Hvem har ikke drømt om at være astronaut og opleve det store verdens rum. I spillet Kerbal Space Program Enhanced Edition der netop er udkommet til PS4 og Xbox One, kan man opleve lige nøjagtig det og meget mere, fra sikkerheden i din dagligstue. Her er ingen træning, speciel diet eller åre lange forberedelser nødvendig. Så gør dig klar, det er tid til LIFT OFF!

Kerbal Space Program er ikke et nyt spil. Tværtimod, den udkom første gang på PC, OS X og Linux i 2015. Sidenhen har spillet fundet vej til PS4, Xbox One og nu er denne Enhanced Edition udgivet med nogle forbedringer og tilføjelser. Hvad går det hele så ud på? Du er herre over nogle små væsner kaldet Kerbals på planeten Kerbin, som ligner lidt vores egen planet. Her finder du rumcentret Kerbal Space Center som er aktivitet for alt i rumfærger, satellitter og missioner til fjerne planeter. Du skal have overblikket over alt lige fra de første planlægninger og til at styre de små Kerbals rundt ude i rummet – og måske tilbage igen.

Der er optil flere valgmuligheder når du starter spillet op. Science, Career og Sandbox. I Career skal du varetage dit rumcenter og administrere alt hvad der er lige fra finanser, bygningerne, research mm. I Science starter man småt ud og det er en god idé at starte her eller med de mange tutorials først, før man starter ud med Career. Til sidst har vi Sandbox hvor du kan gå amok og lave lige det du har lyst til. Alt er åben her og du kan bygge lige hvad du vil og så forsøge at få de små Kerbals ud i rummet.

Det har helt klart været Sandbox der er brugt mest tid på og der kan hurtig gå mange timer med at bygge, teste, bygge, teste og så, affyring! Det hele spiller så godt sammen, men det er også med at tænke strategisk og logisk med sine designs af rumfærger. For alt reagere realistisk – eller sådan da. Men har du for eksempel  bare bygget som en tosset og så glemt at forbinde nogle dele, så kan man godt forberede sig på at ens million dyre rumfærge er ligeså nyttig som en dåse tun uden en dåseåbner. Ikke alene kan det være rigtig svært, men man lære også meget.

Der er heldigvis en hel del tutorials at gå i krig med fra starten. Her bliver du guidet igennem alt der er værd at vide, for at drive et rumcenter. Noget andet der også er ret fedt, er de færdiglavede rumfartøjer man kan teste af. Er man ikke lige i stødet til at lave sine egne kreationer, er der nok at vælge imellem lige fra små raketter til satellitter. Du kan også teste rumfærger af der kræver start/landingsbane.

Det er sjældent man finder simulations spil af denne kaliber på konsollerne. Der er et væld af menuer og værktøjer, som ellers passer bedst til mus og tastatur. Men udviklerne har faktisk gjort det ret godt med at udnytte en kontroller til fulde. Det kræver noget tilvending, men ellers er man hurtig i gang. Noget af det der godt kan virke lidt frustrerende, er når man skal skifte mellem de forskellige vinduer og menuer. Det kræver lidt ekstra tid end på PC, at finde frem til lige nøjagtig det man søger.

Grafisk er det meget groft og sådan som det ser ud på PS4 Pro, sådan er PC versionen også. Men det er bestemt heller ikke det der sælger spillet. Spillet teknisk fantastisk, i det man kan forsvinde ud i rummet og bare se ens hjemplanet bliver mindre og mindre, uden det er nødvendig for spillet at loade. Når man vil flyve sit hjemmelavede rumfartøj, så kan man se det hele fra flere vinkler. På den måde kan man opleve ens vidunder nå nye højder eller den fatale ende, fra alle sider. Du kan endda styre og se det hele direkte fra cockpittet, hvor alle ens instrumenter reagere lige efter måden du styre på. Det er også her ens Kerbals sidder og deres reaktioner kan være sjove at følge. Specielt hvis det går helt galt.

Kerbal Space Program Enhanced Edition er et lille hyggelig vidunder for sig. Man skal forberede sig på at synke mange timer ned i spillet, for at mestre de mange måder at spille på. Variationerne er mange og man keder sig sjældent. Grafisk er det ikke alt for kønt, men det gør bestemt ikke noget. Der er rigtig meget der skal læres, før man lige forstår hvordan det hele hænger sammen. Men ellers fungere det hele ret godt. Styringen virker lidt underlig til tider, specielt når man skal skifte mellem diverse indstillinger. Simulations spil er for dem der elsker at afprøve noget, man ikke ellers lige ville kunne i virkeligheden. Ikke alle kan være Elon Musk med SpaceX. Men her får du i hvert fald et komisk indslag, med hvordan det ville være at have dit helt eget rumcenter.

Forrige indlægAnmeldelse: Digimon Story Cyber Sleuth: Hackers Memory