’En rejse ind i sindet’, ’farverige velsignelser’, ’din mobile vektor-kirke’ og ’et bad af lys og kærlighed’. Det er ikke små ord og forsigtige vendinger som Llamasoft bruger om deres seneste tube-shooter, TxK. Spillet er en remake af halvfemsernes Tempest 2000 (der i sig selv er en remake) og med sit farverige og adrenalinpumpende gameplay er de rosende ord i den grad velbegrundet: TxK er en fornøjelse at opleve.

2014-03-04-221925

Til de der ikke brugte store dele af deres barn- eller ungdom på at blive frarøvet tokroner i neonoplyste arcadehaller hører der en forklaring; TxK er en såkaldt tube-shooter, en speciel udgave af klassiske shoot’em up spil hvor du, som navnet antyder, skal ødelægge alt der rører sig på skærmen. I TxK bevæger man sig som et lille rumskib rundt på en todimensionel kurve for enden af en tredimensionel vektorfigur. Hvis det lyder forvirrende kan anmeldelsens billeder forhåbentligt illustrere konceptet.

2014-03-05-090537

Vektorbanerne kommer i mange former og farver, men det samme princip er gældende for dem alle; fjenderne i den anden ende af den farverige tunnel skal skydes i smadder og det gerne inden de kommer for tæt på. Sker det, er man på den og derfor er manøvrering og præcision altafgørende. Til at starte med er det rimelig nemt at forholde sig til hvad der er højre og venstre, men i takt med at banens kurve bliver mere indviklet og vektoren i sig selv begynder at rotere bliver det for alvor svært at holde tungen lige i munden. Samtidig tager antallet af fjender hurtigt til, så man skal ikke mange baner ind i TxK før spillet virkelig bliver udfordrende.

2014-03-08-161623

Oplever man at sidde fast ved den samme bane kan man imidlertid genspille tidligere niveauer og optjene ekstra liv. Jo længere tilbage man går, des flere liv har man mulighed for at optjene, men det forudsætter også at man holder sig i live længe nok. Det er en elegant måde fra udviklerens side at sikre sig at nybegyndere ikke giver op med det samme, men istedet træner sig til at blive bedre og bedre.

2014-03-04-222146Som i ethvert shoot ’em up med respekt for sig selv er der også en række power-ups at indsamle i hver bane af TxK. Gevinsten rangerer mellem ekstra point, stærkere våben og en lille AI droid som kan hjælpe med at zappe fjenderne. Som alt andet i spillet giver power-ups en fantastisk feedback fra spillet, idet mekaniske stemmer komplimenterer dine egenskaber eller bønfalder dig om at give den ekstra gas. Det er forstyrrende på en komisk måder og passer perfekt med spillets hæsblæsende atmosfære.

2014-03-08-161816

Udover en enkelt touchfunktion gøres der ikke brug af Vitaens mange funktioner. Ikke desto mindre er spillet skræddersyet til konsollen; det kaotiske spektrum af farver og eksplosioner tager sig fantastisk ud på OLED-skærmen og de korte baner, som du enten stormer igennem eller får prygl i, passer perfekt til det håndholdte format. Samtidig er lydsiden, de tilfredsstillende biplyde såvel som det vekslende soundtrack med til at skabe en, i ordet oprindelige forstand, syret stemning.

TxK er med andre ord en sikker vinder hos dem der leder efter et skydespil af den gamle skole. Imellem indsamlingen af power-ups, horder af aggressive geometriske figurer, banens uforudsigelige rotationer, pixeleksplosioner i psykedeliske farver og lummer teknomusik er TxK en spiloplevelse der er lige så intens og hektisk som den er underholdende og vanedannende.

Forrige indlægNaruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst anmeldelse