Fear Effect Sedna er et interessant koncept. Spillet bygger videre på Fear Effect serien, som stammer helt tilbage fra PS1. Det nyeste i serien, er blevet til virkelighed gennem en Kickstarter kampagne, som de uafhængie spilskaberer, Sushee står bag. Fear Effect Sedna er et top-down, isometrisk, puzzle-stealth-action spil, som virker på nogle punkter, og mislykkes på andre.

*Denne anmeldelse tager udgangspunkt i Switch versionen*

Historien følger Rain og Hana – 2 lejesoldater, som samtidig er i et forhold. Det er fedt at se, et spil tage en mere ‘progressiv’ tilgang til forhold i videospil.
Spillet tager afsæt i, at Hana og Rain er ude på en mission, som også fungerer som en tutorial. God start, dog en anelse dårligt udført. Man får ikke rigtig fortalt hvordan spillet fungerer, ud over de meget basale bevægelser, og nøgle kommandoer. Det er desværre heller ikke helt nemt, at se banen, da kameraet er så langt væk, og karakterene nemt blænder ind i baggrunden. Det lyder sikkert tosset, men det tog mig 5 minutter at finde ud af, at hvad jeg troede var en væg, faktisk var en gang man kunne gå ned af.

Historien sætter en fed begrundelse for spillets egentlige handling – selvom den er en anelse kliché på mange områder. Det behøver ikke være en dårligt ting, og det er det heller ikke. Men det er nemt at gennemskue hvad der sker. De forskellige karakterer i spillet har også nogle “skills” som kræver energi. Jeg personligt fandt ikke brug af dem, da ens våben er bedre.
Spillet har også en pulsmåler, som kan ændre spillet markant. Jo højere pulsen er, jo mere “fear” har man, og det gør, at man er hurtigere og får nogle stat boosts, men det sænker også ens livspoint.

Spillets kerne er stealth og puzzles – 2 ting som minder en anelse om Metal Gear serien. Desværre er der bare nogle ting, som ikke rigtig fungerer. De forskellige gåder og puzzles, er enden alt for nemme, intetsigende, eller “hold øje med vægene”. Samtidig, er der nogle gange en straf for, hvis man ikke løser gåden rigtigt – det resulterer i død.

Nogle ganger er der også nogle interessante måder, at spillet udformer sig på. Der er f.eks. et tidspunkt, hvor man skal servere vin for gæster, samtidig med man lytter til hvad de siger. Dette får pulsen en smule op – men den falder hurtigt igen, da man endnu engang ikke forstår hoved og hale i, hvad der foregår.
Dette er ikke ens betydende med, at spillet er svært. Det er faktisk en rigtig fin sværhedsgrad. Det er bare det større billede der tynger det en anelse ned. De små fejl, som sikkert nemt kan ordnes med en update, tager meget på oplevelsen. Jeg havde blandt andet en situation, hvor jeg stod bag, hvad jeg ville kalde, et cover. Men alligevel kunne en af de onde se mig, og skyde mig gennem det. Det er ting som dette, som bryder med spillets egne regeler og gør, at det nemt falder til jorden.

Men når det så er sagt, så synes jeg bestemt, at hvis du er fan af gåder i spil, så skal du prøve Fear Effect Sedna. Historien er samtidig fed, og karakterene har en god mængde personlighed.
Giv spillet en chance, hvid du er til disse slags eventyr.

Forrige indlægMere om Insurgency: Sandstorm der udkommer i 2018