Historien i Halo Reach bringer os tilbage til begyndelsen af Bungie’s episke Halo saga. Planeten Reach er centrum for den interstellare flåde, center for militær forskning og livets vugge for alle Spartans. Du er Noble 6, det nyeste medlem i Noble Team som skal forsvare Reach mod de angribende Covenant styrker. Uden at afsløre mere af den spændende historie foregår handlingen på og omkring Reach. Her kæmper du sammen med resten af Noble Team, indtil Reach bukker under for Covenants talrige styrker.

Har du læst ”The Fall of Reach” ved du også, at Covenant under erobringen af Reach ikke blot bombarderede den fra rummet som de har gjort ved så mange andre kolonier. Denne gang invaderede The Covenant planeten og gennemførte en blitzkrig i en skala som aldrig tidligere var set. Det og meget mere kommer du til at opleve igennem den varierede singleplayer del af Halo Reach.

På gameplay er Halo Reach gået old school, og fundet tilbage til rødderne i Halo Combat Evolved, hvilket har medført nogle ændringer. Brand- og pig-granaterne er væk, sammen med muligheden for Dual Wield, altså to våben på samme tid. Samtidig er førstehjælps pakkerne fra Halo CE kommet tilbage, så det kun er dit energiskjold som automatisk genvinder sin styrke. Det giver mening set i forhold til, at Noble Team er Spartan-III’ere og dermed ikke så højteknologiske som vores favorit Spartan-II, Master Chief. Dermed synes jeg også Halo Reach er langt det sværeste Halo til dato. Du skal udnytte alle muligheder for dækning sammen med terræn og alle de nye muligheder i stedet for at storme frem som en usårlig super soldat.

Reach_01B

Nogle af de nye muligheder er at du kan vælge udrustning kaldet Armor Abilities. Spillede du Reach multiplayer demo’en sammen med os andre 2,4 millioner Halo fans, ved du hvad jeg taler om. Der er en Jet Pack (giver sig selv), Armor Lock som giver dig et usårligt skjold på bekostning af mobilitet, Sprint så du kan løbe hurtigt, Hologram som skaber et hologram som forvirrer fjenderne, Evade der giver dig undvige angreb, Active Camo som næsten får dig til at forsvinde og Drop Shield som skaber en helbredende boble omkring dig. I kampagne delen samler du de forskellige Armor Abilities op undervejs, hvilket skaber en god balance i spillet. I multiplayer vælger du hvilken egenskab du ønsker at anvende. Som dit energiskjold skal Armor Abilities lades op når det har været brugt, så du skal med omhu vælge hvornår du ønsker at bruge dem.

Nærkamps knappen (Melee) er flyttet til højre skulderknap og holdes den inde udføres et kontekst afhængigt drab, som vises i tredje person. Trykker du på knappen får du et hurtig udført nærkamps angreb, som typisk er ensbetydende med en død modstander. Head Up Display’et (HUD) som viser venner, fjender og interesse punker er blevet 3D, så det er lettere at navigere. Kombinerer du det, med de nærmest uendelige muligheder for at tilpasse dit udseende med både køn, udstyr og farver, føles det hele som et ganske nyt spil. Selv om det på samme tid virker utroligt familiært. Har du slagtet sparegrisen for en Legendary udgave får du den flammende hjelm som kan bruges i multiplayer.

Halo_Falcon

Der er selvfølgelig også nye køretøjer med bl.a. Falcon troppetransport helikopter som har fået kælenavnet Himlens Warthog (”Warthog of the Skies”). Du får også lige en tur i rummet i et Sabre rumskib. Jeg har i de tidligere artikler (Universet & Gameplay) nævnt, at selvom handlingen som i de fleste andre fps’ere er lineær ligner Bungie’s baner mere noget som passer til et sandkasse spil. Du kan tackle den enkelte bane på flere forskellige måder og ad flere forskellige ruter. Kampen i rummet er den ultimative sandkasse bane. Den er fabelagtigt at spille alene, og med 3 venner i co-op er den intet mindre end fantastisk. OK indrømmet det er ikke ”Ace Combat Evolved” og med et tønderul kan du føle dig hensat til den klassiske Nintendo titel Star Fox og det udødelige citat ”Do a Barrel Roll”!

