GamersLounge har været en tur i London for at kigge nærmere på Morrowind som er det næste kapitel i Elder Scrolls Online sagaen. Jeg benytter med vilje betegnelsen kapitel og ikke udvidelse for det er ikke bare end game content for high level spillere. Det er også en enestående mulighed for at du. som helt ny spiller, kan stifte bekendtskab med et af de største MMO RPG’er der er skabt. Inden vi tager forbi Morrowind så tager vi lige et kig tilbage på ESO siden det udkom i 2014.
Lad mig være helt ærlig og sige at lanceringen ikke var uden problemer. Det havde ikke den stabilitet som man kunne forvente og der var på gameplay siden også elementer der ikke levede op til forventninger. Først blev den tekniske platform stabil og i 2015 kom en afgørende ændring nemlig at du ikke længere skulle betale abonnement for at spille. Samtidig udkom ESO til konsoller. Zenimax kørte videre med deres 4 store årlige opdateringer hvor One Tamriel markerede en egentlig relancering af Elder Scrolls Online. Her åbnede Zenimax hele Tamriel op for dig, uanset dit level. Du kan tage hen hvor du vil da der ikke er nogen level gate på din karakter. Samtidig blev det muligt at teame op og kæmpe sammen, uanset hvilket level du var. Spillere i samme gruppe blev normaliseret mod aktivitet de deltager i. Der er i alle områder både aktiviteter du kan gennemføre alene eller som hold.
Her er oversigten over udviklingen af ESO siden udgivelsen sammen med det som er annonceret, i omvendt kronologisk orden:
Q3-2017 – Update 15 – Nord Themed Dungeon-Based DLC
06-06-2017 – Update 14 – Kapitel 1: Morrowind
06-02-2017 – Update 13 – Homestead
05-10-2016 – Update 12 – One Tamriel
01-08-2016 – Update 11 – Shadows of The Hist
31-05-2016 – Update 10 – The Dark Brotherhood
07-03-2016 – Update 9 – Thieves Guild
02-11-2015 – Update 8 – Orsinium
31-08-2015 – Update 7 – Imperial City
09-06-2015 – ESOTU konsol udgivelse
17-03-2015 – Tamriel Unlimited – Abonnementsmodel stopper
03-03-2014 – Update 6 – Justice & Champion System
30-11-2014 – Update 5 – Veteran City of Ash/Dungeon Scaling and Pledges/Crafting Writs
15-09-2014 – Update 4 – Upper Craglorn
04-08-2014 – Update 3 – Armor Dyeing/Guild Stores
26-06-2014 – Update 2 – Veteran Crypt of Hearts
22-05-2014 – Update 1 – Lower Craglorn
Nu er det så blevet tid til at tage tilbage til Vvardenfell, som er den store ø med vulkanen Red Mountain i midten, som du første gang kunne udforske i 2002 i udgivelsen The Elder Scrolls III: Morrowind. Det udkom til PC og senere til Xbox. Nej nej ikke 360 eller One den første grønne og sorte Xbox.. Den overskyggende både efterfølgerne Oblivion og Skyrim i popularitet. Nu får du så mulighed for at se hvad der var så fantastisk for 15 år siden. Selvom Zenimax har benyttet det originale højdekort for at skabe en kopi af det så elskende område, så er det en helt ny historie som finder sted 700 år før TESIII. Har du spillet originalen så er det hele nyt hvor intet af det du tidligere har (eller i fremtiden vil – alt efter hvordan du ser på det) opdage er sket endnu.
Jeg talte med Matt Firor der er Game Director.
(Jan) Nu er det en helt ny historie hvor alle kan være med. Er der også noget for dem som har spillet TESIII?
(Matt) Ja vi har lagt et stor arbejde i at får historien til at hænge sammen på tværs af de 700 år. Når du første gang ankommer i havnen så vil du møde en person der har samme efternavn som den der også modtog dig i TESIII. Det er selvfølgelig meningen at det skal være en slægtning. Da du i TESIII skulle skabe din karakter så blev du stillet en række spørgsmål og sådan starter det også. Så kommer din guide (Naryu Virian) dig til hjælp og forklarer at du ikke er den type og du får lov at passerer. Har du aldrig spillet TESIII bider du sikker ikke mærke i det men kender du baggrunden er det genkendelsens glæde.
(Jan) Du siger Morrrowind også et godt sted for nye spillere, men det må alligevel kræve noget at få forklaret mange års intriger, baggrundshistorier og hvad der ellers er sket. Hvordan kan jeg som ny overskue alt dette?
