Kojima udtaler, at han finder episodiske spil interessante, og mener at mere omfattende spil snart vil høre fortiden til.

Selvom det nok ikke er aktuelt for hans kommende projekt Death Stranding, så fortæller Metal Gear-skaberen, Hideo Kojima, at han er optimistisk omkring fremtiden for episodiske spil. Samt at dette er noget, han gerne vil udforske.

Episodiske spil er blevet populære for udviklere, der ønsker at undgå lange og bekostelige udviklingsprocesser. Kojima har udtalt følgende til GameSpot:

“For [Death Stranding] I can’t tell. I’m not sure,” sagde han. “But in the future I think this is a change that will definitely take place and I’d be interested. I don’t think movies in the future will last two hours, especially when people are already demanding more speedy experiences and delivery. So taking shorter time spans to develop, putting it out, integrating user feedback quickly, and having that freedom in game-making, I think it will apply to movies and TV too.”

Han pointerede endvidere at den nye trend allerede forekommer i Japan, og har ikke udsigt til at blive en farce.

“Right now we have two-hour-long movies and TV episodes are roughly 40 minutes, but in Japan you have morning shows that last 15 minutes,” forklarede han. “That’s where I think things are headed, having five or 15-minute episodes. For games, having massive, long games will become a thing of the past.”

Med populære titler fra Telltale Games, så som The Walking Dead og The Wolf Among Us er det måske en trend, der breder sig. Telltale’s historie-centrerede format fungerer godt med adventure-genren. Andre udviklere har prøvet det af, men med forskellige grader af succes. Valve kunne ikke overholde deres plan med Half-Life, mens Square Enix er i gang med deres episodiske Hitman. 

Kojima leger lidt med den episodiske trend af i Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, der deler missionerne op i episoder med fortekster og afslutningsvise credits. Om dette viser starten på en ny fremgangsmåde fra Hideo Kojimas side kan vi indtil videre kun gætte os til.