EA er blevet synonym med katastrofale multiplayer lanceringer og måneder med efterfølgende fejlrettelse, og Titanfall demo’en skiller sig desværre ikke ud. Der har været en lukket periode for pressen og andre specielt inviterede og efterfølgende er demo’en åbnet for flere. I løbet af det første delvist åbne døgn skraldede demo’en så eftertrykkeligt i jorden. Nu er den så helt åben for alle på Xbox One, hvor kapacitetsproblemet er så blevet løst ved at lave klynger af servere i hvert af Microsoft Azure datacentre. Så kan du selv skal vælge hvor du ønsker at spille. Ikke den mest elegante måde og det er da også kun North Europe jeg har kunnet finde spil på.
Nok om de tekniske problemer. Titanfall er et multiplayer only spil hvor du er pilot, indtil du har scoret nok point til at få en mech eller robot ind i kampen. Den kaldes en Titan. Du skal være noget uheldig for ikke at få adgang til en Titan hvert andet minut. Både som pilot, og når du vælger Titan, er der forskellige klasser. Det er helt traditionelt og som du stiger i niveau får du mulighed for at lave din favorit kombination af våben og udstyr. Det samme gør sig gældende ved valg af Titan. I denne demo har det kun været muligt at anvende Atlas klassen, med forskellige former for våben og udstyr. Du får også en række Burn Cards, som du kan anvende når du dør. De giver dig mulighed for f.eks. at få en Titan ind med det samme, få et specielt våben eller et optjene flere Experience Points (XP).
I forhold til andre multiplayer spil så er der en række fodtudser (grunts) der er styret af det kunstige intelligens (AI), som supplerer de i alt 12 personer der kan spille mod hinanden. Der er lidt forskelligt point alt efter som du nakker en grunt, en pilot eller en Titan. Det kræver meget begrænsede færdigheder at være med. Bl.a. findes en klasse hvor du får en pistol med ikke bare auto aim. Projektilerne finder endda selv vej til målet med garanteret kill som resultant. Har du ikke færdigheder til f.eks. Call of Duty så vil du hurtigt føle dig godt tilpas med Titanfall og de mange tekniske hjælpe midler. Du har som pilot også muligt for at dobbelt hoppe, wall runs og være usynligt. Der er masser af muligheder for at få kills så du endeligt kan komme over i en Titan.
Det giver sig selv at der kan være op til 12 Titaner på banen på samme tid og både piloter og Titans er tydeligt markeret på mini-kortet. Derfor er vinder strategien af skyde sig vej gennem grunts for at komme på skudhold af enten en Titan eller en pilot for at få flest point og vinde kampen. Når du sidder i din Titan så er alle også efter dig, og du skal både bruge din evner til at undvige og sammen med resten af dit hold få nedkæmpet fjendtlige Titaner. Der er både defensive og offensive evner selvom min favorit er at benytte dash til at komme helt tæt på og så bruge nærkamp. Det giver nemlig mulighed for at flå piloten ud af Titanen og slynge staklen lagt væk. Det giver ikke flere point men det er sjovt.
Der er i denne demo to forskellige baner, Angel City og Fracture, med 3 forskellige spiltyper: Attrition (som er team deathmatch), Hardpoint (en domination type) og Last Titan Standing. Det er Attrition der er den mest underholdende. Selvom du bliver dræbt så spawner du med det samme og er med igen. Lad os lige tage lidt flere levende billeder.
Nå ja så er der grafikken på Xbox One. Jeg spillede Titanfall i august på Gamescom på kraftige PC’ere og derfor er skuffelsen over Xbox One grafikken stor. Der er intet next-gen over at billedefrekvens (framerate) dropper under 30 ved den mindste aktivitet, og at screen tearing (hvor billedet er ude af synkronisering) forekommer hele tiden. Når billedet opskaleres fra de aktuelle 792p til 1080p så giver det også hakkende kanter som jeg ikke mener er acceptabelt. Jeg køber ikke en BluRay afspiller for at få BlueRay film der kun kan vise DVD kvalitet fra 1996. Der er intet forsvar for at ”eksklusive” Xbox One udgivelser ikke kan holde 1080p i mindst 30 fps. Jeg er også træt af klagesangen om at ”vi skal lige lærer det”. Det kan lade sig gøre på PC så se nu bare at på det fixet på Xbox One. Som det er nu er kvaliteten elendig.
Den grafiske formåen er ikke det eneste problem. Selv med dedikerede servere, som ved Battlefield, så er spillet plaget af lag selv med kun 12 spillere. Det er et markant problem som med dedikerede servere typisk peger på at enten netkoden eller den bagvedliggende infrastruktur er for dårlig. Det hjælper absolut ikke at match making koden ikke magter at fordele baseret på skill level. Jeg har ofte oplevet at side samme med en gruppe af level 14 spiller (som er maks) og lamme tæve en gruppe med level 2 og 3.
Til trods for de mange problemer er det alt sammen meget underholdende selvom der ikke rigtigt er noget nyt. På intet tidpunkt når jeg sidder i en Titan, får jeg følelsen af at styre en dødsmaskine på mange tons. Titans bevæger sig for hurtigt og det føles blot som et anden HUD (Heads Up Display) og andre våben. Jeg får aldrig samme lækre følelses som når jeg spiller Hawken. Det er samtidig stærkt bekymrende at EA & Respawn ikke kan få en demo til at fungerer for et multiplayer only spil. Er det et spil som de mener jeg skal betale penge for, så skal det have en helt anderledes kvalitet både på den grafiske side og online.