Det er den store Wii U kontroller som har taget det meste af opmærksomheden fra Nintendo’s seneste konsol. Den indbyggende trykfølsomme skærm er da også noget af det som kan give helt nye muligheder selvom det kræver, at spil er udviklet specielt til Wii U. Hvis du ønsker at spille en af de mange titler som udgives på tværs af flere platforme så er alternativet til Wii U kontrolleren den helt nye Wii U Pro kontroller.
Jeg har taget Wii U Pro kontrolleren under kærlig behandling for at se hvad du får for de omkring 400 kr. som den kan findes til. Indeholdt i kassen er selve kontrolleren og et micro USB kabel i officiel Nintendo grå som benyttes til at lade kontrolleren. Skulle det være det være den første enhed du har med micro USB, så kan du lade kontrolleren via en af USB portene på Wii U. Det kræver blot at konsollen er tændt. Har du masser af enheder som bruger micro USB kan du også lade kontrolleren ved at bruge USB ladere til mobil telefoner eller til din PC eller Mac. Det tager omkring 4 timer at lade den op og så holder den omkring 80 timer. Det har jeg ikke prøvet om passer.
I udformning minder den utroligt om Xbox 360 kontrolleren og hvorfor opfinde den dybe tallerken igen? Den ligger godt i hånden og er en smule lettere end Xbox 360 kontrolleren. På undersiden er den bedre at holde omkring fordi batteriet er fladt og minder om et batteri til en mobiltelefon. Dermed er der ikke den store batterikasse som findes på Xbox kontrolleren. Wii U Pro har samme antal knapper og pinde som både Xbox og PlayStation sixaxis. Placeringen af de to analoge pinde føles rigtigt godt fordi det er den naturlige placering for din tommelfinger når du holder på kontrolleren. Xbox kontrolleren føles til sammenligning akavet og Sixaxis føles stadig alt for kort til at være behagelig til hænder af min størrelse. Det eneste jeg skulle vende mig til var placering af Y knappen, hvor jeg i starten trykkede på X.
Der er to skulderknapper R og L og selvfølgelig to aftrækkere ZR og ZL. I modsætningen til konkurrenterne er ZR og ZL digitale on/off knapper hvor både Sony og Microsoft har valgt at lave disse som analoge. Dermed kan du klemme et skud af i et FPS spil eller gradvist give gas i et bilspil. Det skal laves på en anden måde med Wii U Pro. Et lidt underligt designvalg, når det nu skal være en Pro kontroller. Selve afbryderne er af meget fin kvalitet, selvom selve plastic knappen du trykker ind føles upræcis. Det står i skarp kontrast til knapper og pinde på toppen som er noget af det bedste jeg har oplevet. D-pad er faktisk et Nintendo patent som udløb i 2005 og derfor kan det være at næste generation af konsoller får samme kvalitet D-pad som Wii U Pro. Alle knapper er præcise og du er aldrig i tvivl om der er trykket eller ej.
Du kan tænde din Wii U ved at trykke på Power knappen. Sjovt nok tænder det ikke for kontrolleren. Den tændes ved at holde Power knappen inde. Mystifistisk. Det eneste jeg ellers savner, er et stik til et hovedsæt, så jeg slipper for at skulle have Wii U kontrolleren ved siden af. Den har også kun en batterilevetid på 4-5 timer. Det er ikke meget til en aften med en shooter.
Samlet set så er Wii U Pro kontrolleren en rigtig god investering. Den ligger godt i hænderne og selvom det blanke plastic tager mod hver tænkelig støvpartikel, så den uundværlig til spil som udgives på tværs af flere platforme. Der er stadig plads til en smule forbedringer og dermed lander vi på et flot 4-tal.