Jeg startede Fable Anniversary med en positiv forhåbning om at spillet ville leve op til de ellers fremragende titler i Fable-serien. Jeg har spillet 2 af de tidligere titler i Fable universet med en blandet begejstring, men stadig mest positiv, da man tit alligevel ikke kan slippe historien og syntes egentlig der er temmelig hyggeligt at klare de forskellige quest’s og finde nye ting som giver en lille hov oplevelse. Denne gang skal man igen klare strabadserne som ganske ung og udvikle sin evner til at kunne klare de opgaver man nu får tildelt eller vælger.

172_23_36_107-image16Man starter som sagt som ganske ung hvor man, i selskab med sin søster, overværer sin fars død da en gruppe banditter er på en volds-turné og man derefter bliver taget med af sin onkel, i bedste braveheart stil. Han skal dog ikke lære fra sig, men tager karakteren med til et guild, hvor man skal lære at mestre kamp og bevægelse. Introduktionen i hvordan man kæmper og bruger sin magi er egentlig ret gennemført og man er ikke i tvivl om, hvordan tingene skal gøres, når man først ender i kamp. Systemet er meget enkelt bygget op og er hverken svært for børn eller for nybegyndere generelt af spillet. Der er dog lidt ting som jeg mener skulle finpudses i selv kamp-systemet og måden man vælger sine ting fra sit inventory . En lille quick menu under kampen havde gjort underværker, i stedet for at man skal trykke pause, hver gang man ønsker et nyt håndvåben eller magi. Udover det bliver man jævnt irriteret under kamp med det lock-on system der er tilknyttet, da man tit bare slår ud i luften, da den ikke kan fokusere på de fjender der nu engang er. Men ellers er det nu meget godt sat sammen og det er overskueligt.

Spillet i sig selv og faktisk ret hyggeligt og man kan sagtens få en masse hyggelige timer til at gå med spillet, da musikken ligger en ret god og afdæmpet stemning i spillet, hvilket er en af de punkter, som er mest positiv i spillet. I spillet går det ret hurtigt med at erhverve sig de forskellige ting som magi og et ganske udmærket arsenal af forskellige våben, lige fra knive, store sværd til imponerende buer og man vokser da også ret hurtigt aldersmæssigt i spillet. Jeg må desværre sige at spillet er præget af en del fejl, både i grafikken som hakker utroligt meget samt at musikken tit forsvinder fra spillet. Efter opdateringen kom til spillet er musikken i spillet dog blevet væsentligt forbedret, men stadig med en del fejl hist og her. Grafikken har de desværre ikke fået rettet så den hakker stadig temmelig meget og det ødelægger spil-oplevelsen en hel del, hvilket er synd.

2128018-169_E3stage2Day3_fable_anniversary_061313I selve spillet fandt jeg heller ikke rigtig den røde tråd i historien udover at man skal hævne sin fars død. Men jeg syntes at historien bliver ekstremt rodet af, at man møder usandsynligt mange af de kæmpe hvepse man skal slås imod hvor det egentlig bare er en stor omgang hack’n’slash, uden nogen form for indhold eller mening. Det er selvfølgelig med i de quests man får at man skal redde de forskellige landsbyer og indbyggerne fra banditter og disse kæmpe hvepse, samtidig med at man skal finde gaver til sin søster og løse lidt simple puzzels. Igen bliver et ellers godt produkt ødelagt af at man KONSTANT skal tilbage til sit guild for at hente nye missioner/quests, som man kan udføre og derved stige i level. Når man først er på mission er det egentlig et godt spil med mange hyggelig og sjove indslag, men man bliver igen irriteret af alle de mellem sekvenser der er for hver gang man skal fra den ene del af byen til den anden. Der er konstant spil stop og afbrydende elementer, hvor man egentlig bare sidder og venter på ting skal ske.

fable_anniversary_11_605xI disse mellem sekvenser hvor man sidder og venter på adgang til næste del af kortet, var jeg rigtig tit ude for at spillet frøs og man skulle starte sin konsol op igen, hvorpå man så kunne starte forfra, på den mission man var i gang med, som jo selvfølgelig ikke var gemt, da spillet har en auto-save funktion når missioner er blevet løst. Det virker til at der er rigtig meget negativt ved dette spil og ja det er der rent faktisk også. Det er dog ikke når selve spillet er i gang og fungere, så er det faktisk rigtig flot og noget man kan slå hjernen fra til og hygge sig med, i mange timer. Desværre er der så mange fejl i spillet at det giver en stor portion frustration og til sidst sad jeg egentlig bare og ventede på hvornår spillet ville fryse igen. På den bagrund tog det en del tid at spille igennem og jeg må sige trods fejl og frustationer, så er fable, hvis de får rettet fejlene, faktisk et ganske godt spil. Der er masser af humor og spændende tiltag som er taget fra mange andre spil, som i bund og grund fungere ganske godt.

Men om jeg vil give på den gode side af 400,- for spillet med alle de fejl.

NEJ TAK!