Anthem er landet og vi har spillet siden den obligatoriske Day One patch landende. Det med Day One i forhold til EA er et noget flydende begreb. 1. februar kom der en demo for alle. 15. februar blev Anthem udgivet i Early Access for alle som betaler for Origin Access Premier. 15. februar udkom også Play First Trial hvor du kunne spille 10 timer hvis du have EA Access på Xbox One eller Origin Access Basic. 22. februar udkom Anthem så til alle havde forudbestilt eller som bare købte det på dagen. Der er så kommet 3 Day One patches siden fredag og hen over weekenden. Inde vi ser på hvordan har det så forbedret Anthem, så lad os se hvad det er for et spil.
Anthem er skabt af BioWare som er mest kendt for RPG’et Mass Effect og dermed evnen til at fortæller en historie gennem både aktiviteter og i stort omfang også dialog. Det har været under udvikling i 7 år og er som Mass Effect et tredjepersonsspil. Du er Freelancer i en dragt som er som taget ud af Marvel’s Iron Man. Den kaldes godt nok en Javelin men lighedspunkterne er slående. Du skal gennem en række co-op missioner for op til 4 spillere redde Bastion fra den onde Monitor. Du suser gennem luften og smadrer løs i et orgie af lys og lyd. Det er utroligt flotte omgivelser med opfindsomme fjender.
Mellem hver mission skal du tilbage til basen som kaldes Fort Tarsis. Her går du rundt til de forskellige NPC’erer, hvor du gennem dialog får mere indsigt i historien bag. Bioware har nærmest slået knude på sig selv for at sikre største muligt bredde og diversitet. Selvom de sjældent køber et spil, så skal ingen feministiske LGBTQ+ selvtægtskrigere kunne gå Twitter amok så selv Trump bliver gul af misundelse. Det er klart, at det tager noget tid at dække alle varianter gennem let genkendelige stereotyper. Der er desværre ikke mulighed for at have et romantisk forhold som Bioware ellers er kendt for. Det tager noget tid, selvom du kan prygle en knap for at få det hele til at gå hurtigere. Du kan altid læse det hele senere i Codex som er dit opslagsværk for alt hvad der er værd at vide.
Og så alligevel ikke helt. Halvvejs gennem missionerne var der pludseligt ikke flere i fortet som gad tale med mig. Jeg har ellers identificeret mig som en sort lesbisk kvinde, så jeg bonner helt ud på den politiske korrekthedsskala. Den eneste aktivitet som var åben var Strongholds. Så måtte jeg i gang med at forske. Jeg skulle så gennemføre en serie af aktiviteter i Codex inden jeg kunne fortsætte med hovedmissionerne. Det var hverken åbenlyst eller særligt let at finde. Det at holde styr på hvor lagt jeg var kommet var i sig selv en øvelse i at navigerer den ikke særligt intuitive brugerflade. Jeg kommer for at dræbe og lemlæste ikke for at studerer prosa eller for at få en UX oplevelse.
Det hjælper ikke at der er masser af indlæsningsskærme. Du bevæger sig som i sirup gennem fortet for at komme til den første loadscreen som kommer når du tager din Javelin på. Så kommer der en ny loadscreen mens der matchmakes. Så flyver du et kort stykke til starten af missionen for at får en ny loadscreen. Når missionen er færdig kommer der en loadscreen til at vise hvordan det er gået og så skal der en ny loadscreen til for at komme til bage til Tarsis for at tage en ny tur i sirup rundt til alle NPC’erne. Hvis du da ikke lige vil se på det gear du har fået for det kræver en loadscreen til smedjen hvor du vælger gear. Loot er et kæmpe problem. Du kan du se du samler et eller andet op men ikke hvad det er. Du kan helle ikke skifte under vejs. Det kan kun gøres fra smedjen i Tarsis. Det er utroligt tungt at anvende. Dermed er der ikke nogen lyst til at eksperimenterer med forskellige loadouts for det tager alt for lang tid. Det er ligemeget at der er 5 loadout slots for jeg har glemt hvad der er hvad når jeg er loaded ind i missionen. Vælg det kraftigste du føler for og så giv den gas. Højere stats er automatisk bedre. Skal du virkelig have det hele med så er der primere og detonators som giver combo’er når du er i kamp, hvilket giver ekstra skade. Det orker BioWare ikke at forklarer så smut en tur forbi Reddit. Der er altid hjælp at hente. Jeg vælger at have både en primer og en detonater. Spiller du med et fast hold så kan i med fordel kombinerer så det bliver mest effektivt. En spiller kan f.eks altid være detonator.
Jeg har spillet mig igennem historien og er næsten level 26. Det er hvor du får den sidste Javelin af de fire som er med i spillet. Du skal heldigvis ikke gennem historien flere gange. Det ville have været døden. De forskellige Javelins er som klasser. Jeg anvender Ranger som er en allround klasse. Vælg den klasse som passer bedst til dig, når du er gennem den indledende træning. Du kan altid skifte senere hvis du synes. Der er også forskellige kontrakter at spille når du er gennem. Selvom de er sjove så er de for korte når du tager load tiden i betragtning. Så er det for underholdningsværdien bedre at spille Strongholds. Strongholds er som Strikes for Destiny spillere og Set Dungeons for Diablo spillere. Det sidste stronghold, som er Heart of Rage, er sjovt hvis du for alvor vil lege smadremanden. Det er også hvad der er af endgame aktivitet og mulighed for at få Masterworks loot. På normal er det ikke ofte du dør, men når det sker er det så spændende som at se maling tørre. Du skal passivt vente på at blive repareret af en medspiller. Ligger du et lidt dårligt sted så tager det lang tid og du dør aldrig ved siden af en anden. Du kan ikke engang se fra de andre spilleres perspektiv.
Hvis du er til den forudsigelige og banale historie, vil jeg anbefale at du spiller historien igennem solo. Anthem har nemlig den irriterende vane at hive dig frem til hvor dine holdkammerater er. Dermed mister du hele den bid dialog mens du bevæger dig fra den ene load screen til den anden. Der er også runer og materialer at samle. Det teleportes du også raskt væk forbi. Så skal du have det hele med så spil med nogen som også vil have alt med eller gå solo. Det er ikke så svært.
Jeg slipper ikke for at komme forbi EA’s mikrotransaktioner. EA er ude sidestykke de mest grådige i markedet. Gennem mine 12 timer med historiedelen har jeg samlet ca. 100.000 mønter. Det kan stort set ikke anvendes til noget og jeg har på intet tidspunkt fået noget der minder om et kosmetisk drop af nogen art. Det er også russiske tilstande i butikken for jeg har kun et ganske begrænset udvalg. BioWare siger det gerne skulle kommer til at skifte hver gang der er gået et par dage. Det er man ikke nået til endnu. Shards skal købes for rigtige penge.
Bevægelsessystemet og kampene er rigtigt fint lavet. Der er for lidt variation i de forskellige missioner og dermed bliver det hurtigt meget ensformigt. Det hjælper ikke at skue sværhedsgraden op. Så bliver der bare mere bullet sponge over det. Den tekniske udførelse er på ingen måder tidssvarende og det ødelægger en stor del af fornøjelse. Anthem egner sig fint som en co-op oplevelse i en fortryllende magisk verden i de 12-15 timer det tager at spille igennem.
Jeg har spillet på PC med alt grafik sat til Ultra i 1920×1080. Det er en maskine bygget over et Z390 chipset med en Intel i9-9900K, 16G Ram, et RTX 2080, SSD som bootdrive og en hybrid 2T 7200RMP Seagate FireCuda.