Create_00_590

Vi skal bruge to balloner, en hesteskomagnet, en rampe, en miniraket, en bold og en kampvogn. Operationen starter kl. 14.26 – præcist. Selvom det lyder som planen til Egon Olsens næste kup, er jeg i gang med at spille Create udgivet af EA. Det er et opgave baseret spil som tager sit udspring i klassikere som The Incredible Machine og LittleBigPlanet.


 

Hvis du er den som altid står med næsen mod butiksruden når du ser et nyt Lego sæt, så er Create et spil for dig. Der er 10 forskellige områder som skal udsmykkes mens du løser forskellige opgaver. Hver gang du løser en af de mange udfordringer optjener du Gnister (Sparks), som samtidig låser op for endnu flere dekorationer, dimser og dingenoter. Dette giver dig endnu mere fleksibilitet til at løse de faste opgaver eller at lave dine egne områder og udfordringer. Der findes 5 forskellige måder at tjene gnister på.

Det letteste er at dekorere et område. Det kaldes Create Chains (skabelses kæder). Her benytter du nogle af de mange forskellige tapeter, baggrunde og andre ting til at sætte dit præg på hvert eneste område. Princippet minder som en god gammeldags malebog og du kommer ikke til at tegne uden for linjerne. Her kan alle være med, selvom det er spillets mindste del.

Create_03

Den store udfordring ligger i opgaverne Object Challenges, Pickup Party, Contraption-o-Matic og Scoretacular. Object Challenges går ud på at flytte en ting. Det kan være at få en benzindunk hen til en bil, eller en bil op på ladet af en lastbil. Du har typisk ganske få dimser til rådighed og gennem de forskellige områder stiger opgaverne i sværhedsgrad. Pickup Party fungerer på næsten samme måde, med den forskel at din ting skal ramme flere faste punkter på banen. Det bliver hurtigt udfordrende og der går sport i at løse opgaven med færrest mulige dimser.

Contraption-o-Matic og Scoretacular går fuldstændigt i den modsatte grøft. I Scoretacular skal du anvende så mange dingenoter som muligt for at få flest point. Det er her du virkeligt kan lufte dine kreative evner. Det er sjovt på en helt anden måde end Object Challenges, selvom det ikke bliver lettere af at have mange flere muligheder. Contraption-o-Matic minder meget om Meccano, hvor du med ståldragere, hjul, og hængsler skal bygge maskiner som kan bevæge sig rundt. Fysikken i spillet virker meget tæt på virkeligheden. Det gælder fra det helt simple som tyngekraftens påvirkning til den komplekse måde hvor flere forbundne elementer reagerer på hinanden.

Create_02

Det er også et online element. Når du har optjent tilstrækkeligt mange Gnister låser det op for, at du kan lave dine egne baner og udfordringer (Free Create). Du kan så lægge dine opgaver op som en udfordring til andre. Du kan også se hvad andre har skabt, og hvilke udfordringer der ligger fra EA. Selvom det er simpelt, fungerer det udmærket. Det er et spil som sætter det at dele og skabe i højsædet frem for den evige konkurrence. Det synes jeg lykkes flot og det vil tiltale legebørn i alle aldre.

Create er udgivet til pc, Mac, Wii, PS3 og Xbox. Jeg har spillet både konsol versionen og den til pc. Der findes en demo til pc som du kan downloade her. Jeg synes, at menu systemet generelt er velfungerende. Det er lavet som et hjul i flere niveauer. Skal du bruge en funktion vises første og andet menu niveau som et billede. Skal du f.eks. dekorere vises en pensel med en gruppe blomster. Så er du ikke i tvivl om at du skal vælge Pensel menu’en og derefter dekorations muligheden. Lidt som billedlotteri, så også de mindste kan være med.

Create_01

Selvom den grafiske side er flot så falder lydsiden igennem. Havde der bare været en bedre underlægningsmusik end en 20 sekunders sløjfe med de samme få melodier. Jeg føler mig hensat til en elevator. Der er også nogle børnesygdomme. Jeg synes at kameraet nogle gange har sit helt eget liv. Styring i konsol versionen er lidt for firkantet oversat fra pc/Mac med mus. Det opleves bl.a. når du sletter et element. Du skal holde pinden ned og trykke på en knap og så flytter du utilsigtet pegedimsen. Det kunne let have været løst ved, at lave menu’en så du ikke skulle holde styrepinden mod det punkt du ønsker at vælge. På gameplay siden synes jeg det er synd, at mange af opgaverne kan løses med de samme få dimser. Der er et fantastisk udvalg af dimser med mange forskellige egenskaber og det burde være udnyttet bedre. De få børnsygdomme bliver kompenseret af et bredt udvalg af opgaver, kombineret med mulighed for at designe sine egne og hentes andres kreationer fra nettet. Det er et spil, som vil tiltale et bredt publikum. Det fortjener en plads under juletræet.

Indbydende grafik og animatioer

5 forskellige opgave varianter

Afstressende opgaveløsning

For kreative i alle aldre

Mangler at udnytte de forskellige dimser bedre