Er man til rally spil er det meget svært at komme uden om DIRT serien. Den 6. november lander DIRT 5 på førende konsoller (og snart kommende). Vi har kørt en masse ræs i PlayStation 4 versionen af DIRT 5.

Hvis vi starter med at skrue tiden tilbage til 2007. Det var der Colin McRae: Dirt så dagens lys. Dette var starten på DIRT serien. Der har siden hen været et par Spin Off titler. Men det er hovedserien der har fået den største opmærksomhed. Nu er vi kommet til nummer 5 i hovedserien.

Personligt, så er et af de største krav fra min side at kontrollen af bilen er i orden. Og jeg kan med det samme sige, at mit krav er indfriet med DIRT 5. Det er nok et af de rally spil der er nemmest at gå til uden man skal sætte sig ind i det.

Man kan ikke være andet end glad når man kan hoppe ud og slås om første pladsen fra starten af. Det er ikke fordi sværhedsgraden ikke er hård fra starten af. Men kontrollen er lige i skabet, så derfor gør det spillet tilgængeligt for mange.

Taler man levetid i et spil, så vender vi tit næsen imod spillenes karriere del. Det er tit der levetiden ligger i et spil. Det holder uden tvivl også denne gang. Karriere delen er som man kan forvente den.

Noget som jeg er vild med, er tilgængeligheden af biler når der kommer nyt løb. Tit skal man bruge de penge man har på at spare op til nye biler. Det skal man også her, men det er stadig lidt anderledes. Man bliver nemlig også tildelt visse biler i visse klasser.

Så på den måde, der kan man komme ret så langt uden at bruge ens hårdt tjente penge på en bil som måske ikke lige er som man troede. Dette koncept er jeg ret vild med. For på den måde kan der også prøves mange flere biler end man normalt ville.

Det store spørgsmål mange nu tænker på er nok ”er der forskel på bilerne?”. Der kan jeg med det samme svare ja. Der er markant forskel på hvilken slags bil du kører med. Både når der er flere hestekræfter bag, og hvor mange eller hvilke hjul den trækker på. Vi skriver 2020 i kalenderåret så det er en selvfølge. Men ikke alle lytter til det. Men det har Codemasters gjort.

Men nu da vi er ved 2020, så er der en ting der normalt er udfaset. Den gode gamle split screen mode. Denne er dog også et af trækplastrene i DIRT 5. Der er dømt ren sofa hygge denne gang. I DIRT 5 er der nemlig split screen mulighed. Du kan spille op til 4 på samme tid. Dette er super fedt og bringer de gode gamle minder frem igen.

Da jeg er ved at gøre klar til PlayStation 5, så er min PlayStation 4 Pro sendt på pension. Så har spillet DIRT 5 på den første model af PlayStation 4. Og utroligt nok, så mærker man det faktisk slet ikke. Selvom den konsol har så mange år på bagen kører det nærmest fejlfrit.

Det taler vel også lidt til fordel om at Codemasters forstår sig på at optimere et spil til den konsol man spiller på. For det går absolut ikke ud over spilglæden at det kører så godt. For man føler ikke at der er skruet på grafikken eller andet. Det er lige i skabet.

Skal du have et bilspil på din nuværende eller kommende konsol så vælg DIRT 5. Spillet er super god underholdning til de mørke vinter aftener. Det har super levetid, og sofahygge med vennerne. Så kan man vidst ikke ønske sig meget mere.

Tak til Koch Media og Codemasters for at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægThe Dark Pictures Anthology: Little Hope udgivelses trailer
Næste indlægHyperX med Wireless Cloud Buds
Redaktør på GamersLounge. Kan nok ikke løbe fra, at jeg er bidt af en gal Playstation. Jeg har været helt vild med Playstation lige siden 1éren kom frem i sin tid. Ellers så har jeg nok haft alle de konsoller der har været værd at eje lige siden NES. Er vild med at spille stort set alle spil, men favoritterne er nok Final Fantasy serien. Er blevet lidt besat af Wii U, så det er min foretrukne spil platform for tiden, så måske er det nye tider for en gamer som mig, hvem ved :)