Det er i morgen at Morrowind udvidelsen udkommer til The Elder Scrolls Online. Det er også første gang der kommer en ny klasse. Den kaldes Warden og har du tidligere set vores dækning af Morrowind så ved du også at du kan få en bjørn til at kæmpe på din side. Vi har vores første 2 timer fra beta serverne overfor.

Nu er det så blevet tid til at tage tilbage til Vvardenfell, som er den store ø med vulkanen Red Mountain i midten, som du første gang kunne udforske i 2002 i udgivelsen The Elder Scrolls III: Morrowind. Det udkom til PC og senere til Xbox. Nej nej ikke 360 eller One den første grønne og sorte Xbox.. Den overskyggende både efterfølgerne Oblivion og Skyrim i popularitet. Nu får du så mulighed for at se hvad der var så fantastisk for 15 år siden. Selvom Zenimax har benyttet det originale højdekort for at skabe en kopi af det så elskende område, så er det en helt ny historie som finder sted 700 år før TES3. Har du spillet originalen så er det hele nyt hvor intet af det du tidligere har (eller i fremtiden vil – alt efter hvordan du ser på det) opdage er sket endnu.

Introduktionen lidt anderledes end sædvanligt fordi du som ny ESO spiller kan starte med Morrowind. Der er bl.a. masser af bøger spredt rundt i som benyttes til at forklare og øve gameplay mekanikker. Du kan så i ro og mag søge de informationer du mener er vigtige og tage så meget, eller så lidt tid, som du ønsker. Der er ikke noget krav om at du skal kende helt til ESO for at have fornøjelse af kampagnen. Der er sket meget på MMO genren siden udgivelser som Everquest eller World of Warcraft. Det som du og jeg forbinder med et MMO er ikke nødvendigvis det som nye spillere ønsker. Derfor er det vigtige at det hele kan foregår i dit tempo og på dine præmisser. Der er rundt regnet 30 timers questlines.

Hvis du er til PvP så er Battleground lige dig.

Morrowind har en 4v4v4 hvor du kan spille klassisk Deathmatch, Capture the Flag (som faktisk hedder Capture the Scroll) og King of the Hill som er en domination type, hvor du skal holde et punkt. I Battlegrounds kommer der 3 forskellige baner. Der bliver understøttelse af leaderboards og hver kamp er på en 15 minutters timer. Der erselvfølgelig stadig ESO’s Corodiil PvP som er utroligt populært. Battlegrounds skal ses som et modstykke til den klassiske PvP som typisk krævede en time eller mere.

Så det er mere et spørgsmål om også at have PvP aktiviteter som du kan deltage i selvom du måske kun kan afse 15-20 minutter. Det er også muligt at deltage på tværs af fraktioner (Alliances) hvilket gør det hurtigere at finde en kamp. Banerne er lavet uden mulighed for at gemme sig, hvilket også gør det meget mere action præget. Tilsvarenden kræver reglerne ikke den store forklaring. Langt de fleste kan hoppe ind uden nogen introduktion. Battlegrounds opfylder en længe ønsket tilføjelse for alle dem som spiller PvP.

 

Her fortæller Rich Lambert lidt mere om tilblivelsen af Morrowind.

(Jan) Fortæl vores læsere om dig selv.

(Rich) Mit navn er Rich Lambert og er Creative Director på Elder Scrolls Online. Jeg har arbejdet med spillet siden starten for 10 år siden og har mere end 21 års erfaring i branchen.

(Jan) Hvad er den største udfordring med at skabe en ny udgave af elsker IP som Morrowind og Vvardenfell?

(Rich) Jeg mener vores største udfordring var at finde den rigtige blanding af nyt og nostalgi. TES3 var spillet som gjorde Bethesda kendte og det har nærmest kultagtig status. Vi ville være sikre på at vores version af Vvardenfell have tydelige tråde tilbage til det utæmmede område samtidig med at der var plads nok til at fortælle vores egne historier og vise vores vision af området.

(Jan) Hvad er du mest begejstret over at give gamere med Morrowind?

(Rich) Det er muligheden for alle dem som aldrig har oplevet det magiske øjeblik hvor du ser Vvardenfell i alt dens ærværdighed for første gang. Ø’en er lidt anderledes end din traditionelle fantasi med sine kæmpe paddehatte og fremmede skabninger. Det er også en mulighed for dem som har brugt masser af timer i TES3 for at opleve ø’en med deres venner.

(Jan) Noget som har været en større udfordring end normalt?

(Rich) Det er den største zone vi endnu har skabt og det hare giver nogle tekniske udfordringer ud over det sædvanlige. Speciel mængden af elementer var noget vi arbejde med. Det er stadig en del af hele udviklingsprocessen og der var ikke noget vi var nødt til at opgive.

(Jan) Nogle detaljer (lyd, grafik, gameplay) skal jeg lægge specielt mærke til?

