Dead Island Riptide tager os tilbage til et solbeskinnet Bounty Land fyldt med zombier, meget magen til det originale Dead Island fra 2011. Dead Island har altid været omgærdet af kontroverser og denne gang har udvikleren Techland og udgiveren Deep Silver virkelig hevet de store overskrifter hjem med særudgaven ”Zombie Bait”. Der følger en kvinde torso med afrevne lemmer med spilet. Nå men jeg har den helt almindelige udgave som jeg har spillet på Xbox 360.
Har du et savegame fra det oprindelige Dead Island så kan bruge det eller starte som level 14 (eller er det 15). Du kan vælge, at de enkelte points som benyttes det de forskellige færdigheder, distribueres automatisk eller vælge selv at dele ud til de som passer dit temperament og spillestil. Det er ikke så vigtigt, for når du rammer den hvide sandstrand så er alle zombier generelt et niveau eller to højere end dig. Det vigtige bliver at finde våben som du kan tilpasse lidt som det som kendes fra Dead Rising – uden humoren.
Historien har jeg fuldstændig glemt, mest fordi det faktisk ikke påvirker dine aktiviteter og så fordi de forskellige mellemsekvenser er utroligt lange og kedelige for et action spil at være. Historien bliver en anelse bedre to tredjedele inde, selvom det ikke bliver historien som Dead Island Riptide huskes for. Kender du forgængeren så er det nøjagtigt det samme. Dine våben bliver slidte og skal repareres. Du har en måler der viser din stamina, som du bruger når du svinger vildt med det ene nærkampsvåben efter det andet. Du stiger i niveau og kan bruge points på at vælge nye færdigheder. Nå men noget nyt må der være.
Ja ja der er bl.a. kommet både med. Det er så noget jeg, efter den ene oplevelse jeg skulle gennemfører, ikke brugte overhovedet. Det er fordi dit mini-map er fuldstændig værdiløst. Det viser alene forskellige pejlemærken uden nogen form for terræn. Derfor skal du både navigerer, holde øje med mini-mappet og så smadre de lynhurtige zombier som du kun kan knuse ved at bruge turbo på båden. Så hellere kører rundt hvor du trods alt har vejen at følge selvom mini-mappet stadig er værdiløst.
Så er der introduceret ”Hub Defence” hvor du over et antal runder skal forsvarer en base mod zombier. Nå ja det bliver også regnvejr en gang imellem. Ellers er alt ved det gamle. Grafikken er nøjagtigt den samme, den lidt for dårlige håndtering af hvordan figurer og objekter rammer hinanden, det meget ensformige gameplay, de uendeligt spawnene zombier. Det bedste er faktisk drop-in/drop-out multiplayer selvom den ikke er uden problemer. Dead Island Riptide er som standard indstillet til at tillade co-op og vil du ikke have den mulighed skal du så den fra i Options. Det er velfungerende selvom du eller dine venner spawner de mærkeligste steder.
Det er så også nødvendigt at have en ven eller to hvis du har tænkt dig at sejle mod solnedgangen efter f.eks. de 11 timer og 44 minutter jeg aldrig nogensinde får igen. Der er én eneste type mission og det er stik-i-rend. Du møder en person. Du taler med vedkommende. Din mission er at kæmpe dig på tværs af øen og hente en dims, trykke på en knap eller tale med en anden person. Den mest frustrerende oplevelse var, da jeg blev bedt om at transporterer en pumpe fra den ene ende af øen til den anden. Den skide pumpe kunne ikke fast travle, den kunne ikke være på bagsmækken af en pick-up og den ville ikke være på en båd. Nej den skulle samles op og flyttes mens jeg var forsvarsløs. Det var her jeg alvorligt overvejende at stoppe.
Dead Island Riptide er meget mere af det som vi så i forgængeren. Det burde have været udgivet som DLC da der faktisk ikke er noget som retfærdigører at dette skulle være en selvstædig udgivelse. Det er hack-n-slash og elskede du forgængeren er denne lige noget for dig. For alle andre er det mest bemærkelsesværdige Deep Sliver og Techland kiksede marketing og deres efterfølgende forsøg på at tie det ihjel. Dead Island Riptide lander på en 2’er.
[box_info]Spillet er anmeldt på Xbox 360 og leveret af Deep Silver[/box_info]