Jeg er vokset op med Real Time Strategy (RTS) genren siden den i 1992 fik et navn. Det skete i forbindelse med udgivelsen af Dune II, som er baseret på David Lynch’s film Dune. Jeg læste bøgerne af Frank Herbert længe inden filmen kom ud. Dune II var det første RTS som har de elementer som vi ser i de moderne titler som bl.a. Creative Assembly’s Total War serie. Nu er Tower Five så ude med en ny vision for RTS-genren med Lornsword Winter Chronicle som er i Early Access på Steam.

Det første som er anderledes er at det anbefales at spille med en konsol kontroller. Selvom billedet her viser en Xbox kontroller så har jeg spillet med en Razer Raiju Tournament PS4 kontroller tilkoblet via Bluetooth. I modsætning til tidligere så har Steam en udmærket understøttelse af kontrolleren incl. deres egen Steam Controller. Efter først at have prøvet at spille med kontroller så giver det god mening. Det er et mere taktisk RTS end de strategiske. Taktisk betyder i denne sammenhæng at du hare mere fokus på de enkelte aktiviteter og mindre på det store overblik. Det fungerer overraskende godt.

Du er en kommandør på slagmarken hvor du både skal bygge forskellige strukturer og sikre der både kommer penge og mad ind til dine tropper. Du kan selv bygge dine forskellige barakker til at træne forskellige former for tropper, mens miner som giver penge og gårde som giver mad skal erobres. Da du selv er aktiv på slagmarken så kan du tage en gruppe af soldater med på slæb hvis du har en opgave som er ved at brænde på. Ellers kan du med flag på den enkelte bygning vælge hvad færdigt trænede soldater skal gøre. De kan blive på stedet eller følge en fast rute på kortet. Når du bygger skal du så være opmærksom på at de skal være i nærheden af de små tårne som benyttes til at lede tropperne den rigtige vej.

Mange RTS-fans vil formodentlig løbe skrigende bort ved udsigten til at skulle bruge en kontroller. Hvordan kan man vælge de rigtige bygninger og opgraderingen i en fart? Ja de har de løst meget elegant. Du starter med at rydde et område som bliver en byggeplads. Uden i kanten findes der så en række knapper som bygger hver sin ting. Så alt efter om det skal være en barak eller et vagttårn så er det først når du aktiverer byggepladsen at byggeriet går i gang. Det samme gør sig gældende med opgraderinger og når du skal erobre en struktur. Det er rigtigt godt tænkt og giver en hurtigere tilgang til de forskellige funktioner uden at skulle vælge fra menuer.

Bygger du fornuftigt så kan forsvar godt overlades til de styrker du bygger uden du behøver at flytte rundt og vælge hvad der skal angribes. Når du først skal i gang med fjendtlige baser at du skal samle en special styrke og med de rigtige egenskaber. Det er også her du skal have dit hemmelige våben i baghånden. Der er nemlig en række templer med hver sit element. Her kan du så have golems af sten, hvirvelvinde eller en enhed baseret på ild eller vand, som kan fremmanes omkring dig. Hvert element har deres styrke hvor golems f.eks. er rigtigt gode til at smadre løs på fjendens bygninger. Du kan oplade din evne til at fremmane enten ved templerne eller ved at finde skrin rundt på banen. Jeg gemte dem typisk til det store slag for så jeg ikke skulle helt tilbage til basen for at lade min evne op. Det vælges på D-pad og er vist i øverste venstre hjørne i skærmen.

Det er også co-op så snart du kommer lidt ind i spillet. Her deler I der ressourcer som findes så det gælder om at tale sammen. Selvom jeg ikke har prøvet denne del så ser det spændende ud. Samlet set så er Lornsword Winter Chronicle et friskt pust til en klassisk genre i en let tilgængelig form. Det er folk som tidligere har være hos Creative Assembly så der kommer helt sikkert masser af spændende spilmekanik som spillet skrider frem. Jeg er imponeret over hvor let tilgængelig Tower Five har gjort en RTS som Lornsword Winter Chronicle. Der er også en fin historie i en spændende streg.