fifa_street_001

Efter en af de længere dage sidder jeg igen i flyveren på vej mod Danmark. Her tænker jeg over dagens oplevelser hos Electronic Arts i Guildford i England. GamersLounge var inviteret til FIFA Street Producer Tour, hvor vi både fik muligheden for at spille FIFA Street og at interviewe Gary Paterson.

Den seneste udgivelse af FIFA Street er faktisk 4 år gammel da det var på gaden i marts 2008. Der var i den udgivelse fokus på arkade oplevelsen og det gav nogle blandede anmeldelser. Nu har Gary Paterson fået mulighed for at ”genopfinde” FIFA Street og det bliver en helt anden oplevelsen. Skotske Gary Paterson er ikke hr. Hvem-som-helst, han har været Creative Director på de seneste FIFA udgivelser og selvfølgelig også mega succesen FIFA’12. Nu er det ham som sidder i førersædet som Creative Director på FIFA Street.

fifa_street_009
Gary Paterson fortæller om FIFA Street

(Jan) FIFA Street benytter samme motor som FIFA’12 med både Impact Engine, drible systemet og en stor del af teamet bag er det samme. Sig mig, er du begyndt at konkurrerer med dig selv?

(Gary griner hjertelig) Der er jo altid et element af konkurrence og vi prøver jo altid at overgå hinanden. Når det så er sagt, så er mening med FIFA Street at tilbyde et fodboldspil hvor den eneste fællesnævner til FIFA’12 er, at de begge bruger en rund bold. FIFA’12 er langt mere strategisk med to store hold, mens Street er et meget hurtigere spil med fokus på den enkelte spiller og dermed mere taktisk. Samtidig ønsker jeg, at afspejle kulturen i Street som er mere uformel, både når vi taler om påklædning, regler og banerne.

(Jan) Fortæl mere om det uformelle?

(Gary) Street er jo meget om at vise sine færdigheder med overlegen boldkontrol. Det kommer til udtryk gennem de mange trick som du kan udføre. Du kan næsten sige, at det er vigtigere hvordan du scorer end at du scorer.  Samtidig spilles Street mange forskellige steder og med mange forskellige regler. Det ser du i Street bl.a. ved at der er intet mindre end 37 forskelige baner (mod 7 i FIFA’12). Vi benytter nogle få standard regler i World Tour som f.eks. 5 mod 5 med målmand, 2 mod 2 uden og selvfølgelig indendørs regler i spiltypen Futsal.  Derudover kan du selv bestemme nøjagtigt hvor mange du ønsker på et hold og hvilken stil du ønsker at spille.

(Jan) Jeg synes du gled let henover det med tricks?

(Gary smiler) Det er en stor del af FIFA Street og vi har brugt lang tid på både at gøre systemet så enkelt som muligt, uden at gå på kompromis med mulighederne. Det var vigtigt at det fra starten var muligt for alle at lave tricks, samtidig med at fans skulle blive ved med at finde nye ting. Du kan let lave noget fancy fodarbejde ved at bruge den højre analog pind. Vil du gerne have bolden i luften holder du højre skulder tast inde.  Ved bare at anvende højre pind og skuldertast kan du let lavet avancerede trick. De kan så bygges som kombo’er som giver helt nye trick. Dette er lettere at prøve selv. Spil en kamp med Marius han kan hurtigt lærer dig nogle imponerende tricks.

(Jan) Takker, det gør jeg senere. Hvordan har du opnået balancen mellem underholdning og mål?

(Gary) Det var faktisk en stor opgave. Det er helt anderledes når der ikke er flere spillere på banen og der scores så ofte. Vi hentede inspiration fra bl.a EA egne NHL (ishockey) og NBA (basket) titler. I ishockey er der få spiller på banen ad gangen og der laves rigtigt mange point i basket. Det var den balance vi gerne ville have i Street. Så er der yderligere det twist, at Street handler om kampen mand og mand. Derfor er den spiller du styrer altid vendt mod modstanderen så det giver følelsen af 1v1, selvom der andre på banen. Det er giver intensitet og energi som er en naturlig del af Street.

fifa_street_010
Masser af spørgsmål presser sig på.

(Jan) Du slipper ikke for de traditionelle spørgsmål. Kommer der DLC? Ser vi en efterfølger? Og hvad med en udgave til PS Vita? Det må være oplagt til Street?

(Gary smiler bredt) Ja det er jo klassiske spørgsmål. Nu har opgaven været at bringe serien tilbage i en høj kvalitet. Derfra må andre så vurderer om der skal udgives DLC og om serien skal ind som en fast del af udgivelserne. Personligt kan jeg stadig se potentialet. PS Vita er en spændende platform som jeg ikke har haft nok tid til at kigge på. Min filosofi, som deles af mange andre udviklere, er at udnytte teknologien i en platform på en underholdende måde, ikke at presse teknologi ned over et spil. Succes er en kombination af viden om forbrugeren (dig), hvad der er godt design og hvilke muligheder teknologien tilbyder. Det har jeg selv stor erfaring med og de erfaringer er lagt i FIFA Street.

fifa_street_008
Deres udsendte dybt koncentreret.

