GamersLounge har som nogle af de første fået mulighed for lege med Disney Infinity, som vi tidligere har præsenteret. Spillet har været under udvikling gennem de seneste 3 år og det sidste polleres stadig, inden Disney studiet Avalanche skal afleverer det færdige spil til endelig produktion i april. Vi kigger på hvad der venter os en gang til sommer når spillet udgives i Danmark.

Der er trukket mange paralleller mellem Activisions Skylanders and Disney Infinity. Der er også nogle lighedspunkter. Lad os endelige få dem frem i lyset med det samme. Begge spil har en platform hvor du placerer den figur du ønsker at spille med. Begge spil giver også mulighed for at tilføje nye baner eller områder ved at placerer objekter på platformen. Begge spil bygger bro mellem den digitale verden og den fysiske, med figurer og tilbehør som kan købes. Selvom Skylanders måske har været lidt af en bet for Disney, så er det også her lighedspunkterne hører op.

DisneyInfinity_3_base_2Dvæler vi et øjeblik ved selve platformen til figurer så er Disney Infinity langt mere avanceret. Der findes to runde områder hvor du kan placerer en figur, samt en sekskantet (hexagonal) hvor du kan placerer nyt legetøj (eller rekvisitter), som f.eks. Askepots karet eller aben Abu fra Aladdin hvor han er tryllet til en elefant. Samtidig er det muligt at placerer runde boost skriver under din figur for f.eks. at forbedre figurens styrke. Disse runde og sekskantede plastic dimser pakkes to og to uden at du kan se hvad der er i pakken. Det kaldes ”blind packs”. Der bliver forskel på hvor sjældne de enkelte boost og rekvisitter er og dermed er der langt op til en dille på samme niveau som at samle på kort til Magic the Gathering. Jeg tror det bliver stort!

disney-infinity startpackSpillet udgives i første omgang til konsollerne og udvides efterhånden til online og de mange mobile platforme. Startpakken bliver med de tre figurer på billedet nemlig Jack Sparrow, Sulley og Mr. Incredible. Sammen med dem kommer selvfølgelig et eventyr i hver deres univers. Dette kaldes PlaySets. I et PlaySet er det en historie hvor kun figurerer der naturligt hører hjemme kan anvendes. Hvert PlaySet kræver minimum 6-7 timer at gennemfører og hver ny figur tilfører nye muligheder og opgaver. Det er hvad der betegnes som en brawler, altså med fokus på nærkamp og slå på tæven. Det er et Disney spil så der er aldrig nogen som for alvor tager skade. Kaster du en figur ud fra et højt punkt daler den selvfølgelig ned med en faldskærm.

disney-infinity mikeNår du ser på figurerne både i fysisk form og i den digitale gengivelse så har de mere eller mindre samme størrelse, uanset hvad de er i deres univers. De er også mere stiliserede, altså med lidt overdrevne karaktertræk. Det er fordi de skal give illusionen af at være en action figur lidt a la GI Joe, eller Barbie for den sags skyld. Det betyder også, at selvom der vil være stor forskel i deres rigtige størrelsesforhold, så passer de som action figurerer stadig sammen på skærmen og som fysisk figur. Det er godt tænkt og fjerner mange af de problemer du ville rende ind i når du gerne vil have Sulley og Nemo i samme ToyBox.

ToyBox er som kisten med legetøj som Anders har i ToyStory. Det er også den rigtigt store forskel til noget jeg tidligere har set. Det er som en kombination af LittleBigPlanet, LBP Karting, Minecraft og Halo’s Forge. MU_Mike_Render_Front_Color copyDe giver dig mulighed for at lave dine helt egne spil, opgaver eller bare at bygge løs for at skabet noget spændende. Du behøver ikke at bygge alene for Disney Infinity kan spilles med 2 spiller co-op splitscreen eller 4 spiller co-op online, også ToyBox delen.  Der er logik komponenterne fra LittleBigPlanet, 3D tegneserie miljøer fra LBP Karting, det at du kan bygge for at bygge fra Minecraft og den ultimative kontrol med elementer som findes i Halo’s Forge. Disney vil også modererer de forskellige baner inden de stilles til rådighed for hele verden. Det er kun 2-3 % af alle der køber et spil med banebyggere som anvender den, og derfor har Disney lavet skabeloner (blueprints) så alle kan bygge noget stort bare ved at følge vejledningen. Det kan bringe procenten væsentligt højere end de 2-3%.

Mange spil har flere miljøer og figurerer hvor det mange gange er svært at se forskel på handlingen i en ørken og en jungle. Det er helt anderledes i Disney Infinity, hvor hver verden, og dermed figur, har sin helt egen spilmekanik som afspejler universet. Sulley og Mike benytter skræmme taktik til at løse opgaver og lave drengestreger, mens familien fra de Utrolige har en mere håndfast tilgang til opgaveløsning. Det betyder også at det er muligt at lave tilpasse sværhedsgraden på de forskellige universer, så du i samme spil har mulighed for at favne en bredere aldersgruppe. Jeg er spændt på at se hvordan Disney udnytter denne unikke mulighed.

disney-infinityDisney samler med Disney Infinity deres tradition for historiefortælling, med en innovativ brug af billig RFID teknologi kombineret med mulighed for at skabe. Det hele foregår i velkendte og elskelige Disney omgivelser hvilket er noget meget få kan konkurrerer med. Det tilføjes klassiske samler og bytte elementer med figurer og dimser som ligger dybt i os alle. Jeg har Double Trouble fra Skylanders, Marcus fra Borderland 2, Vaas fra Far Cry 3 og masser af andre figurerer stående på hylden som bevis. Glem alt om nye konsoller i 2013, jeg synes at det mest spændende er Disney Infinity som jeg glæder mig til at se mere til.

 

Vi har samlet skæmbilleder fra de forskeillige universer og ToyBox nedenfor.