Ghostwire Tokyo der udkommer 25. marts udvikles af Tango Gameworks, som vi kender fra The Evil Within. Det er nærmest en garanti for en krøllet fantasi krydret med rigelige mænger af uhygge. Vi har være med til preview hvor instruktøren Kenji Kimura introducerede os til historien som udspiller sig i Tokyo.

Spillet starter i den berømte fodgængerovergang, Shibuya Scramble Crossing, som er et af verdens mest travle. Det findes i Tokyo foran stationen Shibuya hvor du også finder statuen af hunden Hachikō der trofast ventede på sin ejer gennem flere år til trods for at denne var afgået ved døden. Om resten af byen også afgår ved døden er svært at sige. Vores helt Akito befinder sig pludseligt helt alene i million byen, da alle andre indbyggere på mystisk vist forsvinder fra det ene øjeblik til det andet. Helt alene er Akito dog ikke for han er på magisk vis smeltet sammen med åndejægeren KK som manifesterer sig i Akitoøs højre øje. Sammen skal de som én fjerne tågen som ligger som en tung dyne over hele Shibuya.

Akito opdager at hvor Tokyo tidligere havde en summende aktivitet af mennesker så den nu befolket af de Besøgende (Visitors). Disse ondsindede overnaturlige skabninger gør hvad de kan for at forhindre Akito og KK i at finde ud af hvad der er sket og hvordan de får reddet alle de forsvundne personer. Her hjælper hverken krudt eller kugler. Det eneste som virker er at bruge en tilsvarende overnaturlig energi. De forskellige energi typer former du gennem håndbevægelser som kaldes Ethereal Weaving. Energien tager udgangspunkt i bl.a. vind, vand og ild hvor hver type har sin styrke.

Du opdager hurtige at dette ikke bare er en tilfældighed. Det hele er nøje planlagt af Hannya som er masterminden bag hele situationen. Det er personen eller entiteten bag kraniemasken som både er ansvarlig for at alle er forsvundet og at Tokyo er blevet invaderet af de Besøgende. Akito og Hannya støder jævnligt sammen og bl.a. i scenen hvor det eneste der findes er en hospitalsseng. Her løber Akito mod sengen og råber ”Mari” mens Hannya står bøjet over en skikkelse og siger ”Modstå din frygt. Jeg bliver hendes redning”. Det er ikke meget mere vi kender til Hannya andet end at personen eller entiteten betragter sig selv om en budbringer af forandring.

Du finder også forandring gennem mødet med ånder – yokai – som ikke er onde. De har ofte karakter af dyr. Det er ikke mærkeligt at du finder Nekomata som er yokai katte. Hos Nekomata finder du opgraderinger og andet spændende for at din kamp mod de Besøgende bliver lettere. Pas på når du bevæger dig rundt for ikke alle yokai er lige venlige. Her er specielt Kuchisake-Onna en af de mere specielle. Hun har et vansiret ansigt og bærer altid maske. Pas på hvad du svarer når hun spørger. Det er vitterligt et spørgsmål om liv eller død.

Selv de kontoransatte yokai som i spillet kaldes Rainwalkers er baseret på Noppera-Bo som er ansigtsløse spøgelser. Sådan er hele oplevelsen fra Tango Gameworks et studie i japansk kulturhistorie med myter og sagn. Selv Ethereal Weaving er baseret på Kuji-kiri der har rødder i japansk kampkunst. Det er helt igennem et helt fantastisk univers hvor historien udspiller sig i et nutidig Tokyo medmytologiske væsner. Jeg synes det ser fantastisk ud. Jeg glæder mig til 25. marts.