(Jan) Jeg kan se hvad du mener med teknologi presset ned over spil. Der er næsten ikke et spil som ikke er Kinect eller Move enabled. Er det også dig som fik idéen til Last Man Standig?

(Gary) Uden at ville tage æren fra nogen mener jeg faktisk det var en japansk udvikler som foreslog idéen. Den byggede vi så videre på. Da vi for første gang viste den frem for pressen var vi målløse over begejstringen. Der spilles uden målmand med meget mindre mål. Når du scorer sendes målscoren af banen og så modstanderen får en fordel med flere spillere på banen. Efter lidt justeringer har vi opnået en spiltype som er helt unik og som er modtaget virkeligt godt af alle som har prøvet.

(Jan) Jeg synes også det er en fantastisk idé. Det er med til at give sådan nogle som mig en chance. Min tid er ved at være gået. Sidste spørgsmål. Findes der noget du gerne ville have haft med?

(Gary) Efter oplevelsen med Last Man Standig så vi bl.a. Rooney lave street fodboldskole og det ville have været spændende at have mere at den type spil med. Desværre var vi for langt i udvikling til at kunne nå det.

(Jan) Tusinde tak for din tid. Det ser spændende ud.

fifa_street_011
Rooney i FIFA Street.

Jeg sætter mig tilbage hos resten af de inviterede, hvor langt hovedparten er fra forskellige medier i London. Mark O’Beirne (Click Magazine) og Marius Hjerpseth øver tricks. Det er specielt anvendelig i den spiltype hvor du vinder ved at samle point ved at lave tricks. Når du scorer et mål bliver de optjente point overført til ”banken”.

fifa_street_003
Marius til venstre og Mark til højre.

Marius er norsk og laver en stor del af det video materiale som EA har frigivet til FIFA Street. Marius tilbyder at tage en kamp så jeg kan prøve nogle af de mange tricks. Jeg er lidt tøvende fordi det typisk gået helt galt når f.eks. jeg skulle prøve kombo’er i et kampsportsspil. Jeg når alligevel aldrig at opfatte hvilke knapper der trykkes på. Marius beroliger mig. Vi starter så han kan se hvad jeg har nået at lære gennem de seneste timer. Så begynder han at vise nogle af de mere specielle moves. Bl.a. at lægge sig ned på alle fire og scorer med hovedet. Noget af det mest nedværdigende du kan gøre ved din modstander. Jeg spørger efter det sværest trick. Marius viser en kombo hvor du løfter bolden i luften, snurrer rundt og skyder den over din skulder med hælen. Imponerende. Marius viser tricket et par gange og går gennem de forskellige trin af tastetryk. Jeg øver mig og efter ganske kort tid får jeg det også til at fungerer. Vi spiller videre og jeg får lov at vinde selvom det er tydligt at jeg på alle punkter udspillet. Messi pryder forsiden af spillet, Marius kan alle trick i spillet og så er der godt nok et stykke nede til mine færdigheder. Hold øje med de video’er Marius får lavet via hans twitter profil.

Der er meget mere i FIFA Street, bl.a. det sociale og forbundne hvor du kan hente de spillere dine venner har skabt, ind på dit hold. Så er der nyheds tickeren som viser hvad der sker i FIFA Street hos dine venner som f.eks. når de tager et billede eller uploader en video. Målgruppen for FIFA Street er alle som elsker fodbold og som måske synes at FIFA’12 er for stor en mundfuld. Det er også for spillere som elsker FIFA’12 og ønsker at spille noget hvor du, som spiller, står mere i spotlightet.

FIFA Street er på gaden 16. marts og der ligger en demo klar 28. februar.

Selvom det har været en af de længere dagen, så har det været en oplevelse, at møde nogle af de personer som er med til at skabe FIFA Street. Det giver et fantastisk indblik i spillets mange facetter. Redaktionen siger tak til Jakob Meng EA Danmark, Keith Hennesy EA UK og selvfølgelig Gary Paterson og Marius Hjepseth. Selv ser jeg frem til at spille Last Man Standing på Shanghai Rooftops.

Hvis du står Guildford og lige savner et spil så er der altid EA helt egen butik som ligger i forbindelse med deres reception.

fifa_street_005
EA lille butik ved siden af receptionen

fifa_street_006
Et kig indenfor.

fifa_street_002
Burnout har ikke meget at gøre med FIFA Street. Dekorationen synes jeg er sjov.