Det er svært at beskrive størrelsen på et af 2015 mest ventede spil. Evolve fik inden dets udgivelse, alle på E3 til at spå det som et af de bedste spiloplevelser i nyere tid. Spillet startede egentlig sin begyndelse i Maj 2011, da udgiveren, THQ annoncerede at Turtle Rocks Studios havde startet udviklingen, på et nyt FPS spil, som havde udviklerne af Left4Dead på holdet og spillet skulle baseres på CryEngine3. THQ gik under processen konkurs og solgte derefter rettighederne til Take-Two Games for den svimlende sum af 10,8 millioner dollars. Resultatet af alt dette var, at inden det nåede at rammer hylderne i de danske spillebutikker og postkasserne rundt omkring i landet, havde Evolve allerede vundet mere end 60 priser. Men er det virkelig så godt som det blev spået eller er det blevet lidt en nitte? Evolve-1Spillet foregår på ‘Shear’. En fjern planet i en endnu fjernere galakse, som menneskeheden har rejst til i en endnu endnu fjernere fremtid. Desværre blev planeten angrebet af ondsindet monstre som gør alt for at udslette kolonierne på ‘Shear’. Man hidkalder nu en pensioneret “planet-tæmmer” som samler det hold af hunters, man spiller i selve spillet. Deres fornemste opgave er at evakuere de resterende kolonister på planeten samt at udrydde monstrene, der truer koloniens eksistens.

Evolve er et asymmetrisk multiplayer spil, hvor man sætter et hold på 4 personer ind, for at spore, jage og udrydde den ene monster der er på banen, som er kontrolleret af en 5 spiller. Monstret har egentlig kun 2 missioner at skulle udføre i hver bane, hvilket er at dræbe de 4 hunters, eller at udføre en sekundær mission, i det enkelte spilmode.  Der er i spillet en god varietet i både banelayout og designet. Banerne er simpelthen bare er fryd for øjet. Banedesignet er i top og det samme er det grafiske. Det første jeg faldt over, hvor jeg tænkte ‘fedt’ var, når at monstret, som man starter sin tutorial med, vader hen over et træ. Ja så vælter træet faktisk og det udenom tilhørende tager skade derefter og lyden der til er bragende god. Virkelig en gennemtænkt detalje. Banedesignet gør, at det ikke altid er let at spore sit monster, da banerne kan virke ret store. Alt i banerne kan bruges til at kravle og hoppe op på. Dette er en stor nødvendighed i de hæsblæsende kampe, man bliver forkælet med i Evolve.Happy-Hunting-4Evolve byder på 4 typer hunters, som hver især udgør en vigtig del af holdet, til at kunne bekæmpe de monstre, som man bliver sat op imod. De forskellige karakterer bliver låst op i løbet af spillet med XP som man optjener fra de mange kampe. I hver klasse finder vi 3 forskellige karakterer, men man starter ud med en spiller fra hver klasse.

Assault klassen: bliver sat ind primært for at påføre mest mulig skade på monstret, med deres store våben og deres maskuline tilgang.

  • Markov: en krigsveteran der som alle store krigere, drømmer om at dø ærefuldt i kampens hede. Han har som våben en assault-rifle og det som i spillet hedder en ‘lightning gun’ som sekundært våben.

Trapper klassen: er specialister i at opspore og fange monstret. Deres speciale er en Mobil arena, som de kan sætte på for enten at holde monstret indespærret eller for at holde de ude.

  • Maggie: En meget bestemt og målbevidst kvindelig karakter, der har sin tro følgesvend Daisy med. Denne følgesvend viser sig at være sædeles nyttig. Hun har et harpun-gevær som gør monsterets bevægelsesfrihed mindre i kamp, men hun har også en lille maskinpistol med som sekundært våben.

Medic klassen: er med for som førsteprioritet at holde alle medlemmer af holdet i live. Medic’s specielle egenskab er at de har et ‘healing-burst’ som generer liv, til sårede holdkammerater.

  • Val: er med som både læge og som fin-skytte på holdet. Hun bruger en ‘Medicgun’ for at holde hendes holdkammerater i live og derefter at kunne placere vigtige dødelig skud på monstret. Hun har også et bedøvelsesgevær som gør monstret meget langsommere samt, at man kan følge monstret i et kort tidsrum.

Support klassen: har en stor varietet i deres arsenal, for at kunne hjælpe til i kampens hede. De har f.eks en anordning som ikke kun gør sig selv usynlig, men også sine holdkammerater, hvis de er lige i nærheden.

  • Hank: han er med på holdet for at redde de sårede kammerater, ved at ligge et skjold omkring dem. Det gør at monsteret ikke kan gøre skade på dem, i det tidsrum hvor skjoldet er aktivt. Når Hank ikke beskytter sine holdkammerater med sit skjold, ja så han har en ‘laser-cutter’ som yder stor skade, samt at han kan hidkalde et mindre bombeangreb.

