Jeg er en lille fan af Metal Gear Solid. Jeg brugte rigtig mange timer på at spille MGS4, og jeg vidste allerede før jeg begyndte på MGS5, at jeg ville bruge usandsynligt mange timer på det også. Jeg har dog været ret skeptisk overfor denne pre-release, som Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes er. Rygter om et meget kort spil for en dyr pris, er det man har set skrevet flere steder på nettet, men jeg vil holde fokus på, hvad det er du får – ikke hvorvidt du får nok for pengene.

BjGlpwoIgAAT7fo   Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes består af en hovedmission, som er det første du bliver præsenteret for. Der er også en række sidemissions, men dem får du ikke lov til at beskæftige dig med, før du har gennemført spillet for første gang. Du får 2 sværhedsgrader, men du får ikke lov til at gennemføre spillet på hard, før du har gennemført det på normal. Spillet indledes med 10 minutters intro, hvor historien bliver præsenteret for dig, og her kan man blive lidt forvirret. Især hvis man ikke kender MGS-universet. Heldigvis er historien ikke det der er fokuseret mest på i denne udgivelse. Der er mest gameplay, og det gør også at eventuelle nye spillere ikke vil have noget problem med at rejse ind i MGS-universet i første omgang. Når de 10 minutters intro er overstået, behøver man nemlig ikke beskæftige sig ret meget mere med historien, og det er lækkert, at de har proppet spillet med gameplay i stedet for en masse video, som man så i MGS4. Der kommer uden tvivl mange flere videosekvenser i den endelige udgivelse, men det passer rigtig fint med knapt så meget historiefortælling i denne lille udgivelse.BjGlW5sIAAA5DPX

Din opgave er at redde to gidsler på en base på Cuba. Ved hjælp af kløgt og list, skal du snige dig igennem fjendens base, finde gidslerne og få dem fløjet væk. Du har en række redskaber til rådighed, der kan hjælpe dig igennem. Blandt andet en kikkert, som du kan bruge til at markere fjenderne med, så du hele tiden har et overblik over, hvor de er. Det giver dog til tider en falsk tryghed, for bedst som du tror, at du har styr på det, så dukker der en fjende op, som du ikke har fået markeret. Du er hele tiden oppe på mærkerne og pulsen stiger en anelse, når man tager chancen og sprinter over en patruljeret vej i håb om, at der ikke er nogen der ser dig. Til din hjælp har du også en tranquilizer gun – en pistol med bedøvelses pile, som kan bruges, hvis der står en fjende et sted, hvor du skal forbi. Du kan også vælge at bruge et maskingevær, men du er noget mere udsat, når du bruger almindelige våben, da de larmer noget mere og alarmerer fjenderne. Med mindre du selvfølgelig har en lyddæmper på, men den dør hurtigt.

BjGlSaEIYAAasdpGround Zeroes er et kort spil. Det tog mig 2-3 timer at gennemføre spillet i første omgang, men det kan gøres på meget kortere tid. På normal sværhedsgrad er fjenderne skarpe, og de spotter dig, hvis du ikke gemmer dig ordentligt, men de er vanvittigt dårlige til at skyde. Så dårlige at du uden problemer kan løbe igennem banen med et maskingevær og bare dræbe alle fjender, som krydser din vej. Den eneste udfordring er, at man ikke kan klare ens opgaver, hvis fjenden ved, hvor man er. Spillet tillader ikke at man fortsætter, hvis fjenden er efter dig, så du bliver nød til at gemme dig, indtil de opgiver at finde dig, og så kan du fortsætte med objectives. Det er lidt skuffende, at de rammer så skidt, og jeg tror faktisk godt man kan gennemføre spillet på en halv time, hvis man gør sig umage – netop pga. dette problem. Heldigvis er der en højere sværhedsgrad, og det er ikke nær så nemt, når man sætter spillet på hard. Der kan de faktisk finde ud af at ramme. Yderligere har du ikke et maskingevær stillet til rådighed fra start, og når du finder et, har det ingen lyddæmper – så her bliver du udfordret på god gammeldags MGS-manér. Samtidig rammer AI en hel del bedre, men det er stadig ikke helt svært nok efter min mening, og jeg håber, de justerer sværhedsgraden eller eventuelt laver en højere sværhedsgrad, når det endelige MGS5 bliver udgivet.BjGlJcJIYAI6BbH

Spillet har heldigvis nogle sidemissions og de hjælper til at spillet får fordoblet dets levetid, måske mere hvis du virkelig er fan. De foregår på samme base, men bare på forskellige tidspunkter af døgnet. Disse sidemissioner giver spillet det sidste, det har brug for, for de er med til at gøre dette til et godt spil. På mange måder er de sjovere end hovedmissionen, og selvom de ikke er specielt lange, så nyder jeg at spille dem igen og igen. Det er sjældent jeg vil spille en singleplayermission igen og igen, men på en eller anden måde formår Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes at holde på en, og det er faktisk det der gør dette til et godt spil.

Man kan diskutere spillængde og pris, og hvorvidt man skal lave sådan et pre-release, men for mig har det i dette tilfælde ingen betydning, da spillet har en fantastisk replay-value. Det alene gør at jeg synes dette spil er virkelig godt. Man skal til gengæld tage spillet som det er. Det er ikke nogen stor udgivelse. Det er ikke et spil, du kommer til at spille uafbrudt det næste halve år. Du får ikke en fantastisk historie. Til gengæld giver spillet dig tilpas god udfordring og underholdning og vigtigst af alt: Selvom du har spillet en bane en gang, så har du lyst til at spille den igen, og igen, og igen. Når spillet er så kort, så skal det give en lyst til at spille det igen, og det er lykkedes rigtig godt med Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes. Jeg frygtede at jeg ville blive rigtig skuffet – det er jeg overhovedet ikke blevet. Spillet holder hvad det lover og lidt til, og jeg glæder mig til at lege videre med det, for jeg er bestemt ikke færdig med det.

[box_info]Spillet er anmeldt på Playstation 4 og leveret af Nordic Game Supply[/box_info]