Det som i England svarer til Forbrugerstyrelsen, Advertising Standards Association, har dømt EA for vildledende markedsføring i forbindelse med iOS og Android spillet Dungeon Keeper. Du kan læse afgørelsen her. EA har markedsført spillet som free-2-play selvom det kræver at du hele tiden skal betale for at kunne spille. Dette kaldes micro-transaktions. EA’s praksis med at reklamerer med at noget er gratis når det ikke er tilfældet er nu kendt ulovlig i England.

Næsten alle free-2-play spil har en eller anden form for mulighed for at købe ting i spillet. Dette kaldes enten micro-transaktioner eller IAP (In-App- Purchase). På bl.a. iOS kan du slå mulighed for at købe ting fra, så f.eks. børn ikke uforvarende kommer til at købe dig fattig. Redaktionen kigger under en vurdering af free-2-play spil også på om modellen virker rimelig. I den forbindelse skraber EA’s model i Dungeon Keeper bunden.

Der er free-2-play spil der ikke indeholder mulighed for at købe og de er ofte lavet som markedsføring for et produkt.