Deponia er et peg-og-klik eventyr hvor du skal hjælpe den charmerende lømmel Rufus væk fra planeten Deponia. Når man benytter ordsproget om ”at græsset ikke er grønnere på den anden side”, så gælder det ikke affaldsplanet Deponia. Det er med god grund at Rufus ønsker at skabe en tilværelse ethvert anden sted. Det er også et helt fantastisk univers for peg-og-klik eventyr. Den store mængde af skrammel indbyder til at udforske og kombinere. Det er netop det som er karakteristisk med peg-og-klik genren.

deponia 04

Genren har ikke ændret sig siden storhedstiden i 1990’erne. Det var musen og bedre grafik på PC’erne som i denne periode skabte genren. Det kan være du har spillet titler som Loom, Secrets of Monkey Island, Kings Quest, Space Quest, Manhunter serien eller en af de mange andre som jeg ikke længere husker. Du flytter din figur rund ved at pege og klikke. Du kan kigge på, anvende eller samle en ting op ved at pege og klikke. Du kan kombinere forskelige ting til noget nyt (det kaldes i dag crafting) ved at pege og klikke. Jeg er sikker på at du allerede nu har forstået spilmekanikken. Der hvor spillene adskiller sig er hvor intuitiv de forskellige opgaver er og hvor meget der er gjort ud af historien.

deponia 02

Deponia er første gang udkommet i 2012 til PC og Mac og der udgave jeg har brugt alt for lang tid på er iPad udgaven. Det er udviklet af tyske Daedalic Entertainment. Det første spil er udkommet 10. september og serie består også af titlerne Chaos on Deponia og Goodbye Deponia. Du kan spille på flere sprog hvor mit foretrukne valg er engelsk. Titlen er originalt på tysk og vil du øve dine sprog kundskaber så har du flere andre mulighed bl.a. også spansk og italiensk. Stemmeskuespillet og interaktionen mellem de forskellige karakterer er velfungerende og i en rigtig god kvalitet.

deponia 03

Det samme gør sig gældende for grafikken som præsenterer sig flot på iPad med stor variation sammen med masser af detaljer. Det er så nogle gange et problem fordi du ender med at klikke på alt, for at finde de remedier du skal bruge for at komme videre. Det har Deadalic løst meget elegant ved at du kan trykke på en knap og se hvilke elementer på billedet du kan anvende. Det giver tilstrækkeligt information til at du kan komme videre uden at det ødelægger fornøjelsen ved at løse de enkelte opgaver. Jeg anvendte primært denne hjælpefunktion til at se om der i et område var mere at udforske inde jeg fortsatte.

deponia 05

Historien er velfortalt og der er i det lidt skæve tegneserie univers masser af sjove figurer. Opgaverne er også lækkert konstrueret hvor det starter med enkle ting to skal samle og kombinere. Det udvides over tid til at være mere avancerede opgaver i bedste billedlotteristil. Det betyder at du skal finde og kombinere ting fra områder du tidligere er kommet igennem.

Det er svært at bringe noget banebrydende nyt ind i peg-og-klik genren. Det som Daedalic Entertainment har gjort med Deponia er at lave en moderne udgave med en velfortalt historie bygget på fejlfri spilmekanik. Elsker du genren er det en must have titel og for alle andre er det en mulighed for at prøve kræfter med klassisk opgave spil.