Sæt sejl, mød nye venner og overlev episke fjender. Link er endnu en gang på spil, men denne gang er det en remake af en over ti år gammel titel. Er det stadig lige så godt som dengang?

Spillet udkom til GameCube i 2002 og er oprindeligt den tiende i Zelda serien – dette er en komplet remake af spillet fra 2002 med opdateret grafik, 60 frames, 1024p opløsning og sprudlende farver. Selve udseendet og historien lader ikke til at være blevet ændret på overhovedet, men der er sket nogle få ændringer i HUD’en for bedre spiloplevelse. Din ekstra skærm på GamePadet er selvfølgelig også udnyttet – blandt andet til kort og håndtering af genstande du har indsamlet.

Wind Waker foregår et par århundreder efter Ocarina of Time – helten fra Ocarina of Time er blevet en legende og øboerne på Outset Island fejrer denne helt ved at klæde drenge i et grønt sæt tøj på deres 12 års fødelsdag. Du bliver introduceret til de forskellige øboere, inklusive søsteren til vores helt, og hun giver Link – vores helt – en kikkert i fødselsdagsgave, dog kun for en dag. Uventede begivenheder forhindrer dig dog i at aflevere kikkerten tilbage til Aryll – blandt andet at hun bliver kidnappet af en stor fugl, og så må du eftersætte fjerkræet i selskab med nogle pirater for at redde hende.

Der går dog ikke så frygtelig længe før det går op for dig at der er meget mere på spil end Aryll’s liv – det er hele området The Great Sea med alle øerne der er i fare. Efter at have mistet bevidstheden vågner du op i en båd – som viser sig at være King of Red Lions – den eneste båd der kan tale. Han får hurtigt fortalt vores spirende helt til at han ikke har i fjendtlige hensigter. Det viser sig endda at han vil hjælpe Link til at redde sin søster – og The Great Sea. Han fortæller lidt om historiske hændelser og om Ganon, og hvordan det vil være muligt at overvinde ham – der skal blandt andet bruges nogle magiske perler, og disse er selvfølgelig spredt ud over hele området, og nu går din søgning for alvor igang.

Spillet har en række lettere RPG elementer, eksempelvis kan du opgradere dit liv og indsamle forskellige ting – der som oftest er ganske brugbare. Din søster giver dig en kikkert, en ven i landsbyen giver dig et sværd og din bedstemor giver dig et skjold – og andre karakterer som du møder på din vej plejer at være ganske flinke til at give dig deres mest dyrebare ting, nogle beder dig dog om lidt hjælp inden da. Blandt andet skal du lede efter 4 drenge der har gemt sig for dig eller finde tre rubiner gemt i nogle vaser.

Du finder hurtigt ud af at spillet er en form for 3D platformer når du bevæger dig rundt til bens – en del af dine udfordringer igennem spillet er at finde ud af hvordan du kommer frem de utilgængelige steder, og så huske stedet til næste gang, for du vil opleve at du skal tilbage til en del af stederne. Du kan svømme, men hold øje med dit ilt-meter i højre hjørne, ellers drukner du – uanset om du er ved overfladen eller ej – måske jeg skulle kalde det udholdenheds-meteret istedet.

Du kan sejle rundt mellem de forskellige øer med King of Red Lions – dog først efter du har skaffet ham et sejl fra den ø du besøger efter dit besøg hos Forsaken Fortress (hvordan han så reddede dig op af vandet og fik dig hen til den ø er mig en gåde) bliver dette muligt. Du har heldigvis vinden med dig fra den første ø – hos den næste får du kraften over vinden og kan dermed ændre vindretningen til din fordel, og dit kort angiver hvor du skal hen næste gang – og så er det jo bare om at komme afsted.

Når jeg siger at spillet har episke bossfights, så har spillet episke bossfights. Her er der ikke meget med at kæmpe mod nemme håndlangere, det handler mere om indsamling og udforskning end hack’n’slash. For bare at nævne den første bossfight er det en kæmpe skorpion som dukker op fra lavaen i en vulkan, hvor du ikke kan gøre andet mod den end at ligge to og to sammen og bruge genistreger for at få den nedlagt.

Til trods for at jeg ikke er så vild med karakternes udseende, er jeg stadig vild med den verden man render rundt i, et sødt udseende med kraftige farver, og omgivelserne varierer meget, lige fra en solbeskinnet ø med masser af liv med skoler, butikker og åbne vidder til at slappe af på, til en mørk og dyster hule hvor du skal undgå springene lava-geysere, bekæmpe orker og flagermus og liste dig over skrøbelige hængebroer i træ. Jeg kan også godt lide den måde spillet fungerer på, og nemheden gør at alle kan være med – i al fald indtil du møder en boss.