Oplev Hyrule 100 år før hændelserne i The Legend of Zelda: Breath of the Wild (BOTW), i Hyrule Warriors: Age of Calamity!

Den overskrift er mange Zelda fans garanteret ekstatiske over, og det bør de sørme også. For første gang nogensinde, har Zelda holdet, med Eiji Aonuma i spidsen, været med på sidelinjen, under kreationen af et Warriors spil. Team Ninja og Koei Tecmo har sammen med Zelda Teamet, skabt det måske mest interessante crossover spil, i Nintendos historie (set bort fra Smash Ultimate). Denne titel bør ikke ses blidt på – det er propfyldt med dramatiske sekvenser, gode plot detaljer som hjælper med Breath of the Wilds spekulative scenarier. Velkommen til starten… velkommen til Calamity!

Velkommen Til Datidens Hyrule

De som har læst mine skriverier om Warriors serien ved, at jeg er pjattet med at slagte flere tusind fjender, meningsløs button-mashing, blinkende lys og en K.O. tæller der fiser derud af! Men denne gang, er det ikke store tal af fjender man slagter. Age of Calamity minder på nogle måder om Hyrule Warriors, og på mange måder ikke.
Hvis du ikke er bekendt med Hyrule Warriors til Wii U, 3DS og Switch, kan du læse vores anmeldelse af spillet her.

De mekanikker der går igen, er ens specialgauge, light- og ‘heavy’-attack knapperne og muligheden for at undvige – og det er utroligt heldigt. Jeg har altid påskønnet Hyrule Warriors for at kunne undvige. Det virker så trivielt, men det er en funktion der ikke findes i alle Warriors spil. Hvad er nyt?

Jo, implementering af runerne fra BOTW, cryonis, magnesis, stasis og bomberne er alle med i Age of Calamity, og fungere som dette spils items. De fungere på mere eller mindre samme måde som i BOTW, dog med nogle få ændringer. Ændringerne afhænger af hvilken karakter man spiller som. Derudover er der også ild-, is- og lynstave som kan fås fra Wizzrobes. Disse stave har et bestemt antal gange de kan bruges, hvilket gør dem meget kostbare. Det er dog muligt at få dem ladet op igen.

Kampene foregår lidt på samme måde som i Hyrule Warriors, men ikke helt. Banerne er meget historie præget, så det er ikke samme model hele vejen igennem. Den første mission er dagen hvor Calamity Ganons hærd af monstre angriber Hyrule. Her har Link og de andre soldater til opgave, at få gjort en ende på de mange Bokoblins, samt ødelægge deres chancer for sejr. Man laver baghold på dem, ved at lukke de mange porte der findes omkring Castletown. Senere, i historien, er der escort missioner, kampe mod Rito folket og en masse andet. Historiedelen i Age of Calamity læner sig meget op af historien og datidens hændelser i BOTW, hvilket gør missionerne meget forskellige med forskellige former for formater. Men samtidigt også virkelig dybe.

Slagmarken

Kampene fungere fint, men der er lidt nogle småting i forhold til spillets performance. Spillet har et par steder med framedrops. Det sker bestemte steder i spillet, så de kan til dels undgås, men der er steder hvor de bare er der f.eks. på baner med regn og som det er nu, må man acceptere det.

Et andet sted hvor spillet tager afstand fra Hyrule Warriors, er spillets ‘menu’. Det er et kort over hele Hyrule, og får hver bane og ting man låser op, kommer der nye ikoner frem. Disse ikoner er forskellige baner, forskellige evner, services osv. I starten kan det godt virke meget overvældende med alle de små lysende dimser på skærmen, men efterhånden begynder det, at give mening. Der er også mulighed for, at åbne nogle menuer som gør det hele mere overskueligt.

De ikoner, som ikke er baner, kan låses op med materialer som man får af at spille baner eller købe ting med sine rupees. Det kan være alt fra ingredienser til monsterskrifter. Det er fedt at se sit kort blive mere og mere fyldt op! Men jeg tror godt det kan virke for prætentiøst for andre.

Men hvad så med, at styre en af de famøse Devine Beasts? Jo, det er en sætning, som gør sig yderst gældende for Age of Calamity. Nu kommer K.O tælleren nemt op 3000+, og det er fantastisk. Fire enorme, robot-lignende maskiner, som har til opgave at smadre alle monstre og maskiner på slagmarken. Det er dumt, men det er fedt. Og det minder en smule om Ganons Fury fra Hyrule Warriors.

Jeg synes også måden der er blevet implementeret store monstre fra BOTW er gjort rigtig godt. Guardians, Hinox, Lynels, Talos m.m er alle til at finde på slagmarken, med matchende musik. Derudover, er der også nogle unikke figurer lavet specielt til Age of Calamity, som f.eks. Master Kohgas højre hånd Sooga.

Udover spillets kampe kan man også gå på jagt på hundredevis af skjulte Koroks. Disse Koroks er blevet lidt en intern joke blandt Zelda fans, grundet den absurde mængde af 900 stk. i BOTW. Heldigvis er der ikke ligeså mange i Age of Calamity, men de er stadig meget svære at finde. Tro mig, det kan ske ofte, at man vader forbi en af dem uden at ligge mærke til dem. Der er nogle enkelte ikoner der kan låses op ved hjælp af disse, så på et tidspunkt skal de findes, hvis man gerne vil opleve hele spillet.

Personlighed

Breath of the Wild var første gang vi hørte stemmeskuespil i dialogerne, i Zelda universet. Det er vildt hvor meget mere personlighed det giver karakterene, og historiefortællingen fungere utrolig godt på den måde. Men det skuespil der er i BOTW kan ikke måle sig med Age of Calimity. I alle videosekvenserne er der lagt stemmer ind. Selv til de figurer der ikke har haft en stemme før. Robbie, Purah og en ung Impa, samt flere. Det væltede mig bagover, så simelt kan det siges.

I kampene foregår der også en god mængde stemmeskuespil, de forskellige angreb og handlinger man tager sig, aktiverer nogle one-liners og noget kommunikation mellem de karakterer der er i spil, f.eks. når man skifter karakter midt kamp. Det giver kampen meget mere dybde, også selvom der ikke er helt så replikker.

Det er tydeligt at Zelda teamet har haft mange fingre med i spillet, og det er utroligt interessant at se, hvordan de har sørget for, at Age of Calamity ikke går ind i Zelda-tidslinjen som canon. Der er rigtig mange sekvenser og hændelser som egentlig er de samme fortællinger i BOTW, men en enkelt detalje, får vendt det hele på hovedet, fjerner alt plot ansvar men formor at gøre historien fantastisk. Og dette er virkelig kernen, historien er spot on, smuk, dramatisk, underholdende og læner sig godt op ad hvad vi ved fra BOTW.

Langsomt som historien skrider frem, begynder det at distancerer sig fra BOTW. Slutningen og den anden halvleg af Age of Calamity er original til spillet. Det er på ingen måde samme scenarie som i BOTW. Hvilket byder på en del overraskelser, sjove plotdetaljer og interessante valg.

Age of Calamity er utroligt godt skruet sammen, og det føles næsten ikke som et Warriors spil, grundet alle de forskellige Zelda mekanikker der er implementeret. Ninja og Tecmo har gjort et fantastisk stykke arbejde, der virkelig gør sig fortjent til, at arbejde med Nintendos hjertebarn Zelda. Det bryder så mange konventioner i forhold til Warriors, uden at fjerne kernen af det, som fans elsker. Jeg er sikker på, dette vil give alle Zelda fans en stor mængde glæde… og det vil forene de forskellige fans under sætningen: Age of Calamity.