Reach_sabre2

Det er på den tekniske side at Bugie virkelig har lavet store ændringer. Halo Reach benytter en helt ny spil motor som især viser sin styrke på den grafiske side. Det er ikke bare flot, det er imponerende medrivende. Jeg nyder at se detaljerne og partikler i energistrålen fra en plasmakanon. Når jord og røg stiger mod himlen efter min granat er eksploderet. Overraskelsen da du helt uventet støder på det lokale dyreliv i form af de aggressive Gúta’er (en krydsning af en abe og en elefant) eller de fredelige Moa’er (en struds som du desværre ikke kan ride på). Den nye motor håndterer også de kæmpemæssige scener med en rigdom af detaljer (LOD = Level Of Detail) som giver en bedre dybde. Med andre ord kan denne motor tegne detaljer som er meget langt væk. Spil motoren formår at trække selv meget store slag uden store problemer med frame rate eller detaljer, selvom det er tydeligt at Bungie presser den 5 år gamle Xbox til det yderste.

Lyden i Halo har altid været af en høj kvalitet og det gælder også Halo Reach. Med Marty O’Donnell ved roret er der ikke ændret på den sikre opskrift på succes. Lyd effekter og stemmeskuespil er ligeledes som det forventes. Læg også mærke til at Covenant styrker ikke længere taler engelsk, som i de tidligere spil. Det øger troværdigheden selvom jeg stadig er skuffet over, at du som Noble 6 aldrig bliver direkte tiltalt. Det savner jeg for at gøre spillet mere vedkommende.

reach_sword

Hvad der ikke er åbenlyst er, at den kunstige intelligens (AI = artificial intelligens) som styrer dine computer modstandere også er blevet forbedret. Det er altid et af de springende punkter i ethvert spil. Har udviklerne magtet at lave modstandere som agerer fornuftigt? Halo Reach kan på samme tid holde styr på 60 forskellige figurer i din umiddelbare nærhed og flere hundrede som kæmper i baggrunden. Samtidig kan den give Eliterne en aggressiv stil og mulighed for at anvende Armor Abilities mens andre fjender benytter en anden taktik. Faktisk er den nye AI så velfungerende, at du for første gang vil opleve AI i multiplayer. Vælger du spil typen Versus Firefight kæmper flere spillere som Eliter og Spartans mod hinanden. Kun Spartans scorer point ved at dræbe Eliter og deres hær af AI soldater. Opgaven for Eliterne er at dræbe Spartan’erne hurtigst muligt så de får så få point som muligt. Dette kunne godt gå hen at blive en af mine favorit multiplayer spil typer.

Og det er Multiplayer som har skabet Halo’s store fodfæste, så hvad er det du kan vente dig af Halo Reach? Udover alt det du er vant til fra tidligere (se Halo Gameplay & Multiplayer), så er der selvfølgelig nye spil typer. I Headhunter skal du samle et kranie op fra en dræbt modstander og aflevere det på et opsamlingssted. Princippet i Stockpile er at dit hold skal samle flest mulige flag og bringe dem tilbage til jeres base. Generator Defence ligner meget Call Of Duty Demolition hvor du skal enten forsvarer eller angribe 3 generatorer. Sidste spil type er Invasion som er 6 mod 6 på store baner med masser af køretøjer. Invasion minder om Battlefield 2 Rush, med elementer fra Territories, Salyer og Capture the Flag, hvor dit team skal enten angribe eller forsvare forskellige områder. Firefight er også blevet opdateret så det nu er en del af matchmaking systemet.

Reach_invation

Ja alle laver jo nye games modes og det er jo smag og behag som er afgørende for om du synes de er værd at spille. Til gengæld er der en række nye funktioner jeg synes andre kunne lærer en helt masse af. Det er funktioner som er en del af Matchmaking altså det at finde en spil type du synes om sammen med spillere som matcher dit niveau og dine kriterier. Hvis du er træt af barnligt hylende spillere efter en hård dag og gerne vil hygge spille så er Social Preferences lige noget for dig. Her har du mulighed for at vælge hvad du foretrækker af Chattinees (hvor talende), Motivation (hvor motiverede), Teamwork (hvor samarbejdende) og Tone (hvor høflige) dine med/mod-spillere skal være. Meget velfungerende detalje som det er overraskende at ingen har fundet på noget tidligere.

Fremragende er Queue Join som giver dig muligheden for at stå i kø, for at komme ind i en af dine venners party. I stedet for at sende beskeder i et væk for at minde dine venner om at de skal inviterer dig, kan du vælge at se hvem der spiller Halo Reach i en oversigt (Active Roster). Du kan se om de er i et spil eller i en lobby, hvor der er plads, hvem som spiller sammen og så vælge at stille dig i kø til at komme ind. Igen et fremragende tiltag som gør det endnu mere brugervenligt at spille Halo. Bare rolig vil du ikke have typer som mig med kan du bare gøre dit party privat.

