En af kreatørene bag Dragon Age er på banen med en helt ny original titel. Et spil der suger inspiration fra en lang række store titler, men stadig formår at stå på egne ben.
Eternal Strands er udviklet af Yellow Brick Games, som blev grundlagt af blandt andre Mike Laidlaw, en veteran fra BioWare og en af skaberne bag Dragon Age-serien. Det trækker på inspiration fra en række klassikere som “Shadow of the Colossus”, “Breath of the Wild” og “Dragon’s Dogma”. Disse titler har tydeligvis påvirket spillets design og mekanikker, men udviklerne formår alligevel at skabe noget unikt. Spillet byder på en række innovative mekanikker, herunder især muligheden for at bruge magi til at løse gåder og overvinde fjender. Denne mekanik er både udfordrende og tilfredsstillende, og den tvinger dig til at tænke kreativt og strategisk.
Fortællingen i Eternal Strands er vel fortalt, engagerende og har flere overraskelser. Du spiller som Brynn, en del af en karavane af såkaldte Weavers, som er samfundets videnskabsfolk. I spillets introduktion, som også sørger for at lade dig få styringen under neglene, ser vi hende samt hendes gruppe blive tvunget ind i en magisk verden kaldet The Enclave. Undervejs møder du en række mindeværdige figurer, både allierede og fjender, som alle har deres egne motiver og hemmeligheder.

Grafisk set er Eternal Strands en fryd for øjet. Omgivelserne er detaljerede og varierede, fra dystre slotte til eventyrlige naturlandskaber. Lyssætningen og de visuelle effekter bidrager til spillets atmosfære og gør hver scene mindeværdig. Selv om grafikken generelt er ekstremt funktionel og har en særegen spændende stil, så er der også problemer. Især figurerne står temmelig udetaljerede, med gustne, livløse ansigtsudtryk. Omgivelserne er som nævnt trods alt bedre, og det er lykkedes at skabe nogle rigtigt interessante steder for dig at gå på opdagelse. Generelt så er den flydende og formår at understøtte magisystemet, som føles både intuitivt og levende.
Kampene i Eternal Strands er intense og kræver både hurtige reflekser og taktisk tænkning. Du har adgang til en række forskellige våben og evner, som du kan opgradere og tilpasse efter din spillestil. Fjenderne er overordnet set varierede og udfordrende, og hver kamp føles som en unik udfordring. Dog kan styringen til tider føles lidt kluntet, især i de mere hektiske kampe, hvilket kan være frustrerende. Der er også et lidt for stort genbrug af fjender, hvor man godt kan mærke udviklernes lidt begrænsede budget.

En af de mest bemærkelsesværdige funktioner i Eternal Strands er magisystemet, der er bygget op omkring manipulation af elementerne. Det ene øjeblik bruger du telekinese til at løfte og kaste med genstande, og det næste øjeblik bruger du frost til at fryse fjenderne på plads. Denne alsidighed i magisystemet gør kampene både dynamiske og strategiske, og det er en fornøjelse at eksperimentere med de forskellige evner.
Spillets verden er fyldt med hemmeligheder og skjulte skatte, der venter på at blive opdaget. Du opfordres til at udforske hver krog og hjørne af de smukt designede omgivelser, og belønningen for din nysgerrighed er ofte værdifulde ressourcer og opgraderinger. Denne opdagelsesrejse er en central del af spillets appel og gør det til en fornøjelse at spille.

Karakterudviklingen i Eternal Strands er også værd at nævne. Du har mulighed for at tilpasse og opgradere dine evner gennem spillet, hvilket giver dig en følelse af progression og mestring. Du kan vælge at fokusere på forskellige aspekter af din karakter, såsom kampfærdigheder, overlevelsesfærdigheder eller dine magiske færdigheder. Denne fleksibilitet giver dig mulighed for at tilpasse spillet til din egen spillestil og præferencer, hvilket er med til at underbygge følelsen af at være i en magisk sandkasse.
En særlig udfordring i spillet er de ni store bosser, der traver rundt i spillets verden. Disse bosser skal bekæmpes ved at klatre op på dem i bedste “Shadow of the Colossus” manér. Hver bosskamp er en episk oplevelse, der kræver både dygtighed og strategi at overvinde.

Som en spiller, der har brugt en del tid på Dragon Age 4, føles Eternal Strands langt mere åbent og eventyrligt sammenlignet med dette. Til trods for at det blot er en AA-titel kontra BioWares seneste AAA-mastodont, skyldes det primært, at der er en tydelig legesyge i Eternal Strands. Især magisystemets sandkassetilgang åbner oplevelsen og flytter det fra et “paint by the numbers” action-RPG, som Dragon Age 4 ofte føles som.
Eternal Strands er en blandet pose bolsjer, som heldigvis bæres et langt stykke ad vejen grundet en god historie, spændende personer og et plot som vendes elegant på hovedet undervejs. Man opfordres til opdagelse på en facon, hvor selv det at man tvinges til at backtracke ikke føles alt for ærgerligt. Der er skønhedsfejl, hvor en svingende sværhedsgrad, et lille udvalg af fjender samt en kluntet styring er de værste. Heldigvis er det ikke nok til at fjerne underholdningen fra et spil, som vi er sikker på du vil nyde – især hvis du er fan af de spil som ligger som inspiration.