(Matt) Vi har lavet introduktionen lidt anderledes og har bl.a. masser af bøger spredt rundt i det område vi benytter til at forklare og øve gameplay mekanikker. Du kan så i ro og mag søge de informationer du mener er vigtige og tage så meget, eller så lidt tid, som du ønsker. Der er ikke noget krav om at du skal kende helt til ESO for at have fornøjelse af kampagnen. Der er sket meget på MMO genren siden udgivelser som Everquest eller World of Warcraft. Det som du og jeg forbinder med et MMO er ikke nødvendigvis det som nye spillere ønsker. Derfor er det vigtige at det hele kan foregår i dit tempo og på dine præmisser. Vi har rundt regnet 30 timers questlines, og jeg kender nogle som kun spiller dette og aldrig interesserer sig for end-game content eller PvP. Vi ønsker at The Elder Scrolls Online: Morrowind har noget for alle uanset om du er hardcore action RPG MMO fan eller om du ønsker en underholdende verden med masser af spændende historier.
(Jan) Tak for din tid.
Rich Lambert der er Creative Director kunne også kaste mere lys over Morrowind.
(Jan) Jeg har hørt at der skulle være en ny klasse og den tidligere har været i en beta udgave af ESO?
(Rich) Ha ha, både ja og nej. Det er korrekt at der er en ny klasse i spillet. Den kaldes Warden og er en druide/ranger arketype. Der er 3 færdigheder: Winters Embrace som for eksempel kan yde beskyttelse med Crystallised Shield, Green Balance som benyttes til at heale og så Animal Companion hvor du kan hidkalde en bjørn til at kæmpe for dig. Der er selvfølgelig en ultimate for hver gruppe af færdigheder.
Jeg tror jeg ved hvad du tænker på med klassen. Vi havde 8 prototype klasser som blev til de 4 klasser (Dragonknight, Sorcerer, Nightblade og Templar) vi har i dag. Nogle data minede betaen og så navnet Warden. Der var bare ingen skills trees eller andet bag ved. Det var bare navnet som var efterladt.
(Jan) Kan jeg re-rolle min nuværende karakter til en Warden?
(Rich) Nej det har vi valgt ikke at åbne op for. Du er nødt til at starte en ny klasse fra bunden og så tage den derfra.
(Jan) Hvad med bjørnen. Er du ikke bange for at vi kommer til at se ESO fyldt med bjørne?
(Rich) Vi er opmærksomme på at balancerer de forskellige klasser. Jeg er overbevist om, at vi ser masser af bjørne i Morrowind den første måneds tid. Alle ønsker selvfølgelig at prøve denne nye klasser som er den første vi har tilføjet siden udgivelse. Vores erfaring viser, at langt de fleste spillere efter en periode vender tilbage til den klasse de synes bedst om at spille. Så det viser sig i praksis ikke at være et problem.
(Jan) Det lyder rimeligt. Hvordan er Morrowind i sammenligning med hvad Zenimax tidligere har lavet?
(Rich) Faktisk er Morrowind 30% større end noget vi tidligere har skabt. Det var Orsinium. Samtidig er det blevet plads til 2 nye dungeons, en 12 personers Trial (eller raid om du vil) sammen med en ny PvP mode. Der er så også masser af områder som du vil kunne genkende hvis du har spillet TESIII. De ser selvfølgelig lidt anderledes ud fordi det foregår 700 år tidligere. Jeg tror at en af favoritterne er Clockwork City og så selvfølgelig Vivek City der stadig er under opbygning i denne tidsalder. Der er kun 3 cantoner færdige mens resten er under konstruktion. Historien er også centreret om den dødelige gud Vivek der har en sten svævende over byen. Den skal du lægge mærke til som historien skrider frem.
(Jan) Tak for din tid.
Den sidste talte jeg med var Brian Wheeler som er Lead PvP Designer.
(Jan) Rich siger der er en helt ny PvP mode i Morrowind?
(Brian) Det er rigtigt. Vi har i Morrowind en 4v4v4 hvor du kan spille klassisk Deathmatch, Capture the Flag (som faktisk hedder Capture the Scroll) og King of the Hill som er en domination type, hvor du skal holde et punkt. Vi kalder det for Battlegrounds og der kommer 3 forskellige baner. Der bliver understøttelse af leaderboards og hver kamp er på en 15 minutters timer. Vi holder selvfølgelig fast på ESO’s Corodiil PvP som er utroligt populært. Battlegrounds skal ses som et modstykke til den klassiske PvP som typisk krævede en time eller mere.
Så det er mere et spørgsmål om også at have PvP aktiviteter som du kan deltage i selvom du måske kun kan afse 15-20 minutter. Det er også muligt at deltage på tværs af fraktioner (Alliances) hvilket gør det hurtigere at finde en kamp. Banerne er lavet uden mulighed for at gemme sig, hvilket også gør det meget mere action præget. Tilsvarenden kræver reglerne ikke den store forklaring. Langt de fleste kan hoppe ind uden nogen introduktion. Vi har også planer for flere baner og flere spiltype i kommende DLC pakker. Vi opfylder med Battlegrounds en længe ønsket tilføjelse for alle dem som spiller PvP.
(Jan) Mange tak til panelet. Det ser utroligt spændende ud.
Tak til Mi5 Communication, Zenimax og Bethesda for denne enestående mulighed med udviklerne.