Collider 2 er den klassiske historie om fremmede der angriber og vil koloniserer. Du skal bekæmpe dem indefra hvor du forsvarer planenet med det eneste rumskib der er tilbage. Det foregår ved at flyve gennem et rør hvor du skal udgå forhindringer mens du skyder på vild omkring dig. Det er et koncept der prøvet mange gang før og du kan sammenligne det med Star Wars Trench Run. Denne udgave er blot hurtigt, faktisk meget hurtig.

collider 01

Det er et arcade spil og derfor er variationen i gameplay til at overskue. Opgaven fra de stadig vanskeligere baner er at komme fra den ene ende af røret til den anden på kortest mulige tid. Du skal passere gennem åbninger i røret samtidig med at du samler power ups og skyder på det som bliver kastet mod dit rumskib. Historien ovenfor er fortalt i indledningen og har herefter ingen større rolle. Det er et spil hvor fart, spænding og udfordringer er sat i højsædet. Det kan måske undre dig hvordan du kan nå både at undgå forhindringer og skyde når det hele går så stærkt. Det har spillet løst med autofire. Du skal blot sigte nogenlunde i nærheden skal skyder det helt af sig selv.

collider 02

Opbygningen er klassisk og velfungerende med variationer over gameplayet. Der er baner hvor du skal igennem inden for en tidsgrænse, skal samle ting op eller ødelægge et antal fjender. Hver enkel sektor afsluttes med den klassiske kamp mod bossen. De følger også mere eller mindre den samme skabelon med en svage punkter der skal skydes før du kan skade bossen. Du kan undgå alle forhindringer men hvis du ikke samtidig sørger for at få sigtet løber tiden til sidst ud. Dine evner bliver vurderet med stjerner som så giver mulighed for at få endnu hurtigere skibe. (Var du ikke sidste skib? Nå detalje).

collider 03

Har du et ønske om at blive ved med at kæmpe i det uendelige så er der også en Challenge mode hvor røret bliver ved og ved. Det bliver let den indlevende oplevelsen hvor fornemmelsen af hastighed får mig til at bevæge kroppen i et desperat forsøg på at navigere. Der skal ellers noget til for at få mig til det. Der findes også en VR udgave af Collider 2 og jeg kan forestiller mig at følelsen bliver endnu mere fremtrædende.

collider 04

Det kan spilles med både kontroller og mus/tastatur. Jeg synes aldrig at jeg fik den helt rigtige konfiguraton af kontroller så resultatet for mig var at anvende mus/tastatur. Det er nødvendigt at have en styring som er præcis og hurtig ellers har du ikke en chance. Hvis du laver en enkelt fejl kan du komme til at sidde fast uden mulighed for at komme videre og det er en af de irriterende ting ved spillet. Du kan også rende ind i en bane som du ikke rigtigt kan på til at sidde i fingrene. Her kunne jeg godt have tænkt mig en mulighed for at komme videre ved at bruge opsparende point.

collider 05

Collider 2 bygger på stilen fra forgængeren med et spil der har fokus på hastighed. Det kan simpelthen ikke siges nok gange. Den grafiske stil og lydsporet passer godt til genren. Det er et spil der egner sig perfekt til et afslappende arcade afbræk i kortere perioder. Husk at anvende mus for at få den bedste oplevelse.

Tak til Techland for Steam koden.

Forrige indlægUbisoft Massive forværre Division med Update 1.2
Næste indlægMand frier til til kæreste med hjælp fra Super Mario Maker
collider-2-anmeldelseCollider 2 bygger på stilen fra forgængeren med et spil der har fokus på hastighed. Det kan simpelthen ikke siges nok gange. Den grafiske stil og lydsporet passer godt til genren. Det er et spil der egner sig perfekt til et afslappende arcade afbræk i kortere perioder. Husk at anvende mus for at få den bedste oplevelse.