Der er ca. 30 titler ude til PlayStation VR hvor vi over den kommende tid anmelder et udvalg. Denne gang giver vi den gas med Driveclub VR. Det er udviklet af Evolution Studios på basis af Driveclub der blev udgivet i 2014 til PLayStation 4. VR udgaven har mange lighedspunkter med originalen.

Driveclub har helt generelt haft et hård liv som spil. Det blev udgivet i oktober 2014 hvor stort set alle online funktioner inden for den første uge blev de-aktiveres mens udviklerne kæmpende for at få dem på ret køl. Senere blev det lanceret med en problematisk PlayStation Plus udgivelse hvilket kulminerede med lukningen af Evolution Studios. Til trods for alle disse udfordringer så er det faktisk et solidt bilspil.

driveclub-vr-02

Driveclub VR er et selvstændigt spil så hvad du end måtte have optjent i originalen skal du igen låse op for. Jeg synes det er fair at alle har samme udgangspunkt og at det du låser op for faktisk er gennemført i VR udgaven. Og der er som i originalen masser af indhold. Det er både med udvalget af biler, antallet af baner og mulighederne for at køre ræs af mange forskellige typer. Skal man vælge en genre som egner sig til VR så er det også bilspil. Helt automatisk kigger du ind i svinget når du drejer og i løb benytter du spejlene for at orientere dig om konkurrenterne på banen.

driveclub-vr-04Den grafiske kvalitet i det originale Driveclub er enestående og den del er forsøgt overført til VR udgaven. Det gør at du kan kigge rundt i kabinen og at der findes en spiltype hvor du kan stige ud af bilen for at nyde sceneriet. Desværre halter det grafisk på kvalitets siden selvom bl.a. vejr effekterne er fjernet. Det ændrer ikke på at det som VR udgivelse er meget velfungerende. Når musikken spiller og du kæmper for at komme først over stregen så betyder fotorealistisk grafik mindre. Jeg har endda forsøgt at læne mig frem og kigge for at se hvem der var forrest. Det bliver kun bedre hvis du har et rat- og pedalsæt.

driveclub-vr-03

Kvalme effekten vil jeg betegne som middel hvilket f.eks. optræder når du bevæger hovedet hurtigt så billedfrekvensen falder. Der kan også opstå noget når du mister kontrollen og  bilen hamrer mod autoværnet eller skrider ud. Denne del kan du træne dig op til at håndtere.

Driveclub VR er velfungerende og underholdende, hvor indlevelsen i VR udgaven bliver endnu bedre end for et traditionel bilspil. Har du spillet originalen så bliv ikke skuffet over den grafiske kvalitet. Det har faktisk ikke den store betydning når landskabet flyver forbi mens du har speederen i bund. Det rammer samtidig den fine balance mellem arcade racer og simulation der gør det sjovt.