Amerikanerne siger meget passende ”If it ain’t broke don’t fix it” eller ”Hvis det ikke fejler noget skal det ikke repareres”. Det er også den første tanke jeg får da jeg sætter Call of Duty Ghosts i maskinen og begynder på kampagnen. Denne udgivelse markerer også Call of Duty seriens 10 år jubilæums udgivelse og jeg er specielt tilfreds med at det års udgave er fra Infinity Ward. Ja, der er meget religion omkring Call of Duty og jeg har hverken mere eller mindre end alle andre der har spillet eller spiller CoD. Nå tilbage til anmeldelsen.
Det er et spil der gennem ti år har opbygget mange traditioner som trofast holdes i hævd, for det er hvad jeg og alle andre fans af Activisions arcade shooter forventer. Det er derfor med forventningen glæde, at jeg går i gang med kampagnen. Det har gennem de seneste år udgivelser været en sand rutsjebanetur og Ghosts er ingen undtagelse. Historien og dermed persongalleriet er nyt og det giver så mulighed for at finde helt nye lokaliteter frem. Din opgave er stadig den samme: Løs forskellige opgaver ved at skyde dig gennem overmagten til lands, til vand, i luften og denne gang også i rummet. Ja trailerne har indikeret det og der er en hyldest til James Bond filmen Moonraker fra 1979. Det er 100% action i ren Expendables stil.
Der er kommet en tendens hos de bedre smagsdomme til at kun bestemte udgivelser, specielt af serier, vurderes højt. Lad mig i denne runde lige fortæller hvad det er jeg lægger vægt på i en udgivelse der koster omkring en plovmand. Den skal have grafik som er repræsentativ, og gerne bedre end gennemsnittet for genren. Den skal have en varieret singleplayer, sammen med en dyb og underholdende multiplayer. Den skal virke 100 % fra udgivelses dagen. Jeg betaler ikke for at en eller anden garage udvikler over et par måneder får rettet deres middelmådige kode. Det er mindste kravet for en vurdering højere end middel.
Der er ingen slinger i valsen fra Activision. Xbox udgaven som jeg har spillet udnytter den aldrende konsol flot og leverer en glimrende grafik sammen med flere nye elementer som de dynamiske baner. Lige i det eksempel der ruller som video er det fjenden som får et gas angreb ind på banen. Det er underholdende som store og små elementer gør en kæmpe forskel, som denne lille mappe. Samler du mappen op så er der en special opgave som giver dig et air drop hvis det lykkes. Denne gang skal jeg ydmyge den næste fjende jeg dræber ja det er så at tea-bagge staklen og så er der air drop til mig.
Der er også på unlock siden lavet et system hvor du låser op for udstyr som du stiger i rang. Skulle du få lyst til at låse op for din favorit perk så kan du bruge operations points. Så det står dig faktisk frit for, om du på et tidlig tidspunkt ønsker at gå ind og tilpasse dine figurer eller du bare vælger at kører løs og tage det som det kommer. Min favorit perk er Gambler der koster 1 point. Hver gang du spawner får du en tilfældig ekstra perk uanset om du har låst op for den eller ej. Hardcore er også tilbage som Ricochet, hvor du dør når du skyder en ven. Det er noget bedre end Trayarch udgaven hvor du bliver kicked så snart samme klaphat er løbet ud foran dig tre gange.
I stedet for at du prestiger 10 gange, som aldrig rigtigt har sagt mig noget, så har du nu en squad med 10 figurer som kan køres op i level. Det giver reelt 10 figurer med hver fem load outs hvilket er hvad enhver rask CoD fan har brug for. Search and Rescue har fået det lille tvist at du dropper et dog tag når du dør. Bliver det samlet op af en fjende er du død i runden og samles det op af en ven respawner du. Sådan kan jeg blive ved med at finde elementer der er tunet så det virker endnu bedre end i forgængeren. Extinction er som zombie bare med aliens og det er underholdende og kræver at du arbejde som et hold og taler sammen.
Der er også tilføjet battle chatter, altså hvor der automatisk annonceres hvor fjender er når en hold kammerat ser dem. Det passer mig fint for jeg er tit i helt åbne lobbyer med spillere jeg ikke kender og så får du stadig feedback om hvor fjenderne dukker op. Hvis du spiller i klan som også er en funktion der er integreret i Ghosts, så er du bedre hjulpet med den model dig og din klan normalt benytter. Der er ikke tvivl om at Call of Duty Ghosts kommer til at være det mest populære online spil den kommende års tid. Jeg bliver heller aldrig træt af at se final kill cam.
Call of Duty Ghosts er en evolution ikke en revolution af genren. Hopper du ikke med på next-gen vognen når PlayStation 4 udkommer 29. november så vil Call of Duty Ghosts give dig masser af variation i singleplayer og underholdende multiplayer på den aktuelle konsol generation. Call of Duty Ghosts øger forspringet og cementerer sig som kongen af arcade shootere. There is a soldier in all of us. God kamp.
[box_info]Spillet er anmeldt på Xbox 360 og leveret af Activision.[/box_info]