Hitman Absolution er det største spil der nogensinde er produceret i Danmark. Denne gang har den genetisk manipulerede nådesløse psykopat, altså vores højt elskede helt, agent 47, ladet vente på sig, for det var i 2006 han siden han hærgede i Blood Money. For mig er Hitman som en omvendt mord gåde, hvor du på den ene mere opfindsomme måde efter den anden skal fjerne uønskede elementer fra den globale genpulje. Alt sammen uden at blive opdaget.
Jeg husker Blood Money som et udmærket spil, selvom jeg aldrig har været en hardcore Hitman fan. Jeg har aldrig været begejstret for gameplay mekanismer som er trial and error, hvor du kun kommer frem ved at lærer af dine fejl. Derfor var mine forventninger til Hitman Absolution blandede. Io Interactive ville med denne udgivelse gerne tiltrække flere fans ved at bibringe Hitman væsentligt mere troværdighed og være meget tættere på de regler som eksisterer i den virkelige verden. Derfor måtte Io Interactive først skabe en helt ny spilmotor nemlig Glacier 2.
Glacier 2 er en spilmotor som er uafhængig af platform og som er tilpasset den stiliserede hyper realistiske virkelighed som kendetegner Hitman. Der er mere kontrast i billederne, med en bedre farvemætning og mange mange flere detaljer end jeg ellers er stødt på. Noget som er specielt anvendelig i Hitman er Glacier 2’s Crowd Techonolgy. Den kan håndterer op til 1200 personer med 500 på skærmen på samme tid, hvor omkring 50 er individuel AI kontrolleret. Du kan se dem som prikker på din radar. Crowd Technology får grupper af mennesker til at opfører sig som i virkeligheden. Hvis du foretager dig noget, f.eks. trækker et våben, så er reaktionen magen til hvad der ville ske i den virkelige verden. Jeg spurgte instruktøren Tore Blystad om målet var at få en 100% realisme ind i Hitman. Tore Blystad svarende, at Hitman er et karikeret tegneserie univers hvor det konstant er en afvejning af om realismen forbedrer spiloplevelsen. Hvis den ikke gøre det så tjener realisme ikke noget formål i et spil.
Det er overraskende velfungerende både når jeg ser på den individuelle AI, hvor reaktionsmønstrene er meget mere varierende, og på den gruppe dynamik som får hele baner til at fungerer. Der er ikke på samme måde den ringe i vandet effekt, hvor en lille fejl i staren af en bane næsten altid resulterede i at jeg skulle starte helt forfra. Nu er effekter begrænsede til mindre områder hvor AI’en falder til ro efter et stykke tid. Det virker mere troværdigt og fungerer perfekt. Derfor er det hele tiden en afvejning af, om du ved at ændrer din plan stadig kan udfører opgaven. Der er på banen lavet check punkter som dog nulstiller banen helt. Det giver nye spillere ekstra råderum selvom jeg foretrækker at tackle hver enkelt sektion i ét stræk. Der er 20 kapitler som er bundet sammen med 54 sektioner i mange varierede miljøer. Det er ikke en uoverkommelig opgave at tage en sektion uden at benytte checkpunkterne. Selv for nye spillere.
I mere lineære spil er alle højdepunkterne bestemt på forhold. Det er som at løse billet til en rutsjebane. Du får en tur som designeren har bestemt du skal have. Spiller du det igen så er turen nøjagtigt den samme. I Hitman Absolution løser du billet til hele tivoliet. Du bestemmer selv hvor du gerne vil gå og hvilke forlystelse du ønsker at prøve. Har du det bedst med at gå ind med våben i hånd og skyde alt og alle? Så gør du det – og må jeg så anbefale DLC pakken Deus Ex, som giver dig ekstra beskyttelse og et våben fra spillet? Warren Spectors klassiker får dermed respekt fra en anden klassiker. I Blood Money er der kun ét signatur drab på hver enkelt boss, mens der i Hitman Absolution typisk er en 5-6 stykker. Io Interactive har skjult både traditionelle og improviserede våben, rundt på banerne som du kan vælge at anvende. Denne gang er jeg gået efter den mere eksplosive effekt. Det er din historie og du skaber selv højdepunkterne. Dette var et af mine.
Den gennemgående historie er denne gang om en unge pige du skal beskytte. Der er 90 minutter med cut scenes som er intet mindre end fremragende spillet, selvom det blot tjener som en undskyldning for at slå endnu flere ihjel. Stemmeskuespillet rækker helt ned til de mange, mere eller mindre anonyme figurer du oplever. Når du planlægger dit næste træk, mens du gemmer dig i en folkemængde, overhører du alle mulige samtaler. De er både indlevende og underholdende. Der er altid et glimt i øjet og meget har mere end én betydning.
