Den helt store teknologiske nyskabelse i 2016 er Virtual Reality eller VR. VR har som koncept eksisteret længe. Det har være mere sløjt med andet end tekniske demonstrationer uden den store kommercielle interesse. Filmindustrier har været noget længere fremme. Noget af det bedste (ikke som film men som tech demo) er The Lawmover Man fra 1992 med titler som Tron og Gamer der også har et stort VR element i historie fortællingen.
Hvis du ikke kan vente så han du for små penge (ca. 100 kr.) anskaffe dig Google Cardboard. Det kræver at du har en mobil telefon. Android modeller ligger lige til højrebenet når vi taler Google. Du samler Google Cardboard og henter en af de mange VR apps på Google Play og sætter din mobil ind i Cardboard. De forskellige apps benytter accelerometeret og gyroskopet som findes i smartphones til at bestemme hvor du kigger hen. Det benyttes til at skifte billedet på mobilen, så det passer med hvor du kigger hen. Hvert øje ser sit eget billede så der er samtidig en 3D effekt. Har du set 3D film så er det samme princip. Hvert øje ser sit eget billede og det giver illusionen af 3D. Mere kompliceret er det faktisk ikke og Google Cardboard giver en glimrende smagsprøve på VR.
Skal du have en bedre oplevelse der også skal være interaktiv så skal det hele være mere præcist. Billederne der vises på skærmen foran dit øje skal dannes hurtigere så den kan følge med uanset hvor hurtigt du bevæger dig. Accelerometeret og gyroskopet skal også være mere præcist så selv små ændringer vises på skærmene du kigger på. Skal du så kunne manipulerer eller interagerer med den virtuelle verden du bevæger dig rundt i så skal der også være regnekraft der kan udføre den opgave. Dermed bliver det en noget større udfordring end hvad du kan opnå med foldet pap og en mobiltelefon. Så skal vi have fat i VR headsets som er skabt til formålet.
I løbet af i år så er der annonceret Oculus Rift, HTC Vive og PlayStation VR, som dedikerede VR platforme. De koster henholdsvis ca. 5.300, ca. 6.800 og ca. 3.000 kr. Det er ikke helt gjort med investeringen i VR sættet, du kan til Oculus Rift og HTC Vive også have en PC der kan trække det og til PlayStation VR skal du have en PlayStation 4 og et PS4 kamera.
De tekniske specifikationer på PC siden er stort set identiske. Hvis du skal have en chance for at trække VR så skal du have en rig med følgende specifikationer:
Grafikkort. Vi taler om at skulle render (tegne) billeder i 2160 x 1200 i flydende 90 billeder pr. sekund (fps). Derfor er anbefalingen mindst et Nvidia GTX 970 eller AMD R9 290. Det giver sig selv at 4G RAM er det absolut mindste og for at blive lidt mere tekniske så skal du have en overførselshastighed i kortet (Memory bandwidth) på mindst 220 GB/sek. Der skal regnes rigtigt meget så her betyder antallet af CUDA (NVIDIA) og Steams (AMD) også noget for ydelsen. Det mindste antal er de 1664 som findes i GTX970. Clockfrekvensen må så ikke være lavere end de 947Mhz som den er i AMD kortet. Så skulle du kunne trække VR.
CPU og RAM på selve maskinen er lidt lettere at have med at gøre. Du kan klare dig med 8G RAM selvom 16G stort set er hvad en god gaming rig i dag indeholder. CPU taler vi mindst en Intel Core i5 4590 eller AMD FX 8350. Det vigtigste her er at din maskine har mindst 4 cores. De har de fleste i dag selvom der stadig er 2 core maskiner på markeder. Det findes også maskiner med 6 og 8 cores uden at det kommer til at give dig nogen større fordel. Clock frekvensen skal være 3,3Ghz eller bedre og hellere en hurtigt i5 processor end en langsommere i7. Du skal have mindst Windows 7 SP1 eller højere. Der er ikke noget som Windows 10 understøttelse i øjeblikket så her kommer til at starte dit eget forskningsprojekt.
Hvad skal der så ellers anvendes? Oculus Rift kræver en HDMI 1.3, en USB2 og tre USB3 port. HTC Vive kræver en HDMI 1.4 eller DisplayPort 1.2 samt en USB2 port. Alle kort har HDMI 1.4 så den forskel er ikke værd at nævne. HTC Vive har en fordel med da den kan benytte den mindre DisplayPort og kun kræver en USB.
Hvad kan du så kommer til at spille når du har de tekniske specifikationer på plads. Ja HTC Vive kommer med Tilt Brush, Fantastic Contraption og Job Simulator. Skal du købe spil så findes der bl.a. P.O.L.L.E.N. (som jeg prøvede på GamesCom 2015), The Climb fra Crytek, Lucky’s Tale (som er gratis med Oculus Rift), Edge of Nowhere, Eagle’s Flight fra Ubisoft og Chronos.
Hvis du ikke selv gide bygge eller opdatere din maskine så skal du på udkig efter en maskine som Alienware Area-51 eller HP ENVY Phoenix. Alternativet er at gå PlayStation vejen.
Selvom konsoller altid har være teknisk dårligere end PC’ere så har de både været billigere og du har kunne være sikkert på at de spil du købte kunne afvikles på maskinen. Har du en PlayStation 4 og et PS4 kamera så er du faktisk klar til at hoppe med på VR bølgen når PlayStation VR rammer i oktober.
Sony har gået lidt stille med dørene når de har vist PlayStation VR. Det er kun ganske få som har bemærket den lille kasse som i markedsføringsmaterialet kaldes en processorenhed. Den har ca. samme størrelse som 4 stablede CD kasser eller 14,2 cm x 14,3 cm x 3,6 cm. PlayStation VR kan også vise billedet som vises i VR sættet på det tilsluttende TV på samme tid. Der er annonceret en flok at titler så der bliver helt sikkert masser af muligheder også på PlayStation 4.
Der er tekniske forskelle på den skærm der sidder foran dine øje. PlayStation VR har 960 x 1080 til hver øje mens de to PC VR headsets har 1080 x 1200 til hvert øje. Alle skærme er OLED med ca. 100 graders synsfelt og en opdateringsfrekvens som starter ved 90 hz. Hvert set har også deres helt egen platform hvor HTC Vive har SteamVR, Oculus Rift har Oculus Home og Sony har selvfølgelig PlayStation Store.
Nu er Oculus Rift ejet af Facebook og en enkelt ting man skal være opmærksom på efter at have spenderet nogle tusinde på PC og VR headset, er Terms of Service. Facebook har nemlig ret til at indsamle og anvende alle data om din brug af Oculus Rift. Facebook har også ret til at anvende alt det du måtte skabe i de virtuelle universer som besøger, eller de spil og programmer du måtte udvikle. Ja du har stadig ophavsretten selvom Facebook frit kan anvende det du har skabt uden samtykke og uden at betale. Jeg har ikke fundet tilsvarende i betingelser hos Sony eller HTC.
Jeg håber du er blevet mere klar til VR. Selvom VR kun lige er i sin vorden så er det allerede en stor succes hos Gottlieb, fra Morten Ingemanns ”…Og det var Danmark”. Tak til Morten for at give lov til at benytte striben.