Det er 25. marts at Ghostwire Tokyo fra Tango Gameworks udkommer til PlayStation 5 og PC. Det er et action adventure som er foregår i det moderne Tokyo og indeholder masser af japansk kultur og mytologi. GamersLounge har være så privilegerede at have fået adgang til et preview som vi nu har brugt lige omkring 12 timer sammen med.

Historien tager sit udgangspunkt i den berømte fodgængerovergang, Shibuya Scramble Crossing, som er et af verdens mest travle. Det findes i Tokyo foran stationen Shibuya hvor du også finder statuen af hunden Hachikō der trofast ventede på sin ejer gennem flere år til trods for at denne var afgået ved døden. Om resten af byen også afgår ved døden er svært at sige. Vores helt Akito befinder sig pludseligt helt alene i million byen, da alle andre 14 millioner indbyggere på mystisk vist forsvinder fra det ene øjeblik til det andet. Helt alene er Akito dog ikke for han er på magisk vis smeltet sammen med åndejægeren KK som manifesterer sig i Akito’s højre øje. Sammen skal de som én fjerne tågen som ligger som en tung dyne over hele Tokyo.

I vores tidligere preview havde vi fukus på historien så i dette sidste preview inden vi endeligt fælder dom i en anmeldelse så kigger vi mere på spilmekanikken og de aktiviteter som der findes. Hele Tokyo er indhyllet i en tåge som dræber alle mennesker. Din eneste muligt for at bevæge dig friere er at rense et område af gangen. Dette gør du ved en af de karakteristiske Torii Gates som markerer indgangen til hellige steder. Når du har nedkæmpet de fjender der bevogter indgangen kan du rense Torii indgangen for de onde besøgende. Jeg synes rense er et noget svagt ord så betragt det som en eksorcisme. Hver gang du udfører en eksorcisme så åbnes mere og mere af Tokyo op. Det er en klassisk spilmekanik som Ubisoft er kommet op med til deres Assassins Creed series og som er videreført i Far Cry. Den kendes som Radio Tower og også Horizon Zero Dawn bruger den med Tall Necks. Hvis ikke hele mappet skal være åbent fra starten, så er det bare måden at have en velfungerende guide af dig som spiller.

Hver gang du åbner op et nyt område så findes der nye sidemissioner og masser af unikke kringelkroge at udforske. Jeg vil egentligt ikke sige så meget om historie delen. Den skal du selv have lov at opleve. Jeg har spillet Chapter 1 og 2 igennem og har sand at sige ingen idé om mange jeg skal igennem for at have spillet færdigt. Jeg har også brugt pænt meget tid på at tage nogle af de forskellige sidemissioner der findes i hvert område. Det giver mere XP og dermed blive jeg bedre rustet til at bekæmpe de ondsindede besøgende som stjæler alle de sjæle de kan finde. Du kan redde de sjæle der er blevet fanget i skyggeverdenen. Du finder tidligt en dukke i form af et papirklip, en Katashiro, som benyttes til at suge de flagrende sjæle til sig. Dem som du så sende ud til friheden ved at benytte en telefonboks og uploade dem en af KK hjælpere.

Det lader ikke til at hunde og katte bliver påvirket af tågen så dem finder du alle mulige steder. De er genre hjælpsomme hvis du ellers fodre dem og specielt hunde leder dig gerne til noget spændende. Så tag tiden og udforsk hver gader og gyder. Du kan også finde genstande som nogle af de handlede katte, Nekomata, giver en pæn sum penge for. Pengene benytter du hos handlende som sælger pile, talismænd og andre fornødenheder som en Akito og KK har brugt for i deres jagt på Hannya. Husk også at hjælpe nogle af de sjæle som har uafsluttede sager i deres liv. Der er en stor variation og hver enkelt fortæller sin egen særlige historie. Jeg har valgt at have dialogen på japansk med engelske undertitler. Det synes jeg giver den bedste oplevelse selvom det kræver at jeg læser med selv når der er rimeligt meget aktivitet jeg er nødt til at tage mig af.

Selvom der er mange stunder hvor du kan fordybe dig i den neon farvende verden så er der mindst lige så meget hvor du må kæmpe for livet. Det starter med et par få besøgende yokai med paraplyer som minder om slenderman. De kaldes Rainwalkers og bliver ofte set sammen med hovedløse piger i skoleuniform. Herfra bliver de enkelte onde yokai bare mere og mere lede hvor de endda er så udspekulerede at de teleporterer dig til en arena hvor du kun undslipper ved at nedkæmpe dem. Det gør du med en kombination af talismænd som har forskellig funktion og dine evner til at væve æteren som gennemsyrere alt. Det kræver lidt øvelse og den grafiske fremstilling er udsædvanlig lækkert lavet. Besværgelserne leder tankerne hen på Control fra Remedy som heller ikke bare havde et dødt våben men en levende genstand. Det er den samme oplevelse jeg har med Ghostwire Tokyo hvor hvert enkelt type angreb har sin unikke bevægelse og visuelle udtryk.

Det er som sagt 25. marts at Ghostwire Tokyo udkommer. Efter mine omkring 12 timer i denne preview udgave så er jeg på ingen måde kørt træt i spilmekanikken eller universet. Det er mange som betegner det som The Evil Within 3 hvilket jeg synes er noget af en tilsnigelse. Ghostwire Tokyo er helt sit eget univers og langt mere action adventure end survival horror. Det er intenst og indlevende. Den perfekte måde at opleve Tokyo – hvis det ikke var for alle de yokai’s.