Lidt som den trailer der blev lavet med de sexede nonner som er rivaliserede lejemordere. Jeg spurgte Tore Blystad direkte om han kunne finde på at lave noget tilsvarende igen. Efter lidt overvejelse var svaret: ”Hvis jeg fik lov så ja.”. Senere talte jeg med Io Interactive direktør Niels Jørgensen, om den sorte og måske specielt skandinaviske humor der findes i Hitman spillene. Bliver næste Hitman spil barberet for dette så karakteristiske træk? Her er Io Interactive holdning at Hitman overholder de regler der findes i hver enkelt af de 120 lande som spillet udgives i. Bl.a. er ragdoll fysikken i den tyske version lavet så folk falder sammen på en autoriseret tysk måde når de dør. Mit forslag til Niels var at man startede med en skandinavisk version og så tonede det ned for de lande som har specielle regler. Bl.a. mener jeg at denne scene fra Vixen stripklubben godt kunne have et mere skandinavist præg. Også set i lyset af at jeg ved det var motion capture af danske kvinder som deltog i DM i Pole Dancing.
Der er tre store nye spilmekanikker i Hitman Absolution. Den ene er Instinct som kombineret med en forklædning giver dig mulighed for at snige dig forbi fjender. Du kan også bruge Instinct til at identificerer objekter du kan anvende og personer som har interesse. Den fungerer med et tryk på en knap, og er meget bedre end den traditionelle med et kort. Det er enkelt og elegant. Hvis du er en action præget spiller så er Points Shooting også en velkommen tilføjelse. Her markerer du et antal mål som så skydes. Meget effektivt. Den sidste som er et asynkront multiplayer element er Contracts. Du kan lave dine helt egne kontrakter i alle de omfattende baner. Du kan vælge op til 3 mål som skal likvideres og du har mulighed for til mindste detalje at angive hvordan det skal gøres. Disse Contracts kan så sendes som udfordringer til andre spillere. Det eneste krav er at du selv kan kunne udfører kontrakten. Det stor jeg bliver lige så stort et hit blandt fans som Sniper Challenge.
Der er også udfordringer lavet af Io Interactive både i form af Contracts og Challenges på hver enkelt bane. Challenges giver ledetråde til hvilke muligheder der findes. Der er selvfølgelig de mere åbenlyse som f.eks. Suit Only som kræver at du gennemfører banen i sort jakkesæt med hvid skjorte og rødt slip. Det er også en rigtig fin idé som sammen med sværhedsgraderne Easy og Normal giver nye spillere gode muligheder for at gøre sig som Silent Assassin. Hvis du er til en mere vanskelig oplevelse så er der Hard, Expert og Purist. Hvor den eneste hjælp du får i Purist er et sigtekorn. Du skal være opmærksom på at antallet af fjender er forskelligt i hver sværhedsgrad, så din teknik fra Normal kan ikke anvendes i Hard. Hitman Absolution er ikke et spil det er 5 forskellige.
Det er en af de længste anmelder og det er fordi Hitman Abolution går samme vej som f.eks. Resident Evil 6 og giver en oplevelse som er længere end hovedparten af de titler som selv betegner sig som AAA. I titler af denne størrelse kan du altid finde et eller andet. Selv har jeg kun oplevet ganske få ting som blot er ridser i lakken, som en mobiltelefon som svæver i luften efter at ejemanden er død, og lignende småting. Den eneste anden ting, er en dominerende quick time event som jeg personligt synes er en smule malplaceret og ikke passer til resten. Noget som jeg finder ganske unikt er den dynamiske lydside. Normalt er der bare en loopende baggrundlyd som skal matche scenen og ganske få variationer. I Hitman Absolution skifter hele lydbilledet sammen med din spillestil. Dermed kan den samme scene have en helt forskellige oplevelse baseret på om du sniger dig rundt eller skyder dig fri.
Hitman Absolution vender tilbage til klassiske dyder for en serie med en fornemme stamtavle. Hvor andre IP’er benytter en større og større del af budgettet på at markedsfører sig ud af en middelmådig kvalitet, så er Hitman Absolution gået i en anden retning. Du får et spil hvor alt er målt og vejet, så du kan iscenesætter din egen oplevelse og skabe dine højdepunkter. Hitman Absolution er et fornemt spil som leverer en kvalitet og underholdning som ellers kun få store udenlandske studier magter. Hvis du skal være lejemorder så findes der ikke noget bedre spil. Verden trænger til en kraftig oprydning og hvem er bedre egnet end dig? Jeg kvitterer med en 5’er og ønsker rigtig god fornøjelse.
[box_info]Spillet er anmeldet på PlayStation 3 og er leveret i en promo udgave af Io Interactive.[/box_info]