Det nye sort er at lave spil fortsættelser som tager udgangspunkt i tiden før vores helt blev helt. Derfor bringer God of War: Ascension os tilbage til tiden før Kratos, verdens sureste spilhelt, blev en gud. Sony’s Santa Monica studie har denne gang hevet alt hvad den græske mytologi kan trække af fantastiske skabninger op af hatten, i historien som handler om tiden før Kratos startede sin personlige vendetta mod den græske krigsgud Ares.

gowa 02Selvom det er et rigtigt godt skud på moderne fortællekunst så ved jeg udmærket hvordan det ender og det lider historien også af. Dermed bliver Kratos heller ikke meget mere sympatisk i denne udgave – snarere tvært i mod. Noget som amerikanere som helhed og Santa Monica studierne i særdeleshed ikke har forstået, er kvinder i spil. Jeg taler ikke om det klip jeg her har valg. Det viser faktisk kvinder som benytter list og snilde for at narre mænd, som mig, der let distraheres af bar hud og smukke former. Nej det er fordi tre af de fremtrædende skurke, Furierne, tydeligt er kvinder og hvor den ene, efter en serie af minispil, ender med at blive curb-stompet. Det udløser samtidig sølv trophy’et ”Bros before Hos”.

”Bros before Hos” anvendes som slang når mænd kækt forsøger at lade som om de bestemmer i parforholdet og hellere vil til fodbold med drengene, i stedet for en tur til svingermor med kæresten. Det er i den grad malplaceret i denne kontekst og Sony har også annonceret at teksten bliver ændret til ”Bros before Foes” hvor Foes betyder fjender. Kratos dræber kritiskløst mænd, kvinder og fabelvæsner som en del af konceptet. Det er derfor der findes PEGI mærkninger på spil, uanset min personlige holdning til lige denne sekvens.

gowa 04Kratos grynter sig vej gennem dialogen og ethvert møde ender hurtigt i en rød tåge af blod, når hans Blades of Chaos snitter alt i hårfine strimler. Tidligere udgaver har anvendt forskellige former for våben. Denne gang er det hele blevet mere enkelt da du har dine korte sværd, forbundet med lange kæder, som dit primære våben gennem hele spillet. De kan selvfølgelig opgraderes når du har fundet nok røde Orbs. Samtidig kan du vælge om der skal gives ekstra skade med ild, is, lyn eller sjælesugeren. Du kan undervejs samle specielle våben op som f.eks. spyd og kæmpe køller. De kan anvendes et begrænset antal gange eller bruges på én gang i et massivt angreb som paralyserer et stort antal fjender. Hele kampsystemet fungerer godt og selvom der er masser af komboer finder du hurtigt en stil som passer dig.

gowa 03Det ville ikke være God of War uden masser af boss kampe med Quick Time Events. Jeg er ikke den store fan af QTE’s. Santa Monica kan bare stadig noget med at få flettet QTE’s ind i kampen så du føler du gør en forskel. I realiteten er det kun et spørgsmål om at trykke eller mashe den viste knap til scenen skifter og du igen har kontrol over Kratos. Det er bare udført på en måde så det er vanskeligt ikke at give pokker i alle fordomme og hamre løst til monsteret på størrelse med en skyskraber falder omkuld. Det er imponerende scenerier også selvom jeg ikke rigtigt kan skelne den ene boss kamp fra den anden.

gowa 01Som noget helt nyt indeholder God of War Ascension en multiplayer del. De officielle servere er gået live 12. marts. Dermed har det også været muligt at prøve kræfter med forskellige variationer af traditionelle multiplayer spiltyper, inklusive 2 spiller co-op hvor du skal bekæmpe bølger af fjender. Arenaen med bølger af fjender er sjov i mindre målestok og helt generelt så skal du være dedikeret og tålmodig før du har en chance i player versus player delene. Spillere med mere erfaring er stort set umulige at slå ihjel for en nybegynder og dermed rammer multiplayer seriøst forbi målet og bliver alene noget for hårdkogte fans.

gowa 05Grafik og lyd har et utroligt højt niveau og det er alene det faste tredje persons kamera som kan finde på at drille. Der er altid stor aktivitet på skærmen og det kan være svært at identificerer den sure helt når der zoomes ud for at give et overblik af slagmarken.

God of War Ascension følger i de foregående udgivelser fodspor uden på noget tidspunkt at gøre tegn til at ville overhale. Der er sket et løft på den grafiske side, med en spilmekanik som er justeret i retning af brugervenlighed samtidig med at kampagne giver 10-12 timers underholdning. Multiplayer fungerer og det er min vurdering at det alene appeller til hardcore fans. God of War Ascension springer for livet og klamrer sig fast i den nederste del af et 4 tal. God fornøjelse.

[box_info]Spillet er anmeldet på PlayStation 3 og leveret af Nordisk Film[/box_info]

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægUbisoft annoncerer Splinter Cell Blacklist Collectors Editions
Næste indlægKom med bag kulisserne i Anno Online som er i dansk beta
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
god-of-war-ascension-anmeldelseGod of War Ascension følger i de foregående udgivelser fodspor uden på noget tidspunkt at gøre tegn til at ville overhale. Der er sket et løft på den grafiske side, med en spilmekanik som er justeret i retning af brugervenlighed samtidig med at kampagne giver 10-12 timers underholdning. Multiplayer fungerer og det er min vurdering at det alene appeller til hardcore fans. God of War Ascension springer for livet og klamrer sig fast i den nederste del af et 4 tal. God fornøjelse.