Tænk at åbne et tivoli uden forlystelser, efterlade materiale og værktøj og så lade succesen være afhængig af de ting som publikum selv bygger og efterlader til de næste. Det må kræve stort mod, men ikke mindst en enorm tiltro til de materialer og værktøj man tilbyder sit publikum. Media Molecule har gjort det en gang før med enorm anerkendelse til følge, og med mere end 2 millioner ”forlystelser” indtil videre, ligner deres Play Create Share koncept mere og mere en opskrift på succes. Little Big Planet 2 er snart på trapperne og lover forbedringer på alle punkter.
Selvom eventyrdelen af spillet er underholdende nok i sig selv til at retfærdiggøre spillet, tjener den nok alligevel mest som inspiration til banedesign. At Media Molecule har været et smut forbi community’et og valgt de bedste fra det foregående spil, vidner,blandt andet om dette. Det er ikke svært at forstå hvorfor, når man spiller nogle af de mest besøgte brugerskabte baner i 1’eren. De overgår langt dem som fulgte med spillet ikke alene i udseende og kreativitet, men også i funktionalitet, da folk blev bedre til at bøje regler og værktøjer efter behov. Som kreationerne blev mere komplekse steg tiden det tog at lave dem, så for at slippe for det ekstra arbejde den slags kræver, har Media Molecule forbedret på samtlige aspekter af værktøjerne og tilføjet en masse nye.
Spillet foregår stadig i 2.5d med de 3 lag vi kender fra Little Big Planet. Men hvor det gamle udelukkende var tiltænkt traditionel platforming, er værktøjerne i denne omgang blevet opdateret til at kunne meget mere, så vi nu taler om at lave et spil, frem for ”bare” at lave en bane. Racing, RPG, action med quick time events, eget Heads Up Display, zombier og hajer med laserstråler spændt fast på deres hoved – det hele kan klares. Vil du lave et komplet eventyr er det nu blevet muligt at sammenkæde sine baner så man hopper direkte videre imellem dem. Media Molecule har anstrengt sig for, at næsten alle brugerskabte baner fra det første også virker med 2’eren.
Direct Control Seat er en stor ny ting, hvor man kan sætte en knap eller sixaxis på controlleren til at styre specifikke funktioner på banen – eller din sackboy. Det betyder at du for eksempel kan lave et fly med nøjagtigt de controls du vil have, lave quick time events eller ændre i tyngdekraften for sackboy eller – ja, you name it.
Der er kommet flere justeringsmuligheder i kameraføring til for eksempel cutscenes og man kan endda indspille og bruge sin egen lyd. Her er det også værd at nævne Sackbots – ens virtuelle skuespillere som kan iføres tøj og programmeres til alt fra, at flygte eller følge efter dig til at føre et køretøj. Desuden har man mulighed for selv at styre og optage sin sackbot’s bevægelser, så alt er muligt.
Der er også et par tilføjelser i power-up repetoiret og man kan nu udstyre sig med en grappling hook eller “The Creatinator”, som er en hat der kan indstilles til at skyde med hvad som helst. Det er let at se det sjove ved The Creatinator, (jeg har skudt med malkekøer!) men grappling hook giver faktisk meget federe underholdning end man først forestiller sig. Media Molecule har lovet flere power-ups som dlc senere.
Little Big Planet ville ikke være noget uden sit community, og dets rammer på det store www får også et gevaldigt løft. Man kan tracke aktivitet på sine baner og finder du en online, kan du sætte din Playstation til automatisk at hente den næste gang du starter spillet. Du vil også kunne generere QR koder af dine baner, scanne den ind på for eksempel en mobiltelefon og vise den for Playstation Eye i spillet og vupti, så hopper du ind på banen.
Jeg er ikke i tvivl om at Little Big Planet 2 bliver modtaget med kyshånd af alle fans af det første. Var man ikke tidligere fan er det ikke sikkert at 2’eren gør noget ved det, men jeg mener at alle spil interesserede har PLIGT til at prøve dette spil! Ærespladsen på min spilhylde får en ny beboer til januar og bliver indehaver af titlen som mit absolutte favoritspil.