Astro’s Playroom er det første eksklusive PlayStation 5 spil. Det er også med PlayStation 5 ganske gratis og er forud installeret. Så det er bare at tilslutte og tænde din konsol, hente den så klassiske Day 1 patch og så er du i gang. Astro’s Playroom er lavet som en kombination af hyldest til 25 år med PlayStation samtidig med at det fungerer som en show case for hvad du forvente af spil de næste mange år med PlayStation 5.

Spillet er med de elskelige chibi robotter som lever inden i PlayStation og DualSense. Dem kender vi tilbage fra 2013 fra Astro Bot Rescue Mission som var et platformsspil der kom i forbindelse med udgivelsen af PlayStation VR. Denne gang er det så et helt traditionel platformsspil hvor de forskellige baner er inspireret af elektronik og de forskellige komponenter som udgør en konsol. Rundt omkring på de forskellige baner finder du en chibi med et kamera som filmer andre chibi’s som opfører scener fra nogle af de store titler fra de seneste 25 år med PlayStation. Jeg er sikker på du genkender den ovenfor.

Udover at være en underholdende oplevelse så er Astro’s Playroom først og fremmest en praktisk demonstration af DualSense. Ligesom DualSense er overraskende innovativ så er de baner hvor du bl.a. bruger de adaptive haptiske aftrækkere også gennemtænkte. I stedet for at der blev et skydevåben så er du i en kæmpe mekaniske gorilla hvor det er armene som du bevæger. I en anden bane er du i et apparat med en kæmpe fjeder så du både skal vippe DualSense samtidig med at du bruger aftrækkerne. Ja du skal endda puste i mikrofonen for at få en propel til at drive dig frem. Det husker jeg fra en af Nintendos holdholdte konsoller hvor du skulle blæse skyer væk. Jeg tror mikrofonen primært vil blive brugt hvis du ikke har et headset eller en løs mikrofon.

Noget som ikke er åbenlyst er at de forskellige checkpunkter også fungerer som gem/hent punkter. Det betyder at har du et ønske om at prøve en speciel bane eller et område så kan du fra oversigten vælge det gem/hent punkt du ønsker og starte derfra. Det er også på oversigten hvor du kan se hvad du mangler at samle på de forskellige områder. Hver bane tager en 10-20 minutter at gennemføre og så er du klar til at udforske mere for at samle alle genstande. Det hele slutter selvfølgelig med en boss kamp hvor du til sidst får alle PlayStation 5 genstande. Det må du selv spille igennem for at se men vi kan vise hvordan trofæet ser ud når det popper. PlayStation 5 optager nemlig et 15 eller 30 sekunders videoklip lige inden din trofæ popper.

Det er ikke et stort spil. Det får formidlet alt det du har behov for at vide på en underholdende måde. Så i selskab med Sony’s nye maskot Astro Bot så har jeg en bedre ide om hvad min PlayStation 5 kan.

Tak til Sony PlayStation Danmark og Holm Kommunikation for at gøre den anmeldelse mulig.