Doom fra 2016 var en tilbagevenden til en gammel klassisk serie. Første-person skydespil har mange former, men for Doom er det en helt speciel oplevelse, til helvede og tilbage igen. Da spillet udkom i 2016, hungrede fans af serien, allerede efter det næste Doom fix.

Nu er tiden endelig kommet. id Software og Bethesda Softworks har arbejdet benhårdt de sidste år og har endelig fået Doom Eternal ud af døren. Hvad vi har her i Doom Eternal er solid underholdning, en utrolig grafisk oplevelse og så er der masser af indhold. Er det ret sunshine og shotguns? Uha, lad os finde ud af det.

Doom Eternal putter dig endnu engang i rollen som Doom Slayer. Den grønne-dragtbærende soldat, har nu én missioner: Red menneskeheden fra total undergang og send dæmonerne af helvedes til. Det lyder som en stor opgave, det er det også.

Men Doom Slayer er frygtet og berygtet på tværs af dimensioner, hvilket et til din fordel. For med et arsenal af super våben og kick-ass power ups, kan du bekæmpe dæmoner på alle tænkelige måder. Sprænge dem i luften, pulveriserer dem, riv deres hoved af og selvfølgelig, skær dem midt over med Doom Slayers ikoniske kædesav og så se en masse ammo og andet godt sprøjte ud fra dem som konfetti.

Nu spillet jeg lynhurtig Doom fra 2016 igennem, lige inden Doom Eternal overtog min tid og sjæl. Med det første spil i frisk erindring, så er det tydeligt at se, at Bethesda Softworks virkelig har lagt alle kræfter, deres kærlighed og kompetencer ind i spillet. Doom Eternal indlæser hurtigere end forgængeren, her er langt mere indhold og detaljegraden er himmelsk.

Man ser også mere til Doom Slayer i både mellemsekvenser og han har en mere fremtræden rolle denne gang. Han er også hurtigere end før og kan med nogle få opgraderinger, sprinte gennem baner på ingen tid og flå hoveder af dæmoner på rekord tid. Han er mere badass end før, og det vil være super svært at vende tilbage til den han var i Doom (2016).

Dæmonerne kommer i alle former og kan fremkomme i massiv antal. Her dukker klassiske såvel som nye fjender op. Nederest i helvedes harakiri har vi Fodder Enemy, som er mere eller mindre sårbar overfor alle Doom Slayers våben. Dernæst har vi Heavy Enemy og Super Enemy, hvor man virkelig skal være på dupperne for at overleve.

Fjender såsom Arachnotron og Revenant møder man tit, men de kan også være en udfordring. Den værste er dog den største og farligste dæmon, nemlig Tyrant (Cyberdemon), som ikke lade dig få meget pusterum til at tænke.

Singleplayer kampagnen er fænomenal. Den er fyldig med hemmelige steder at finde, collectibles og masser af helvedes små dæmoniske skabninger. Hver bane er en ren fornøjelse og designet unikt. Det er skummelt, ulækkert og utrolig fedt at se hvordan afkommet fra helvede har overtaget forskellige dimensioner og ikke mindst vores egen planet. Noget af det der gør kampagnen så magisk og fængende, er uden tvivl det arsenal af våben og tricks Doom Slayer kan benytte sig af. Dette er nok et af de bedste kampagner i en shooter jeg har været underholdt af, i mange år.

Hvis vi kort runder multiplayer del, så hedder den kort “Battlemode”. Det er ikke en decideret traditionel multiplayer, men nærmere 2v1 kampe, hvor én skal være Doom Slayer og de andre dæmoner. Efter en beskrivende introduktion hvor du lære alt der er værd at vide om de forskellige dæmoners angreb og features, så kan du battle online. Det er en ren fest og her kan man sagten få nogle timer til at gå. Battlemode passer godt ind i stilen med resten af spillet, og føles ikke som en eftertanke. Alt i alt, rigtig godt!

Men når du ikke spiller kampagnen eller tæsker andre i Battlemode, så kan man nyde stilheden i Doom Slayers helt egen base ude i rummet, kaldet Fortress of Doom. Et svævende slot ude i det store ydrerum, hvor der er masser af plads at udforske. Her lukker man bla. op for nye dragter, genspiller baner med snydekoder (hvis man kan finde dem som dele af collectibles), træner at dræbe dæmoner og meget mere. Her finder du også en computer hvorfra man kan spille klassikeren DOOM II og det er hele spillet. Igen, her er ikke sparet på indholdet.

Doom Eternal tager alt det gode fra Doom (2016) og bringer det hele til ustyrlige højder. Der er smæk på Doom drengen, og han er hurtigere, mere dødbringende og hardcore end nogensinde før. Kampagnen er utrolig godt, det samme gælder udvalget af våben og de features Doom Slayer har. Hvad Bethesda Softworks har formået at udvikle på bare 4 år, er intet mindre end fantastisk.

Doom Eternal blev anmeldt på PS4 Pro.

Tak til id Software og Bethesda Softworks for at gøre anmeldelsen mulig.

Doom Eternal er ude nu på PS4, Xbox One, PC og Stadia. Udkommer senere på året til Nintendo Switch.