Bungie har med Forsaken udvidelsen fået drejet skuden Destiny 2 i en retning af den underholdende shooter som Destiny 1 i år 3 var blevet til. Udgiveren Activision har sagt at de vil finde en anden betalingsmodel og Bungie har ikke været sene til at komme med deres bud som er en abonnementsmodel med et årligt sæsonpas. Spørgsmålet er så om Bungie holder retningen fra Forsaken?

Det årlige pas indeholder 3 sæsoner hvor den første er The Black Armory Forge, med The Drifter en gang i marts og så endeligt en unavngiven sæson der starter i juni. Som du kan se fra ovenstående gameplay kalender så er der både en plan og indhold for både dem som har købt det årlige sæsonpas og alle som holder fast ved Forsaken i grundudgaven. I Black Armory Forge får vi tre smedjer, hvor de to er åbne nu, et nyt raid og en række nye våben. Som andre Desitny fans så glædende jeg mig til nye våben og mere indhold at prøve kræfter med.

The Black Forge starter med en komisk og kort introduktion til Ada-1 som administrerer smedjen. Herefter skal du rende ærinder for Ada indtil hun synes du er klar til at prøve kræfter med den første smedje som kaldes Volundr. Den findes på EDZ i tunnelsystem nord vest. Det kan gå at rende ærinder for Ada til den første smedje, selvom det er indhold jeg har spillet tusinde gange tidligere. Også selvom det er trivielle udfordringer hvor jeg skal dræbe fjender af en bestem slags på en bestem måde så er det til at overkomme. Det tog mig hele 20 minutter. Løftet om nyt indhold kan få mig til at se igennem fingre med det dovne design.

Hvilken magi gemmer der sig så bag Black Forge. Ja det var noget af en skuffelse. Det viser sig at de to smedjer, gud hjælpe mig, er ”nye” horde modes. Der er tre runder. I første runde skal du dræbe fjender som taber en bold som skal kastes mod smedjen. Næste runde skal du dræbe fjender som taber en bold som skal kastes mod smedjen. Så skal du dræbe en boss (cabal i Volundr og fallen servitor i Gofannon). Nu har vi fået nok horde modes. Vi har Escallation Protocol (EP) og Blind Well i Destiny 2. Kan du huske tilbage i D1 så minder smedjen som Archon’s Forge. I D1havde vi også Prison of Elders og Court of Oryx. Den eneste af alle disse som dropper gear som kan bruges til noget er EP. Alle de andre kører vi kun for bounties der så måske giver gear.

Gear og drops er igen et kæmpe problem. Bungie har simpelthen ikke nok content og er derfor nød til at smøre det så tyndt ud at det minder som slæbesild. Det er en flad fornemmelse. Samtidig er ingen af de nye våben en del af den meta der aktuelt køres. Meta er betegnelse for det som virker bedst. Det gælder både rustning og våben. Det vil også være utroligt dumt at lave en betalt udvidelse hvor du kunne få bedre våben end det som ikke betalende spiller kunne opnå. Det at hæve power cappet fra 600 til 650 understreger at du skal bruge timer på gammelt indhold blot for at komme i nærheden af det nye. Når jeg har nået power cappet så forventer jeg mere nyt indhold ikke at jeg skal grinde det gamle igen.

Grinded er så denne gang virkelig problematisk. Jeg har lige grinded for at få et armor sæt med det udseende og de perks som passer min spillestil. Fordi Bungie har lavet et infuse system som er beregnet til at holde spillerne tilbage, ligner min guardian nu et fugleskræmsel. Det er bare ikke godt nok. Godt nok er heller ikke deres anvendes af RNG. For at låse op for smedjen på Nessus så er der endnu en questline som tvinger dig gennem gammelt indhold. Den kræver så du venter på en hændelse som kun sjældent er i rotation. Det er ikke helt så dumt som Whisper questen hvor du kunne vente i timevis, men det viser bare hvor lidt indhold deres findes når vi skal holdes tilbage på denne måde.

Bungies fascination med præcis spilmekanik uden tolerancer brænder også tydeligt igennem når man spiller i Europa. På grund af forsinkelsen mellem dig og Bungies servere i USA så fejler meget af mekanikken. Det at samle en bold op i smedjen er så tilfældigt og tidskrævende fordi det visuelle feedback er forsinket. I denne uge havde vi også en spiller som ikke kunne aktivere låsen i The Vault i Last Wish raided. Det fungerer sikkert fint for Youtubere på PC i USA men i Europa på PS4 så er latencyen på tværs af Atlanten ikke til at leve med. Alt for mange gange fejler vi i spillet på grund af dårlig teknik. I smedjen er du ekstremt afhængig af timing fordi det er på tid. Dræber du en fjende får du ekstra tid så det er vigtigt det virker. Jeg har opleveset at der er mere end 5 sekunder til forskel på de 3 som deltager i samme aktivitet. Det er ikke godt nok.

Når det på denne måde kræver mere og mere for at gennemføre en aktivitet så vil det være rigtigt lækkert at Bungie lavede bounties der støtter op omkring at gennemføre. Det er vildt irriterende at der kommer en eller anden klaphat ind med en bounty som skal dræbe 400 med en sten mens man hopper på et ben. Mængden af bounties er nu også helt latterlig. Black Armor bounties overlapper nu andre bounties og der er helt umuligt at have det hele med. Hvorfor har Black Armour bounties for strikes, crucible og gambit? Ja det er jo nok fordi der er meget lidt nyt indhold.

Nu skal vi ikke glemme raided. Det kalder Bungie selv et raid fordi i deres terminologi så er et Raid Lair en aktivitet i et eksisterende miljø. Scourge of the Past er i et nyt miljø selvom det på ingen måde har samme størrelse som The Last Wish eller Leviathan. Det har ny spil mekanik hvor du, som ved Riven, skal have én som kigger på en skærm der viser et kort over området mens andre suser rundt og dræber. Der er også et sparrow race og så bliver en del af boss-fighten med tanks. Det bliver sikker rigtigt let når vi om et par uger er 650. Lige nu er cappet på 640 hvilket reducerer mængden af deltagere betragteligt. Multiplayer spørger du? Her er intet nyt indhold.

The Black Armory er meget lidt nyt indhold smurt alt for tyndt ud over de kommende 3 måneder. Det er grind og gameplay der alene tilgodeser hardcore fans og amerikanske Youtubere på PC. De tekniske problemer med at der kun er servere i USA begynder nu at vise sit grimme ansigt og ødelægger alt for ofte oplevelsen. Jeg troede at Bungie havde lært af Curse of Osiris. Undskyld – Jeg tog fejl.

Forrige indlægAstralis vinder ESL Pro League og skriver historie i Odense