Skyrim_Top

Skyrim er måske det bedste rpg der nogensinde er lavet.

Der stod 2006 på kalenderen sidst Elder Scrolls universet frarøvede eventyr fans al deres fritid. Skyrim er allerede en enorm succes både salgsmæssigt, men også blandt selv de mest mavesure kritikere og det er der en god grund til. Bethesda’s korte flirt med det post-apokalyptiske har ikke pillet ved magien der gør stemningen i The Elder Scrolls universet til noget helt specielt og samtidigt er stort set alle elementer forbedret.

Landscape

Historien foregår 200 år efter Oblivion og placerer dig i ulmende borgerkrig, med en skæbne der på mystisk vis er flettet sammen med de frygtindgydende drager, som netop er vendt tilbage. Kongen er død under omstændigheder der splitter befolkningen og situationen truer med at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig. Det er, som altid, muligt at løbe direkte gennem hovedhistorien og dræbe alt på sin vej, men det er ikke her man finder det møreste stykke kød. Der er en nærmest ærefrygtindgydende mængde detaljer i universets historie, som bliver fortalt gennem alt fra personer til bøger og oplevelser, og jo mere man fordyber sig, desto mere episk synes dit eventyr. Det samme gælder når det kommer til udforskningen, som belønner nærmest hvert eneste skridt du tager, på en betydningsfuld måde. Mere om det senere.

Char-Create

Man vælger, som altid, en race at spille men modsat tidligere spil i rækken, er denne ikke bundet til specifikke stats fra begyndelsen. Hver enkelt race har tilknyttet en speciel evne som kan aktiveres en gang dagligt, mens resten af evnerne skræddersyr sig selv efter din spillestil. Spiller du mest med sværd i den ene hånd og fireballs i den anden, vil det således være one-handed og destruction magic du ser mest forbedring i. Skill systemet er velbalanceret og alle perks byder på fristende alternativer, så nørder kan bruge længe på at beslutte hvor de skal sætte deres point, mens det samtidigt er mangfoldigt så der er plads til en gennemspilning mere. Alle kombinationer af våben og/eller magi er fuldstændigt bæredygtige og selv hvis man skulle fortryde sine valg af opgraderinger efter nogle timer, er der både levels og luft nok i sværhedsgraden til at vælge en helt anden rute.

Hånd til hånd kamp er blevet sjovere – især i 3. person, men trods nogle udmærkede finishing moves, er der stadig plads til forbedring i ”feelingen” når sværdet får kontakt. Kombinerer man ens evner med de mange Dragon shouts, hvis ord findes spredt rundt i hele verdenen, er der ingen grænser for hvilke situationer man kan takle. For at lære disse ord skal man først dræbe en drage og tage deres sjæl, men for at alle skal kunne være med, har man ikke turde gøre dem så frygtindgydende og sjældne som man kunne håbe, og jeg havde hurtigt flere dragesjæle end jeg kunne nå at bruge.

DragonLandscape

Mange glemmer nok, måske for tidligt, at hele menu-systemet er en af de ting der har fået den største overhaling siden Oblivion. Nu fungerer det flydende og der er hurtig adgang til alle de ting og magiske evner man har. Det havde været lækkert hvis man kunne zoome lidt mere ind på hovedkortet når nu der var kræset så meget om det, men mini-maps og quest-markers sørger heldigvis for, at du aldrig farer vild. Som tidligere nævnt bliver du belønnet, på den ene eller anden måde, for alt hvad du foretager dig. Hvert eneste område er spækket med planter, rødder, sommerfugle og så videre, som kan samles og laves til nyttige potions, eller dyr som kan jages og spises eller laves til udstyr hos en smed, mens du stiger i level og bliver bedre til det du gør. Alt hvad du samler kan sælges, frarøves magiske evner til senere brug eller anvendes i en større sammenhæng, så man til sidst løber rundt som et barn med fars dankort i en legetøjsbutik og forsøger, at beslutte hvilken hylde man skal rydde først. Der dukker konstant nye uudforskede steder frem på kompasset og en snebold bliver hurtigt til en lavine, så et synende kortvarigt quest ender i et langt eventyr, hvor Bethesda samtidigt mestrer kunsten at dreje en historie i en uventet retning.

NightCompass

Men stopper man op et øjeblik, bliver man i stedet forblændet af de lækre og detaljerede omgivelser. Her er alt fra solbeskinnede blomsterenge med vandløb, rådyr og sommerfugle til sneklædte bjerge med gletschere, bjerggeder og bjørne. De mangfoldige omgivelser, koblet med et opfindsomt banedesign, gør enhver form for udforskning til en glæde og det er imponerende at et så stort spil kan have så meget detalje, uden at komme til at gentage sig selv for meget. Grafisk er vi naturligvis kvanteskridt fra Oblivion, men det er også en perle i forhold til mange andre nyere spil og selvom du enkelte gange vil opleve at konsolversionerne hakker en smule, er helhedsindtrykket helt i top. Traditionen tro er alle de mange muligheder og underliggende systemer skyld i en del små-fejl i spillet, (du vil med garanti støde på en flyvende mammut) men der er længere imellem dem end sædvanligt og ingen har endnu ødelagt min oplevelse.

http://www.youtube.com/watch?v=j7sbgVU15QU

Musikken i Skyrim er fantastisk. Lige så betagende som selv dets smukkeste landskaber og så stemningsfremkaldende, at den fortjener en plads blandt årets bedste. Alle npc’er lyder ikke længere mistænksomt ens, selvom det stadig hænder at man genkender et par stemmer, og stemmeskuespillet er gennemgående solidt, hvilket gør op for de lidt akavede ansigtsanimationer. Alt fra et dryp i en stille grotte til en drage der lander lige foran en, giver lyst til, at ekstra fin-tune sine surround indstillinger og glemme omverdenen fuldstændigt.

DragonLanding

Der kan bare ikke siges nok rosende ord om The Elder Scrolls: Skyrim. Det er et fantastisk gennemarbejdet univers med et overflødighedshorn af gode idéer med minutiøse detaljer, som er smurt ind i flot grafik og et fantastisk lyd design. Ikke alene er det et af de bedste rpgs der findes, det er også et strålende eksempel på spilmediets formåen og det gør Skyrim til en af spilverdenens største bedrifter.

Elder Scrolls universet 

En overdådig mængde indhold og detalje

Lækker grafik og eminent lyd

Forbedringer i stort set alle aspekter

Dybt skillsystem – spil som du vil