Alle disse karakterer har deres helt egen force som styrker holdet og jo flere du låser op, jo sjovere bliver det.033105I Evolve handler det, hvis man spiller hunters, kun om 2 ting. Samarbejde og løse missionen. Samarbejde er nøgleordet her, fordi mister man sin Trapper eller sin Medic,kan det hurtigt gå den forkerte vej og man taber kampen. Spillet er fra start ret svært og man vil egentligt hellere spille monster fra start. Ved at gå rundt og spise dyrene på planeten, kan man udvikle (Evolve) sit monster. Man bliver hurtigt ret stærk og voldsom og derved har man forholdsvis let at vinde de første kampe. Vælger man derimod hunters, så er man lidt på herrens mark, hvis man tror at man i bedste Arnold Schwarzenegger stil, kan klare hele missionen alene. Man er i høj grad afhængig af hinandens færdigheder, for at klare de opgaver man har,  i de forskellige ‘game-modes’. Det er netop det, som gør hele oplevelsen ved Evolve så unik i mine øjne. Udover den fantastisk grafiske oplevelse, så er kommunikationen samt holdindsatsen i Evolve, en helt unik måde at spille ‘Team-deathmatch’ på. Man skal som sagt som hold, jage den 5 spiller som indtager rollen som monstret eller udføre en sekundær mission. Da monstret udvikler sig i et hastigt tempo skal de resterende 4 spillere opspore, udvikle sig, koordinere deres evner i kamp, samt slå den 5 spiller ihjel. Jeg er helt vild med at man er så afhængig af hinandens holdkammerater, men dette kan dog også blive lidt af et irritations moment. Dette kommer til udtryk, hvis man kommer på hold sammen med Rambo-typen hvor intelligens niveau ligger under Paradise Hotel normen og vedkommende har en holdånd som en egoistisk akneramt teenager, der selv forsøger at overvinde monstret. Spillet har helt sikkert sin helt store force i holdspillet som hunter men bestemt også som monstret, der bliver jaget rundt, hvor man skal gøre alt for ikke at bliver opdaget. Dette på trods af sin store størrelse og larmende bevægelser, skal man gennemføre sin opgaver, uden af blive dræbt eller nærmere inden.evolve_bigSom monster har man 4 forskellige skikkelser eller karakterer man kan låse op for. Goliath, Kraken, Wraith og Behemoth

Da jeg helst ikke vil afsløre for meget, vil jeg bare beskrive Goliath, da det er den karakter man starter med at styre:

Goliath: er et monster som primært bruger sine “hænder” eller såkaldte ‘melee attacks’ til at kæmpe med. Man har dog lidt forskellige måder at anvende dette på.

  • ‘Rock throw’ som navnet så pænt hentyder til, kan man tage de omkringliggende MEGET store sten og kaste på sine modstandere.
  • ‘Fire breath’ hvor man igen nok kan gætte sig til, at man spyr ild imod sine modstanderen, hvilket jeg fandt meget effektivt. Man kan dog ikke bruge det ret lang tid af gangen.
  • ‘Leap smash’ er hvor man kan hoppe, enten fra en klippe eller bare fra hvor man står og tildele et massivt og hårdt angreb på det område man nu har sigtet efter
  • ‘Charge attack’ er hvor man simpelthen bare styre imod sine modstandere i høj fart og derefter at slå med stor kraft, hvor efter ens fjender bliver slået et godt stykke væk.

qu3a4sxwtolwbwsad0ze

I spillet er det 4 forskellige ‘game modes’ at vælge imellem.

Hunt:

Hunters skal opspore og dræbe monstret før det ødelægger banen’s strømstation. Monstret skal dog være være udviklet til stage 3 inden det er i stand til at ødelægge strømstationen.

Nest:

Der er 6 monster æg som er placeret rundt om på kortet. Det er hunters opgave at  ødelægge disse æg. Monstret skal beskytte disse æg i 18 minutter. Monstret har dog et lille trick i ærmet, at det kan udklække et æg, så det får en hjælpende hånd.

Rescue:

Sårede kolonister prøver at flygte fra monstret. Kolonister er placeret rundt om på kortet og det er så Hunter’s opgave at redde disse kolonister og hjælpe dem med at flygte. Hvem der så enten redder eller dræber 5 kolonister, vinder.

Defend:

Rumstationens tankstation kommer under angreb af monstret og en mindre sværm af dets hjælpere. Det er nu Hunter’s opgave at tankstationen forbliver intakt og forhindre monstret i at ødelægge dette, indtil et fragtskib har tanket op og flyver derfra igen.

2K_Evolve_StudioTour_Nest1.0Stemningen, banerne, game modes og karaktererne er med til at gøre spillet vanvittig underholdende, tempofyldt og ikke mindst unikt. Spillet er så flot konstrueret i alle dets facetter og det er svært at sætte en finger på noget. Hvis jeg dog skal pege fingre at noget, må det være at det til tider, kan være ret svært at opspore monsteret. Der kan godt gå over halvdelen af kampen før man reelt set støder på den 5 spiller. Men dette har jeg dog kun været udsat for et par gange, i alle de 39 timer jeg nåede at sidde med spillet. En sidste ting er, at jeg syntes med det koncept de ligger for dagen, kunne det have været rart med en lidt dybere single-player del, da det mest af alt, virker som en stor gang træningslejr, inden det går løs online. Dette kan da også have sin force, fordi der er ikke altid lige let at styre monstret, med de forskellige muligheder man har. Men en lille historie hvor man får lidt mere baggrundsviden, kunne have været helt perfekt.

Jeg havde samtidig fornøjelsen af at sidde med Turtle Beach nye flagskib af et headset. Nemlig Elite 800 7.1 Surroundsound DTS headset. Dette gjorde bestemt heller ikke oplevelse mindre. Dette headset kommer der også en anmeldelse af snarest.

Jeg kan varmt anbefale Evolve hvis man er til hårdt slående action, masser af dynamik i fantastiske omgivelser, blandet med lækker grafik, musik og effekter. Spillet er svært, men gameplayet er helt i top.

Så blev spillet en nitte i forhold til sin hype?

Konklusionen må være et stort rungende nej – god fornøjelse.

 

 

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægRomantikken blomstre i Anno Online
Næste indlægFinal Fantasy Type-0 HD kommer med demo til FF XV
Er en flittig gamer på Xbox og Playstation. Jeg har været med på spillebølgen siden Commadore 64 og Konsollen var NES. På Xbox One er mit callsign: The Bald Duke Jeg spiller for det meste Call of Duty, Ghost Recon eller PUBG. Jeg har en stor passion for gadgets.