Jeg skal med det samme bryde grædende sammen og tilstå at jeg er inhabil til at lave en objektiv anmeldelse af Space Hulk. Den eneste undskyldning jeg har, er at alle der anmelder er i nøjagtigt samme situation som mig når de anmelder et eller andet. Space Hulk er oprindeligt et brætspil udgivet i 1989 fra Games Workshop i England. Det er baseret på deres fremtids univers Warhammer 40.000 (eller 40K), hvor forskellige racer udkæmper episke slag på daglig basis.

space hulk 01Jeg talte på GamesCom med Thomas Lund der er direktør for danske Full Control der står bag Space Hulk. Det undrede mig at en lille dansk spiludvikler kunne få adgang til så klassisk IP. Thomas fortalte at det var et tilfældigt møde i en elevator med Ian Livingstone (en af grundlæggerne), der gav Full Control mulighed for at vise deres evner. De blev valgt ud af de 8 udviklere der bejlede til opgaven. Dermed blev det Full Control der brænder for tur baseret strategi der løb med muligheden for at genskabe Space Hulk digitalt.

I Space Hulk skal du som Space Marine Terminator udrydde Genestealers i forulykkede rumskibe mens du redder hvad der reddes kan. Det var som brætspil en klaustrofobisk oplevelse når du som de sejeste af de sejeste kæmpede mod de frygtelige genestealers. Ja, genestealers er kraftigt inspireret af det mest skræmmende uhyre, næst efter spøgelserne i Pac-Man, nemlig Alien i filmen fra 1979. Den elektroniske udgave er en tro kopi af det oprindelige spil som jeg har brugt rigtigt mange timer sammen med.

space hulk 02Det er 3D tur baseret hvor jeg let genkende de figurer jeg brugte masser af tid på at male så de passende endnu bedre til illustrationen på kassen. Selvom det er et par år siden så er regelsættet, som jeg husker det, stor set uforandret lagt ned over den elektroniske udgave. Det er ikke på samme måde så casual som mange andre spil af samme type, og derfor er der på flere strategiske overvejelser om anvendelse af enheder, hvor du går hen og hvor du tror den næste genestealer dukker op. Det bliver en mere fordybende oplevelse når kampsystemet ikke bare er sten, saks og papir, men er afhængig af en terning der rulles. Space Hulk placerer sig dermed mere mellem strategi og rollespil.

space hulk 03Hele systemet er bygget på action point (AP), hvor balancen i spillet bliver givet med mængden af actions point og antallet af terninger du bruger for hver figur. Det er velgennemprøvet og derfor er balancen i spillet også intakt. Der optjenes også command points (CP) så længe din kaptajn er i live, så de næsten altid underlegne Space Maries har en lille chance for at overleve. Der er også områder hvor den digitale udgave er bedre. Space Hulk anvendte små papbrikker til at lave fog-of-war, altså så du ikke kunne se hvor mange genestealers der var bag en brik. Det er selvfølgelig meget enklere at lave som digital udgave og det hjælper med til en hjertebankende oplevelse.

space hulk 04Der er ud over singleplayer kampagnen også cross platform multiplayer, enten mod andre (Player versus Player) eller som co-op, på PC, Mac og iPad. Det er simpelthen ren nostalgi og både stemning og gameplay holder den dag i dag. Der er elementer der til iPad udgaven kunne have fortjent lidt mere polering som f.eks. vejledningen der ikke helt er omskrevet til den touch-baserede udgave og at knapper var tilpasset mine store pølsefingre. I de senere baner så tager AI’en også sin tid om at beregne træk og selvom jeg gerne så det hurtigere så må det hellere have den strategiske kvalitet når du alligevel skal bruge en times tid på de store baner. Hellere lidt ventetid end at AI er håbløs uintelligent. Jeg har ikke tillagt det stor betydning da der for mig er vigtigere at kunne spille hvor som helst.

Som sagt er jeg inhabil til at lave en objektiv anmeldelse af Space Hulk. Når det så er nævnt så er denne digitale udgave tro mod det originale spil, hvilket fans som mig finder væsentligt. Selvom der på den grafiske side kan laves forbedringer af animationer og figurer så er det en stabil og velfungerende AI der sikre en balanceret udfordring hvis du ikke spiller mod, eller med, et andet levende menneske. Kender du ikke Warhammer 40K og Games Workshop kan du hive min inhabile vurdering en tand ned. I min bog er Space Hulk til en topkarakter.