Sonic X Shadow Generations er en vellykket sammensmeltning af klassisk Sonic og nyt, intelligent designet indhold med Shadow i fokus. Sega og Sonic Team har bygget videre på deres erfaringer fra Sonic Frontiers og Colors Ultimate og skabt en udgave, hvor Shadow får sit mest definitive spil. Halvdelen af indholdet, spillets primære kampagne, er fra 2011’s Sonic Generations, nu med opdateret grafik og små tilføjelser som skjulte Chao, hvilket måske kan varsle en eftertragtet tilbagevenden af Chaogarden fra Sonic Adventure 1 og 2. Er du ny til Generations, giver denne version en frisk oplevelse af de bedste baner fra Sonics historie, nu mere farve- og detaljerige takket være nyere konsolgenerationer.
Den helt store salgstale er Shadows egen kampagne, hvor velkendte baner fra hans optrædener i serien forvandles med nye kræfter som Chaos Dash og Doom Wings. Shadow kan dermed udforske alternative stier i sin fem timer lange kampagne, som kombinerer 2D og 3D-elementer i samme stil som Sonics gameplay. Shadows ikoniske evner, såsom Chaos Control, lader ham fryse tiden, hvilket gør hans gameplay mere dynamisk end nogensinde, selv i de 2D-sektioner, hvor han kan bruge alle sine evner uden begrænsninger.
Udover hovedbanerne byder spillet på udfordringsbaner, hvor man skal gennemføre forskellige opgaver som at nå målstregen med kun én ring eller smadre x-antal fjender på tid. Disse baner minder om Sonic Generations’, men her skal alle udfordringer gennemføres for at låse op for de nødvendige nøgler. Spillet savner dog det kaotiske rival-opgør mod figurer som Metal Sonic og Silver, som i originalen kunne udfordres for at samle Chaos-smaragder. Men da Shadows kampagne foregår sideløbende med Sonics, vil det være svært at få til at passe sammen.
Sonic X Shadow Generations byder samlet på over 150 baner – et godt antal, der kan holde fans beskæftiget i op til 20 timer. Ved afslutningen af Shadows kampagne åbnes en ny udfordringsmulighed, der øger sværhedsgraden og opfordrer til gentagne gennemspilninger. Der er også nye historieelementer, der forbinder Shadows tidligere eventyr med nøglescener fra hans fortid i spil som Sonic Adventure 2 og Shadow the Hedgehog, hvilket tilfører dybde til Shadows karakter og relationer.
Klassiske Shadow-baner, som Radical Highway og Final Chase, ser endnu engang dagens lys. Shadows nyopfundne evner som Doom Surf tilfører et sjov spin til vandbaner, hvor han kan besejre fjender på en rokke lavet af alien-snask. Bosskampene byder også på episke slag mod f.eks. Metal Overlord fra Sonic Heroes, med bangeren “What I’m Made Of” i baggrunden. Det er en absolut nostalgisk oplevelse for mig og jeg skruede lyden op til 11 da den kamp gik igang!
Alt i alt er jeg godt tilfreds med valget af banerne i Shadows kapitel… Dog er der ikke så mange Shadow-baner. Da banerne fra Sonic Forces, Sonic 06 og Frontiers ikke er lig vores kære anti-helt. Dog er det stadig fedt, at se tidligere generationer i Generations format. Shadows hub-område, kaldet White Space, er også udvidet fra Sonic Generations og byder nu på 3D-udforskning, hvor man kan kaste sig rundt som set i Frontiers. Her er der en masse kister og samleobjekter der giver adgang til musik og lidt concept-art til at kigge på. Sonic X Shadow Generations tilbyder en imponerende blanding af nostalgiske og nyskabende elementer, som Sonic- og Shadow-fans vil finde masser af fornøjelse og udfordring i at mestre.
Shadows kampagne er faktisk så godt, at det godt kan få Sonics til at blegne en smule. Selvom der er opdateret indhold, så er Sonic Generations det samme spil, med samme kontrol-skema og der gør Shadow det altså bare bedre. Det er lidt ærgerligt, at der ikke er mulighed for, at styre Modern Sonic som man styre Shadow, da han føles en anelse primitiv og stiv i forhold til rivalen.
Tak til SEGA for at gøre denne anmeldelse mulig.