Reach_zealot

Veto systemet hvor et flertal af spillerne kunne fravælge en bane og/eller spil type er blevet opdateret. I det gamle veto system kunne du få risikere at få en ny bane og spil type som du heller ikke synes om. Så i det nye Veto system foreslår matchmaking systemet en bane med tilhørende spil type. Du har så muligheden for at vælge mellem 3 andre baner og tilhørende spil type, eller benytte en joker hvor du vælger ”ingen af ovenstående” og tager dine chancer med en bane og spil type valg automatisk. Det er igen flertallet som bestemmer så benyt også dine grundlovssikrede demokratiske rettigheder i Halo Reach.

Hvis du gør en konkurrence ud af alt er spil typen Arena lige noget for dig. Den er designet med konkurrence for øje. Det betyder, at der er fokus på færdigheder, individuel ydelse og prale retten overfor vennerne. Ønsker du ikke at konkurrere eller er du bare en dårlig taber skal du nok holde dig fra denne del. Når det er sagt så giver Arena muligheden for at konkurrer på lige vilkår. Det betyder også at kampe altid vil være mellem Spartans eller mellem Elites, aldrig en blanding. Arena kører i en sæson hvor du placeres blandt spillere på det eget niveau. Din daglige vurdering (Daily Rating), aktuelle placering i Divisionen (Onyx, Gold, Silver, Bronze og Steel) og din historiske placering har kun indflydelse i Arena. Efter hver sæson bliver alle divisions data nulstillet og alle starter forfra med at opbygge et ry eller rygte, ved at spille timer hver dag.

Reach_landmine

Nå ja så skal du da ikke snydes for de to spil typer Race og Rally som vender tilbage fra Halo Combat Evolved. Reglerne i Race er simple: Det gælder om at komme hurtigst igennem en bane på en Mongoose ATV. Da det jo er Halo Reach bliver det ikke bare om en simpel tur med smukke scenerier. Nej undervejs skal du undgå landminer og lokalt dyreliv. Undgår du med nød og næppe en mine bliver den aktiveret og vil kort tid efter springe i luften. Måske er du så heldig at dine forfølgere ryger i luften på den konto. Så gi’ den gas uret tikker!

Selvom dette er det sidste Halo spil fra Bungie behøver du ikke at frygte mangel på baner eller spil typer. Forge World er et spil i sig selv på linje med LittleBig Planet og Forge World er ikke så lille endda. Nå men hvor mange kort er der så med i Forge World? Ja der er faktisk kun ét! Det er til gengæld en komplet Halo som minder om Jorden og ligner dermed Installation 04 eller 05. Der er i alt 9 forskellige områder. De kaldes Canyon, Island, Quarry, Coliseum og Pillar og er bundet sammen med Coastline, Lagoon, Alaska og Montana. Du kan bruge områderne til at lege gud og skabe din helt unikke spil oplevelse. For at vise mulighederne har Bungie inkluderet baner designet med Forge World. Det er bl.a. Haemorrhage (styrtblødning) som er bygget over Halo CE’s Blood Gulch og Coagulation, Pinnacle bygget over Halo 2’s Ascension og den helt nye The Cage som har mange niveauer perfekt til jetpacks. Jeg tror at Forge World kan bære en separat artikel, så ikke mere Forge World i denne omgang.

Reach_Forge

Med Halo Reach har Bungie levet op til de tårnhøje forventninger fra den solide fanskare. Samtidig er der tilført tilstrækkeligt nyt i form at gameplay og teknik så det virker friskt og dermed kan tiltrække nye spillere. Der er meget få spil som leverer en så komplet pakke uanset om du er til en historie i singleplayer, vil kæmpe mod andre i multiplayer eller ønsker at være din egen bane designer med Forge World. Selvom der er elementer som kunne være bedre er Halo Reach er tæt på at været den perfekte fps pakke. Underholdningsværdien er høj og jeg tror det kommer til at holde sig øverst på den ugentlige liste over de mest spillede spil i mange år.

Reach_noble

Dette var så vores anmeldelse af den sidste Halo udgivelse fra Bungie. De overdrager nu Halo nøglerne til 343 Industries hos Microsoft. Bungie har indgået en 10 års kontrakt med Activision om udvikling af multiplatforms spil.