Days Gone er det seneste af de mange PlayStation 4 eksklusive titler. Denne er udviklet af en af Sony’s egne studier: SIE Bend Studio. Kender du ikke Bend så er de mest kendt for tredjepersons shooteren Syphon Filter. Days Gone er (endnu) et survival action adventure i en nær postapokalyptisk fremtid. Sagt med andre ord, så er vores samfund faldet fuldstændig fra hinanden og menneskeheden må kæmpe for overlevelse. Det er et kendt tema så spørgsmålet er hvad Days Gone gør anderledes.

Årsagen til at vores verden faldt sammen var en mystisk virus som på kort tid inficerede næsten alle mennesker og dyr. Det skabte de zombie lignende Freakers som findes i forskellige varianter. Der er Newts som er inficerede teenagers og lige så dovne. De angriber kun hvis de provokeres. Screamers og Breakers som er en noget større udfordring. Inficerede ulve, som kaldes Runners, der kan løbe dig op selv på motorcyklen og Rager’s som er bjørne. Freakers adskiller sig fra zombie ved at de bygger redder og samler føde. De har også en primitiv hukommelse og så samles de ofte i migrerende Horder. Horder er hundredvis af Freakers som reagerer som én samlet organisme. Med forberedelse, en masse løben og det rigtige udstyr kan de nedkæmpes. Det er en intens oplevelse at tage en Horde ned. Der er mere end 30 i spillet!

I denne verden hvor de få overlevende mennesker prøver at skabe en hverdag møder vi Deacon ”Deek” St. John. Han er tidligere soldat og var med i motorcykelgruppen Mongrels MC, hvor han var Enforcer for afdelingen i Farewell. Enforcers rangerer højt i motorcykelhierarkiet og er ikke Guds bedste børn. De har ofte til opgave at ”irettesætte” dem som er kommet på tværs af Mongrels MC’s interesser. Sammen med sin kammerat Boozer, prøver de at klare dagen og vejen ved at løbe ærinder for de lejre hvor de overlevende søger beskyttelse. De transporterer sig rundt på motorcykler og det er selvfølgelig en vigtig del af hele oplevelsen i Days Gone.

Du skal forberede dig på at det bliver en barsk omgang. Selvom nogle scener undgår at vise de mest brutale hændelser, får du et indblik i hvor afstumpet mennesker kan være. Det gennemsyrer historien og de personer der indgår som hovedroller. Gennem sidemissioner og aktiviteter får du en forståelse for hvad der motiverer den enkelte. Det passer perfekt til den verden de er placeret i og hvad der skal gøres for at overleve. Der er, som i den virkelige verden, sjældent at noget er helt sort eller helt hvidt. Du får gennem historien et mere nuanceret billede af specielt Deacon ”Deek” St. John og også nogle af de andre hovedkarakterer. Du skal selv have lov til at opleve historien. Jeg synes de enkelte mellemsekvenser (cut scenes) er overbevisende og gider du ikke denne del så kan du springe over langt det meste. Lyt også til musikken. Der er også en guitar ballade mellem akterne. Det er rigtigt dejligt stemningsfuldt. Som en lille bonus information kan du opleve en NPC spille guitar og synge i en af lejrene. Den skal du også selv have lov at finde.

Bend Studio har stor erfaring med tredjeperson og det er helt tydeligt at se i den tekniske kvalitet i Days Gone. Det er svært at lave tredjeperson fordi omgivelserne let kommer i vejen for udsynet. Det sker ekstremt sjældent i Days Gone. Det fungerer flot at komme fra motorcyklen, til at gå eller snige sig rundt. Hele mekanikken omkring motorcyklen er også velfungerende. Kampsystemet har både nærkamp med våben du finder eller skaber og så skydevåben. Du har tre grupper af færdigheder (Melee, Ranged og Survival) med hver 15 forskellige ting som du låser op for undervejs. Hvis du er til skydevåben så lås op for dem først, da det så bliver meget lettere at ramme. Kombiner det med evnen Focus og så er du klar til at tage den ene Ripper lejr ned efter den anden. Husk at blive fortroligt med våbenhjulet. Det anvendes både til at vælge specialudstyr og til at skabe nye ting når du finder en vejledning eller opskrift. Det er rigtigt lækkert. Ikke noget med at lede efter et arbejdsbord.

Helt generelt så er spilmekanikken i Days Gone lavet for at underholde. Du har Survival Vision som viser dig ting som kan samles op, du kan inden du tager et våben fra en dræbt fjende se om det er bedre end det du bruger, du kan med touch pad swipe op, ned, højre og venstre for at få forskellige oversigter, mini kortet nederst har en indikation af om du kan høres eller ses og i hvilken retning der er fjender. Alt det som typisk bare er lavet for at trække tiden som f.eks. at finde ting, er erstattet af spilmekanik som er en fornøjelse at bruge. Det gør det ikke mindre udfordrende. Du skal stadig finde benzin til din motorcykel og navigerer en verden hvor alt forsøger at tage livet af dig. Du kan rejse mellem punkter du tidligere har besøgt, hvis du har fjernet Freaker rederne der findes på ruten. Her er det igen godt lavet. Det koster kun den samme mængde benzin som hvis du havde kørt strækningen. Husk at bruge Quick Save på trekant når du er tæt ved din motorcykel inden du bevæger dig ind i et nyt ukendt område.

Der er også masser af ting af finde, områder at udforske og udstyr at opgraderer. Savner du lidt mønt så tager du bare ud og dræber nogle Freakers, deres øre er nemlig den primære valuta i spillet. Så er der noget du virkeligt brænder for hos en af de handlende så er det bare planlægge og nedkæmpe en horde. Så får du råd til det meste. NERO (National Emergency Response Organization) baserne indeholder også præstationsfremmende kemi så du får mere helbred, udholdenhed og fokus. Du skal bare lige have gang i en generator så du kan få de elektronisk forseglede døre åbnet. Husk at fjerne højtalerne inden, for de virker som en magnet på Freakers. Når du er kommet godt i gang så vær ikke fedtet med at bruge dine penge. Køb de våben du gerne vil. Fyld tanken inden du kører ud i vildnisset. Nå ja med mindre det er en historie mission, så behøver du ikke at tænke på brændstof eller at din motorcykel skal repareres. Fik jeg sagt at spilmekanikken er lavet for at underholde?

Days Gone er brutalt underholdende. Jeg forventer at det bliver en af de største, eller måske lige frem den største titel, der kommer i år. Da denne konsol generation synger på sidste vers så er der lidt med loadtider, selvom det ikke er så graverende som andre titler der er udkommet i år. Der er masser af timers underholdning i den kæmpe verden som Bend Sudio har skabt med underholdende spilmekanik. Du kan boltre dig i masser af varierede aktiviteter.

Days Gone referer til antallet af dage som er gået siden virus udbruddet. Som du spiller bliver dette tal højere i takt med at dagene går. Lidt unyttig paratviden. Days Gone har også en dansk undersættelse. Var jeg Sony ville jeg ikke spilde penge på det. Slet ikke i den kvalitet.