d2_00f

Lyset skærer ind i hvert fiber i min krop. Min puls lyder som et buldrende eksprestog. Endelig finder jeg et lig med et varmt hjerte. Min venstre dæmon arm ryger frem og smasker det veltilfreds i sig, mens min Darkling skriger af fryd. Jeg spiller The Darkness II og det er en rå oplevelse ud over det sædvanlige.

Vi møder Jackie Estacado da han bliver vist på plads i en restaurant af en tro håndlanger fra mafia imperiet. Det som skulle være en hyggeaften med to ”søstre”, bliver groft afbrudt af bevæbnede mænd som skånselsløst mejer alt og alle ned på deres vej mod dig. Dermed forsætter historien med Jackie og The Darkness i hovedrollen. Svenske Starbreeze Studios udviklede den første udgave mens denne er lavet af canadiske Digital Extremes og er absolut bedre.

d2_03

Digital Extremes har forbedret dette fantastiske univers på stort set alle punkter. Hele grundidéen er at du, i form af Jackie, bærer rundt på The Darkness, som kommer frem når det er mørkt. Det kommer til udtryk som to massive dæmon arme, eller tentakler, som kommer ud af ryggen på dig. De ses på skærmen svævende lidt over dine skuldre. Den venstre dæmon arm kan gribe og kaste, mens den højre kan slå og banke. Desuden har du to helt normale hænder, du kan bruges til f.eks. at anvende våben, som i en traditionelt first person shooter. Der er også akimbo eller Dual Wield, altså hvor du har et våben i hver hånd. Så du kan sige, at det er et spil med mulighed for Quad Wield, altså 4 våben på samme tid. Hvis det ikke er nok så er dit uforskammende sidekick Darkling, også med til at holde dampen oppe. Det er en opskrift på succes.

d2_01

Jeg har sjældent følt mig så uovervindeligt som når jeg i form af Jackie står i skyggen og lader mit raseri gå udover dem som i første spil dræbte min elskede Jenny. Selvom historien tager lidt tid om at komme i gang så er den fortalt med indlevelse. Jackie er som Don i mafiaen ikke et af guds bedste børn. Derfor virker det endnu stærkere når historien klippes sammen med minderne, fantasierne, febervildelserne og de store følelser han har for Jenny. Den gennemførte tegneserie stil fra midt 1990’erne bidrager til en den rutsjebane tur som du skal opleve.

d2_04

Kombinationen af våben og dæmon arme er meget velfungerende. Du finder hele tiden nye måder at dræbe dine fjender på og hver metode og hvert drab giver dig point kaldet Dark Essence. Dark Essence benyttes ved portaler, til at forbedre dine overjordiske (eller er det underjordiske) evner. Det giver adgang til nye evner og f.eks. mere og farligere ammunition. Det er enkelt at gå til og giver dig muligheder for at vælge noget som passer din spillestil. Jeg plejer typisk at opgradere lidt over hele linjen så der er noget at eksperimentere med. Lidt overraskende synes jeg faktisk dette RPG element passer rigtigt godt til spillet.

d2_02

Noget som er holdt helt klassisk er baneopbygningen som er meget lineær. Det gør egentlig ikke noget for der er rigeligt afveksling i måden du kommer fra A til B. Skal jeg skyde mig vej, spidde fjenderne på et parkometer og rykke hovedet af dem? Ja mulighederne er talrige. Du kan let spille historien igennem på en lidt lang dag. Det gør ikke noget, for det åbner op for en Game Plus mulighed hvor du så kan prøve en ny spillestil. Trænger du til endnu mere afveksling så er der en online spiltype som kaldes Vendetta. Her spiller du sammen med tre andre om at løses forskellige missioner. Det er som Inugami, en mentalt ustabil lejemorder, Shoshanna, en Mossad agent med flair for skydevåben, skotten Jimmy Wilson, med økse og matchende accent og endelig J.P. DuMond, en afrikansk (hekse)doktor.

d2_05

Teknisk set er pakken udmærket hvor stemmeskuespillet sælger historien flot. Grafikken matcher både stemning og stil. Der kunne være brugt lidt mere tid på at polere hele oplevelsen selvom det er i petitesse afdelingen. Har du ikke venner som du kan spille Vendatta med, så få nogle nye eller flere. Alternativt kan du selv bruge de 3-4 timer det tager at spille igennem. Den samlede pakke har dermed et omfang som man kan forvente.

Jeg synes Digital Extremes har forbedret The Darkness på alle punkter i denne anden udgivelse. Det er en meget mere sammenhængende oplevelse lavet på dine præmisser. Der er aldrig et kedeligt øjeblik og The Darkness II er godt håndværk med en høj underholdningsfaktor. Det giver et velfortjent 4 tal. Rigtigt god fornøjelse.

Quad Wielding

Fængslende eventyr

Rutsjebane underholdende