til æraen med skamløse action og dystopiske universer, som kendetegnede de klassiske '80'er film. Mens spillet hylder fortiden med et kærligt nik, byder det også på de særpræg, der kendetegnede datidens spilverden. Resultatet er en unik og spændende blanding af nostalgi og moderne spil.