inversion_00f

Selvom Inversion på papiret er udviklet af amerikanske Sabre Interactive fortages næsten alt udvikling i Rusland. Sabre Interactive har også deltaget sammen med 343 Industries i HD remaket af Halo Combat Evolved. Spørgsmålet er om Halo’s kvaliteter har fundet vej til Inversion. Se med når vi for anden gang i år manipulerer tyngdekraften.

Dagen starter helt normalt for betjentene Davis Russel og Leo Delgado, indtil deres verden bliver invaderet af den fremmede race Lutadores. Udover at kidnappe resten af befolkningen, så napper de også Davis’ kone og lille datter. Det skulle de aldrig have gjort. Hvor professionelle soldater fejler, tager Davis og Leo kampen op. Det sker i et hæsblæsende tempo gennem mange varierede miljøer, hvor stereotyperne og klicheerne får frit løb. Du vælger selv om du vil manipulere tyngekraften på PlayStation, pc eller Xbox som er den version jeg har spillet.

inversion_01

Genren er tredje persons shooter hvor du kan gå i dækning. Der er som i enhver anden shooter masser af forskellige våben, selvom nogle af de mere spændende først bliver tilgængelige forholdsvis sent i kampagne-delen. Det store trækplaster er mulighed for at manipulere tyngdekraften ved enten at gøre ting lettere eller tungere. Det skulle give mulighed for at lave opgaver gennem de forskellige baner i Portal-stil, men ender alligevel med bare at blive en billig kopi af Half-Life’s Gravity Gun. Det bliver mest et spørgsmål om at løfte fjender eller deres dækning væk for så at skyde dem.

inversion_02

De enkelte baner er også noget af det mest lineære jeg længe har set, selvom der er enkelte områder som bryder den lige linje fra A til B. Det er når du skal navigere i områderne uden tyngekraft (0-G), eller har en bane hvor du hopper fra gulv, til væg til loft. Opbygningen af baner og mellemsekvenserne som binder den tynde og usammenhængende historie sammen, illustrerer ét af de store problemer ved mange af dagens shootere. Som spiller føler jeg på intet tidspunkt en stor tilfredsstillelse ved at nå gennem en bane. Det er som om, at dagens shootere er en samling af minispil bundet sammen med cut-scenes. Der er ingen konsekvens ved at fejle og når du er færdig med ét minispil så er du fuldt restitueret og klar til det næste. Da de enkelte sektioner i banerne er meget korte bliver denne følelse i den grad forstærket i Inversion.

inversion_04

Selvom jeg ikke kommer til at give de store points for stemmeskuespillet, så er lyd og grafik udmærket med gode animationer af de enkelte figurer og områderne hvor du befinder dig. Der er en god grad af detaljer og udover lidt for meget genbrug af de forskellige boss kampe, så er der gennem spillet en fin variation. Desværre kan både den kunstige intelligens (AI), systemet til dækning og den tekniske kvalitet være bedre. AI har et af de træk som jeg virkelig hader i shootere. I det øjeblik fjenderne opdager dig, så rettes alle våben i din retning. Det er en kilde til frustration og bliver ikke bedre af at din AI medspiller altid vælger at bliver down’et det mest udsatte sted. Cover systemet er efter dagens standard meget rudimentært. Du vil også jævnligt støde på tekniske fejl som, bl.a. at AI’en kan skyde gennem dækning og at dit side-kick har svært ved at finde vej.

inversion_03

Det kan du undgå ved at spille co-op, så du i stedet for at skælde ud på AI’en kan fortælle din medspiller, at nu er du klar til at åbne den næste dør eller forcere det hegn som bringer jer videre. Der findes også en multiplayer del som kort kan beskrives som uinspireret og ubalanceret. Hvis du overhovedet kan finde nogen at spille imod.

inversion_05

Inversion er en meget generisk oplevelse som du kan spille igennem over en weekend uden at du anstrenger dig. Der er lovende øjeblikke som dog hurtigt bliver begravet i en ny skudveksling som ikke er til at skelne fra alle de andre. Selvom Inversion hverken kan betegnes som teknisk velgennemført eller originalt, så kan kampagnen fint anvendes til at slå nogle ellers kedelige timer ihjel. Inversion lander på en to’er. God fornøjelse.