(Rich) Jeg er stadig tryllebundet af musikken. Vores Audio Director har virkeligt overgået sig selv på lydsiiden. Ud over musikken, så er jeg imponeret over de mange historier som teamet har fået spundet ind i hinanden. Vi er gået et skridt videre i Morrowind end hvad vi ellers tidligere har gjort med DLC. Der er længere quests hvor vi kan gå mere i dybden og detaljen med forskellige emner som giver med kød på de enkelte karakterer du møder. Jeg synes at Morrowind indeholder noget af det bedste historiefortælling vi har.

(Jan) Nogle gode råd til nye ESO spillere som skal til at tackle Morrowind for første gang?

(Rich) Tag din tid og ny rejsen. ESO er ikke dit traditionelle MMO the spiller er end game. Udforsk zonerne, talt med NPC’erne og mærk verden. Der er masser af ting at opdage.

(Jan) Råd til erfarne ESO spiller som sætter kurs mod Morrowind?

(Rich) Jeg vil anbefale en ESO veteran stort det det samme. Nyd det og brug tiden på at udforske og opdage. Hvis du ikke har den store interesse i at gennemføre quests så har vi en ny PvP mode (Battlegrounds) som du kan deltage i og en ny 12 spiller Trial som du kan spille sammen med dine venner.

(Jan) Nogle personlige favoritter blandt de mange elementer, lokaliteter og gameplay muligheder i Morrowind?

(Rich) Jeg er lidt af en TES3 fan og blev forelsket i Balmora første gang jeg oplevelde det i ESO. Det var et område hvor jeg brugte rigtig meget tid for 15 år siden så den tur bringer masser af minder frem.

(Jan) Andet du gerne vil dele med vore læsere

(Rich) Det har været en oplevelse for hele teamet at arbejde med Morrowind. Flere har spillet TES3 da det udkom og bare det at have bidraget til denne nye udgave har været enestående. Jeg mener, at alle som spiller det med det samme kan se hvor meget kærlighed og indsats hele teamet har langt i dette nye kapitel.

(Jan) Tak for din tid.

Her følger interview på engelsk:

(Jan) Can you tell our readers a bit about yourself please?

My name is Rich Lambert and I’m the Creative Director for Elder Scrolls Online. I’ve been working on the game since its inception 10 years ago and have been in the gaming industry for 21 years now.

(Jan) What’s the biggest challenge recreating a beloved IP like Morrowind and Vvardenfell?

(Rich) I think the biggest challenge for us, was trying to find the right mix of new vs. nostalgia. TES3 was the game that put Bethesda on the map – it has almost a cult like following. We wanted to make sure our version of Vvardenfell harkened back to that wild place, while still giving ourselves enough room to tell our own stories and put our own spin on the area.

(Jan) What are you most excited to bring to gamers with Morrowind?

(Rich) This is a chance for those who’ve never experienced the magic of Vvardenfell to see it for the first time in all its glory. The island is a bit different than your traditional fantasy, with his huge mushrooms and alien like creatures. It also allows for those who spent a great deal of time in TES3, to experience the island again with their friends.

(Jan) Any elements that have proved to be a greater challenge than normal?

(Rich) This was the largest zone we’ve ever built to date, so there were definitely a number of technical challenges we had to overcome, especially on the metrics side of things. That’s all part of the normal development process though, so it wasn’t anything we weren’t able to solve.

(Jan) Any detail (sound, visual, gameplay) I should pay extra attention to?

(Rich) I’m still in awe of the music – our Audio Director really outdid himself on the sound track. Aside from the music, one of the things I’m most proud of are the stories that the team have woven together. We did things a bit differently in Morrowind than we had previously in the base game or our DLC. We have longer quest chains, where we can go into a bit more depth/detail, handle more difficult subjects and really flesh out the character development. I think Morrowind contains some of our best storytelling yet.

(Jan) What’s your advice to new ESO players taking on Morrowind for the first time?

(Rich) Take your time and enjoy the journey. ESO is not like your traditional MMO – the entire game is end game. Explore the zones, talk to the NPCs and experience the world. There are tons of things out there for you to discover.

(Jan) What’s your advice to seasoned ESO players heading into Morrowind?

(Rich) I would say a lot of the same things to a seasoned player as I would a new player – take your time and enjoy exploring the zone. If the questing doesn’t interest you, we also have a new PVP mode to participate in (Battlegrounds) and a new 12 player Trial for you experience with your friends.

(Jan) Any personal favourites amongst all the elements, locations and gameplay in Morrowind?

(Rich) I’m a bit of a TES3 fan, so I really fell in love with Balmora when I first saw it in ESO. It was the place where I spent a great deal of time 15 years ago, so that trip down memory lane was a great experience.

(Jan) Anything else you might like to share with our readership?

(Rich) It’s been a blast for the entire team to be able to work on Morrowind – many of us played TES3 when it launched and just being able to be a part of that again has been incredible. I think everyone that plays it will be able to tell right away how much love and effort the team put into this chapter.

(Jan) Thank you.