Final Fantasy er som genre et Role-Playing Game (RPG) som første gang så dagens lys i 1987 til Nintendo Entertainment System (NES). Der er, baseret på hele Final Fantasy universet, lavet film som har været fortællinger med afsæt i den store singleplayer oplevelse som spillene har givet. Det store tigerspring for Final Fantasy blev overgangen til Massive Multiplayer Online (MMO) med udgivelse af Final Fantasy XIV. Det blev et eksempel på en udgivelse der næsten blev kvalt i sin egen succes, da spillet var plaget af problemer med overfyldte servere. Produceren Naoki Yoshida og hele teamet bag, arbejdede hårdt for at genvinde tilliden fra fans. Det skete med udgivelsen af Final Fintasy XIV A Realm Reborn i 2013. Den meget velvalgte titel, A Realm Reborn (En Genfødt Verden), afspejlede det store arbejde der er lagt i at få et verdensklasse MMORPG spil – baseret på Final Fantasy universet, klar på rekordtid.
Naoki Yoshida kan nu begynde at kigge fremad og GamersLounge var inviteret til den Europæiske Final Fantasy Fan Festival i London hvor alt det nye præsenteres. Det blev afholdt i Tobaco Docks som jeg mener sætter den perfekte ramme til et aragement af denne type. Sammen med ca. 3000 Final Fantasy fans havde vi en dag og aften der alene stod i Final Fantasy universets tegn. Den første store fælles aktivitet var velkomst og præsentation af indholdet af den første store udvidelse, Heavensward, der kommer i 2015. Det er tydeligt, at Yoshida tager opgaven alvorligt og har store ambitioner om at løfte MMORPG’et endnu højere. Den største ting for de mange Europæiske fans der var samlet var nyheden om at der kommer servere i Europa.
Reaktionen i salen var overvældende fordi det var i august at communitiet selv havde stillet ønsket. Det blev kun overgået af annonceringen af flyvende Chocobos som kan anvendes i alle version 3.0 områder (aktuel version kaldes 2.5), sammen med Air-Ships. Chocobos kan starte og lande fra alle områder mens Air-Ships stiller krav om landsområder. Der kommer også nye Primals, nye beast tribes (Vanu Vanu og Gnath) og en Tank party role. Der kommer i Heartsward også nye Jobs hvilket for de uindviede bedst (læs kort) kan beskrives om en subklasse. Meget passede havde Yoshida en Batman T-Shirt på da han annoncerede Dark Night der kan anvende 2-hånd våben. Den bliver uden basis klasse så derfor kan alle starte med at anvende denne når Heavensward kommer i 2015. Det andet planlagte job afsløres til Fanfest i Japan 20. december. Yoshida skiftede til en 007 The Man With The Golden Gun T-shirt. Så kan gætterierne begynde på hvilket Job det er.
Det kræver at man kan betale sine regninger for at kunne udvikle nye og spændende ting og derfor kommer der eksklusive ting der kun kan købes fra de handlende i Final Fantasy for rigtige penge. Det blev slået fast er der fra Yoshida’s side aldrig bliver tale om at Final Fantasy bliver Pay-to-Win og at der også bliver ting som kan optjenes med Quest eller Raids.
Fanfestival er meget mere end bare en præsentation. Der er masser af aktiviteter gennem hele dagen, hvor der bl.a. var arrangeret konkurrencer hvor teams kunne tage udfordringen op med at kæmpe mod en boss, som f.eks. Odin. Det gav ikke bare en T-shirt som dette hold af spillere, men også en in-game reward så alle kan se har du har været til Final Fantasy Fan Festival og har vundet. Der var forskellige former in-game rewards så der var ingen som gik tomhændede hjem.
Noget som for mig cementerede Naoki Yoshida og Square Enix interesse for deres fans og det store community var Developer Panel Q&A. Her havde fans via mail mulighed for at stille spørgsmål til udviklerne og der var også mere end 1 time med spørgsmål fra salen. Der var mange spørgsmål hvor det kræver specifik viden og de tre på podiet havde gode svar. Også på de mere vanskelige. Det bedste for mig var en pige som havde problemer med at finde en speciel hat, som skulle være quest baseret. Efter en dialog frem og tilbage mellem både udviklerne, tolken og spørgeren, tog Yoshida en beslutning på stedet. Denne hat ville blive tilføjet som treassure så det vil være muligt at få den gennem en quest eller et raid. Der vagte stor jubel og er stik modsat de Developer Panel Q&A jeg normalt har oplevet hvor det mest forekommende svar er ”Det kigger vi på”.
Inden festen forsatte om aftenen så var der både en cosplay konkurrence og en tegne konkurrence der skulle afgøres. Det er en mere uformel cosplay end de mere regulerede som f.eks. ses på det årlige J-Popcon. Det gør det ikke mindre imponerede eller underholdende. Deltagerne går som alle andre steder op i aktiviteterne med liv og sjæl. Du kan finde alle finalister i dette Facebook album.
Der var specielt to som jeg synes var helt fantastiske. Den ene var også vinderen af konkurrencen og var klædt som Chocobo Det var et kostume hvor der var gået all-in på alle fronter. Selv fødderne var i en kategori helt for sig selv. Den anden var et mere traditionelt kostume hvor der også omhyggeligt var gjort noget ud af detaljerne. Det er ikke tydeligt på billedet men både krystallet i staven og det i bæltet lyste op. Hun havde også en god scene optræden hvor krystallet i staven blev ladet og tændt nøjagtigt som i spillet. Du kan finde flere billeder og kostumer som hun har lavet på denne Facebook side https://www.facebook.com/Lillcycraft. Det er jo Final Fantasy Fan Festival så de alle havde deres kostumer på hele dagen. Har man cosplay som hovedinteresse så er kostumet noget som kun vises frem til konkurrencen, så det ikke lider nogen skade i løbet af dagen. Uanset niveau så er cosplay altid et imponerende syn og som journalist er det lækker at arbejde med. De stiller altid op til fotografering og de reagerer instinktivt på opfordringen ”Strike a pose”.
Det kræver noget mere når jeg bliver tilbudt muligheden for at bliver foreviget som herunder med en Chocobo og unge. Der skal herfra udover tak til Square Enix og PR Nordic også være en tak til Per fra J-Popcon og Playright (til venstre i billedet) for undervejs at forklare nogle af de mere specialiserede sider af japansk rollespilskultur.