unit13_00

Unit 13 er den første rigtige shooter til Sony’s lille nye PlayStation Vita og er udviklet af Zipper Interactive. Dem kender jeg fra bl.a. SOCOM serien og selvfølgelig MAG. I den Essentielle Guide til PS Vita, skrev jeg at Vita er den første håndholdte konsol hvor præcis styrring giver mulighed for en velfungerende shooter. Spørgsmålet er om Zipper Interactive formår at indfri forventningerne?

Unit 13 er en tredjepersons shooter med overgang til første persons shooter, når du benytter sigtemidler. Hvis du har spillet SOCOM er det nøjagtigt det samme princip. Du kan sigte i tredje person og ved at vælge f.eks. rødpunkt eller andet monteret optik, skiftes til første person. Dermed får du det bedste af to verdner, nemlig overblikket fra tredje person kombineret med nøjagtigheden på første person. Det giver også mulighed et dækningssystem (cover), som anvendes i de missioner hvor du skal snige dig rundt (stealth).

unit13_06

Zipper Interactive har pakket spillet med muligheder. Der findes 36 solo missioner, som også kan spilles co-op via SEN (Sony Entertainment Network tidligere PlayStation Network). Hver solo mission giver op til 5 stjerner som anvendes til at låse op for de 9 special mål som skal likvideres. Desuden er der en Daglig Udfordring hvor du kun får én chance for at yde dit bedste, for den højeste placering på den globale rangliste. Alle disse kan spilles med 6 forskellige agenter med hver sin rolle som f.eks. snigskytte eller teknikker. Der er også en som matcher din personlige stil. Agenterne kommer fra forskellige lande med hver sin karakteristiske accent og stereotype kommentarer. Når du stiger i niveau låser du op for udstyr og våben, som er fælles for gruppen eller dedikeret til en rolle. Zipper Interactive har lavet nedenstående video som viser lidt mere.

Det springende punkt er selvfølgelig styring. Du styrer med den ene analoge pind og sigter med den anden, mens sigtet og aftrækker er på de to skulderknapper. Det er som jeg kender det fra en shooter. Så mangler jeg bare en knap til at kaste granater og til at genlade. Det er meget fikst lavet ved at du trykker på skærmen hvor granat antal eller våben er vist. Du skifter mellem dine to våben med trekant, går i dækning med cirkel, mens firkant er nærkampsangreb (meele) og kryds anvendes til at spurte. Skærmen anvendes også til at desarmerer bomber eller andre former for handlinger som er afhængig af missionen. Du kan også vælge at trykke op på D-pad, ligesom ned genlader. Du har, kort sagt, samme funktionalitet som på en traditionel konsol.

unit13_01

Jeg har brugt nogle timer på at spille mig gennem en del af missionerne. De varierer i type og min helt klare favorit er Elite hvor dit helbred ikke restitueres når du bliver skudt. Det giver endnu mere hjertebanken, når du ikke bare kan vente bag en kasse indtil du er frisk igen. Det er også rimeligt farligt bare at vente, for Zipper Interactive har virkelig oppet sig på udførelsen af den kunstige intelligens (AI) af dine fjender. De udnytter til fulde både dækning og kan også flanke dig, når du tror dig sikker i et hjørne. Der er masser af genspils værdi for jeg skal helt sikkert have alle 5 stjerner i hver mission. Hver af de 36 missioner tilbydes også dynamisk. Hvilket betyder at banen er den samme, mens antal fjender og objektiver er forskelligt.

unit13_05

Grafikken er flydende med rigtigt mange detaljer og flotte animationer. Skal jeg være et rigtigt pernittengryn så er der lidt med anti aliasing på skyggerne. Hvor objektet, f.eks. en stige, er flot genskabet, så er skyggen pixelleret. Der er selvfølgelig kompromiser når et spil designes og det kan være et bevist valg. Lydensiden matcher kvaliteten i grafikken, med buldrende eksplosioner og knitrende geværild, med en dialog som matcher de stereotype agenter. Det er glimrende, at tekst i spillet findes på dansk, til trods for adskillige ”undersættelser” som f.eks. mission 3 som kaldes ”Tikkende Gift” hvor det engelske Gift nok burde være oversat til Gave. Jeg skal trods alt placerer en bombe.

unit13_04

Selvom historien aldrig kommer til at fylde meget i Unit 13, så har Zipper Interactive pakket meget mere kvalitets indhold ned på det lille PS Vita modul end mange konsol udgivelser i samme genre. Jeg håber Zipper Interactive til deres næste Vita udgivelsen bringer hele deres arsenal af multilplayer erfaring med. Det er det eneste jeg rigtigt savner. Når det er sagt, så bliver Unit 13 et af de spil jeg vil bliver ved med at sætte i PlayStation Vita, fordi det er velfungerende og underholdende. Rigtigt god fornøjelse.

Sprød grafik og lækker lyd

Præcis og hurtig styrring

Masser af varierede missioner