Sports-Champions-top
Der bliver med garanti ikke mangel på sportsspil efter Playstation Move har været ude i lidt tid. Det første af slagsen hedder Sports Champions og er udviklet af Sony’s Zindagi Games, som også har været en del af tilblivelsen af Move controlleren. Så burde tingene jo være på plads, men er de nu også det?

Ja de er, for selvom sportsspil normalt aldrig kommer i nærheden af min maskine er jeg alligevel underholdt i samtlige discipliner. Du kan prøve kræfter med disc golf, gladiator duel, bueskydning, beach volleyball, bocca og bordtennis som alle, måske med undtagelse af bueskydning, er super underholdende.

Sports-Champions-Duel

I de forskellige spil kan du træne, spille freeplay i single og multiplayer, spille Champions Cup mod computeren eller challenge mode. Nogle spil, som disc golf, kan spilles i multiplayer med en enkelt controller, ligesom f.eks. gladiator duel kan spilles singleplayer med 2 controllere – en til sværd og en til skjold. Skal man have mest muligt ud af spillet, skal man helst have 2 controllere. Der er ingen online gametypes, så det er lidt ærgerligt at computermodstanderne aldrig bliver rigtigt svære. Før det går løs skal du vælge din figur blandt en samling forskellige personligheder, som man også kan vinde forskelligt tøj til i Champions Cup.

Sports-Champions-Volley

Men hov, jeg glemmer vist det vigtigste: Controls! Før hver disciplin skal spiller og controller synkroniseres med Playstation Eye, som holder fint styr på f.eks. din placering i forhold til bordet i bordtennis. Det virker helt efter hensigten men har du placeret kameraet lavt, pegende op mod dig, mister den en sjælden gang imellem forbindelsen til controlleren, dog uden det bliver en større gene. Der findes intet værre end sløve og frustrerende controls i denne type spil men Zindagi Games skuffer ikke. Man kan ikke undgå at føle sig lidt sej når man truende banker sværdet mod sit skjold i gladiator duel og ser det glimte i solen som man drejer det, og det giver et sug i maven de første par gange man bruger free-look funktionen i disc golf til, at hæve kameraet op over træerne for bedre udsyn.

Move-Sports-frisbee

Disciplinerne er velovervejede i forhold til hvilke ting man kan og som er sjove med Move controlleren og er forskellige nok til ikke at føles som det samme med nye regler. Volleyball virker til tider lidt for automatisk, men især disc golf er underholdende og viser grafikken fra sin pæneste side. Der er ikke overvældende mange baner til de forskellige discipliner og de skal tilmed låses op før de kan bruges i multiplayer. Til gengæld er banedesignet godt, så man gider at spille dem mange gange.

Sports-Champions-TableT

Grafikken er godkendt og forsøger heller ikke at gøre mere end den kan. Lyden rammer plet og sammenholdt med grafikken, skaber det en hyggelig og passende stemning hvad enten du øver i bordtennisklubben, spiller bocca i parken eller duellerer med sværd i Colosseum. Jeg kunne godt have brugt lidt publikum til at fyre op under adrenalin-kedlerne, men jeg kan da også sætte pris på fred og ro. Musikken holder sig fint i baggrunden i menuerne, når spillet loader eller når der sker større ting i disciplinerne.

Sports-Champions-Archery

Sports Champions er et fremragende spil at spille sammen med vennerne, men tilbyder ikke så meget hvad angår modstand eller holdbarhed når du er alene. Underholdende discipliner udemærket præsentation og lækre controls, som viser hvad move controlleren kan, gør at det kan holde længe som din foretrukne sportstitel.

pro Stram styring

pro Sjove, forskellige discipliner

pro Genialt partygame